تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درخواست افشای «حقیقت قتل‌های زنجیره‌ای»

خانواده قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای با صدور اطلاعیه‌ای خواستار «افشای تمامی حقایق در مورد این جنایت‌های ضدبشری و تشکیل دادگاهی صالح برای رسیدگی به این جنایت‌ها» شده‌اند.

این اطلاعیه که نسخه‌ای از آن به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، در آستانه دهمین سالگرد وقوع این قتل‌ها در ایران صادر شده است.

آذرماه سال ۱۳۷۷ در ایران داریوش و پروانه فروهر، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده که از نویسندگان و فعالان مدنی و سیاسی محسوب می‌شدند، از سوی افرادی از نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی به قتل رسیدند که تاکنون نتیجه نهایی این پرونده اعلام نشده است.

همزمان با وقوع این قتل‌ها که در دوره اول ریاست جمهوری محمد خاتمی اتفاق افتاد، ابتدا برخی از مقامات مسئول جمهوری اسلامی آن را به شبکه‌های خارج از کشور نسبت دادند، اما به فاصله چند روز وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای این قتل ها را ناشی از عملکرد محافل خودسر در درون آن وزارتخانه اعلام کرد.


خانواده این قربانیان در اطلاعیه اخیر خود اعلام کرده‌اند که این قتل‌ها «به صورت سازمان‌یافته و از درون نهادهای حکومتی انجام شده» است.

به اعتقاد آنها «چنین جنایتی، زخم بازی است بر وجدان عمومی جامعه ایران.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که «هر یک از ما در جایگاه خویش خود را مسئول دادخواهی این جنایت‌ها می‌دانیم.»

با گذشت ۱۰سال از این حادثه، مسئولان امنیتی و اطلاعاتی ایران به خانواده این قربانیان اجازه برپایی مراسم رسمی برای یادبود آنها نمی‌دهند.

این پرونده یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های سیاسی و امنیتی در جمهوری اسلامی است که رسیدگی به آن متوقف شده است.

نظرهای خوانندگان

یادش به خیر احمد میر علائی که از اولین قربانیان این قتلها بود . او استاد دانشگاه بود که بعد از چند روز ربوده شدن جنازه اش را در یکی از کوچه های اصفهان به حال خود رها کرده بودند. روحش شاد و یادش گرامی باد.

-- بهنام ، Oct 28, 2008

ای کاش من هم مانند این افراد جرات داشتم و خواهان اجرای عدالت در مورد قاتلان کشیشان مسیحی میشدم که در سال 64 و 65 یکی پس از دیگری به طرز فجیعی کشته شدند. واقعا آقایان با کردار خود عدالت اسلامی را نشان داده اند.

-- شاهین ، Oct 29, 2008

طبق گفته‌ی شما در متن خبر وقوع اين قتلها در دوره‌ی اول رياست جمهوری خاتمی رخ داده است، در حالی كه بسياری از قتلها پيش از زمان خاتمی و در دوران رفسنجانی رخ داد. فقط در زمان خاتمی مشخص شد كه اين قتلهای فجيع از درون دولت صورت می‌گيرد.

-- آزاده ايرانی ، Oct 30, 2008

محاکمه قاتلان برابر با محاکمه سران نظام است پس باید اول رژیم ساقط شود بعد می توان از محاکمه صحبت کرد.

-- سینا ، Oct 30, 2008

صمیمانه با بازماندگان این عزیزان همدلی می کنم و از طریق این رسانه نفرت خود را به هر چه ظلم و بی عدالتی است ابراز می دارم. واقعا یاد آوری این قتلها دردآورتر از هر چیزی در دنیاست.

-- ندا ، Oct 31, 2008

پوینده چه خوب گفته است: بدا به حال حکومتی که ملتش با اختناق و سانسور از انحراف و فساد محفوظ بماند.

-- کیوان ، Nov 2, 2008

به اميد محاکمه جنايتکاران در دادگاههای صالح

-- محمود ، Nov 2, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)