تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض تهران به لندن در خصوص سازمان مجاهدین

ایران اقدام دولت بریتانیا در خارج کردن نام سازمان مجاهدین از فهرست سیاه این کشور را اقدامی «بسیار سؤال برانگیز، غیر‌قابل قبول و خلاف اصول حقوق و عدالت» دانست.

فهرست سیاه، مجموعه‌ای از نام افراد و جریان‌هایی است که از سوی برخی کشور‌ها همانند بریتانیا تهیه می‌شود تا دولت‌های داخلی و یا خارجی براساس آنها مناسبات خود را با اعضای این فهرست تنظیم کنند.

این فهرست معرف افراد و سازمان‌های تروریستی در جهان و حامیان آن است.
در فهرست سازما‌های تروریستی بریتانیا گروه‌هایی مثل القاعده، حزب‌الله و پ‌ک‌ک دیده می‌شوند.

محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل در نامه‌ای که خطاب به بان کی مون دبیرکل این سازمان نوشته، آورده که این اقدام دولت بریتانیا «بر خلاف تعهدات بین‌المللی این کشور در مبارزه علیه تروریسم و نیز در نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله قطعنامه‌های ۱۳۷۳ و ۱۶۲۴ بوده و مغایر با تعهدات منطقه‌ای» لندن است.

به اعتقاد آقای خراعی «دولت انگلستان با این اقدام خود به تروریسم و اقدامات تروریستی این گروهک مشروعیت بخشیده است.»
در این نامه همچنین ایران به شدت به این اقدام دولت بریتانیا اعتراض کرده و دولت مزبور را مسئول «عواقب گسترش فعالیت‌های این فرقه تروریستی» در بریتانیا و نیز در منطقه و فراتر از منطقه دانسته است.

ایران در عین حال متذکر شده که «دولت جمهوری اسلامی حق اتخاذ اقدامات حقوقی در خصوص خساراتی که ممکن است از ناحیه کوتاهی دولت انگلستان در اجرای تعهدات بین‌المللی‌اش متوجه اتباع ایرانی و امنیت کشور ما شود را برای خود محفوظ می‌دارد.»

این نامه یک روز پس از آن منتشر می‌شود که دادگاه اروپا بالاترین مرجع قضایی اتحادیه اروپا، تصمیم شورای اروپا را در مورد مسدود کردن اموال سازمان مجاهدین خلق رد کرده است.
این رأی در حالی از سوی دادگاه اروپا صادر می‌شود که بر اساس تصمیم اتحادیه اروپا این سازمان در فهرست سیاه سازمان‌های تروریستی قرار دارد.

آذرماه سال گذشته، در پی شکایت سازمان مجاهدین از دولت بریتانیا به دادگاهی در این کشور، این دادگاه با صدور حکمی از دولت بریتانیا خواست تا این سازمان را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کند.
این رأی با اعتراض وزیر کشور بریتانیا روبه‌رو شد اما دادگاه تجدیدنظر در لندن اعتراض وزیرکشور بریتانیا را وارد ندانست.

این تصمیم به سازمان مجاهدین خلق که مخالف دولت ایران است، آزادی عمل بیشتری برای سازماندهی و جمع‌آوری پول در بریتانیا خواهد داد.
سازمان مجاهدین خلق در ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود و فعالیت آن از سال ۲۰۰۱ در بریتانیا نیز ممنوع بود.

اعضای این سازمان در اوایل دهه ۱۹۸۰ به عراق مهاجرت کردند و تا زمان حمله آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۳ از خاک عراق دست به اقداماتی علیه ایران می زدند.

نیروهای آمریکایی پس از حمله به عراق، اعضای این سازمان را خلع سلاح کردند و کنترل اردوگاه اشرف محل استقرار باقیمانده نیروهای مجاهدین در عراق را بر عهده گرفتند. اخیرا کنترل این اردوگاه به دولت عراق واگذار شده است.


در همین رابطه:
دادگاه اروپا به رفع توقیف اموال «مجاهدین خلق» رأی داد
دادگاه اتحادیه اروپا: دارایی‌های مجاهدین خلق مسدود نمی‌شود
خروج سازمان مجاهدین از لیست سیاه بریتانیا

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)