تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آیت‌الله خزعلی: عید غدیر باید جایگزین نوروز شود

آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی خواستار جایگزینی عید غدیر خم به جای عید نوروز به عنوان جشن بزرگ ایرانیان شد

این روحانی‌بلند‌پایه که مسئولیت بنیاد بین‌المللی غدیر را نیز بر عهده دارد، امروز (یکشنبه) در همایش «غدیر، نوآوری و شکوفایی» گفت: «مردم مسلمان ایران باید عید غدیر را به جای عید نوروز به عنوان عید بزرگ خود برگزینند.»


بر اساس باور شیعه، غدیر نام محلی است که در آن امام اول شیعیان از سوی پیامبر اسلام به عنوان اولین امام این مذهب از جانب خداوند انتخاب شده است.

آقای خزعلی در این باره گفت: «از سوی پیامبر، حضرت علی در سن ۱۳ سالگی و هم‌چنین در روز غدیر به عنوان وصی معرفی شد و این نشان از جایگاه والای این شخصیت بزرگوار دارد.»

به گفته این روحانی بلند‌پایه در عید غدیر سال گذشته بیش از ۹۰ میلیون پیامک (SMS) با استفاده از تلفن همراه به مناسبت این عید بین مشترکان ارسال شده است.

بر اساس این گزارش، وی میزان این تعداد از پیامک‌ها را بیشتر از سال‌های قبل عنوان کرد.

این برای نخستین‌بار نیست که آیت‌الله خزعلی پیشنهاد کرده است عید غدیر جایگزین عید نوروز به عنوان عید بزرگ ایرانیان شود.

سال گذشته نیز این پیشنهاد روحانی‌بلند‌پایه با واکنش متفاوتی روبه‌رو شده بود.

محمد‌علی ابطحی در واکنش به این پیشنهاد در تیرماه سال گذشته در وبلاگ خود نوشت: «روبه‌رو قرار دادن نوروز و غدیر، هم ظلم به علی است و هم ستم به تاریخ و عظمت ملت ایران است.»

Share

نظرهای خوانندگان

The first attack of the Arabs could not remove Nowrooz from Iran and the second attack (Islamic Revolution) will fail to do so

-- Bahman Aghai ، May 11, 2008

nazar e ishoon ham qaabel e ehteraam hast, vali qaabel e ejraa na. :-)

-- AmirT ، May 11, 2008

چرا که نه. اصلا بیاییم هر روز را جشن بگییریم و یکروز در میان انرا "غدیر" و "نوروز" بنامیم که نه به اقای خزعلی بربخورد و نه به ابطحی خان. ایا انوقت وضع اقتصادی ملت درست می شود و فقر و اعتیاد و فساد وغیره وغیره از بین خواهد رفت؟؟ بس است صدور این فضلیات از جای گرم. فکرنان باید بود که خربزه اب است.

-- بدون نام ، May 11, 2008

اگه دین دارین این روزا رو برا هم تبریک نفرستین. آخه غدیر چطور عیده؟!!! ما سه چیز می خوایم که آخوندا بردن از ما:
پندار نیک. گفتار نیک. کردار نیک... همین

-- بدون نام ، May 11, 2008

Rast mige. Ba in mardom har kari ham bekonid kakeshan nemigazad.
In ham yek test'e digar.

-- بدون نام ، May 11, 2008


لذا در همين زمينه مي گوييم كه نام ايران هم به غديريه يا الغدير تغيير كند و ان شاءالله زبان فارسي هم تغيير كند و اين مسئله ايرانيت ازبين برودو هر چه هست اسلاميت بشود ؛ البته نه هر اسلاميتي؛ چرا كه به اعتقاد ما اسلام واقعي را نه رسول الله ونه حضرت علي نتوانستند پياده كنند لذا ما منتظر ظهور حضرتش هستيم و وظيفه اوليه خود مي دانيم با همه مظاهر فرهنگ غير مهدوي مبارزه كنيم ؛ لذا اميدواريم در قدم اول نشانه اصلي ايرانيت يعني نوروز را كه لكه ننگي است براي ما ،ازبين ببريم ؛ هرچند كه برخي آن را تنها اثر ونشانه انسانيت ايراني ها مي دانند ولي ما با انسانيت غير اسلامي هم مخالفيم و مي گوييم اين انديشه ها به اومانيسم مي كشد و ما اومانيسم را شرك مي دانيم .و البته در پاسخ آن معاند كه كسوت روحانيت را ملوث كرده است مي گوييم كه ما از ايراني بودن تبري مي جوييم و اعتقاد ما در خصوص تاريخ چيز ديگري است و علي علي نيست مگر به واسطه ولي عصر.

-- يك كاربر ، May 11, 2008

این عسلی را خزعلی میخورد هزار و چهارصد سال است که آخوندها آیتالله ها خلیفه ها ی دیگر هم خوردند ولی نگرفته آبروی خود برده اند. آقا این عسل دندان شکن است آنرا نخورید.

-- بدون نام ، May 11, 2008

کی قراره متوجه بشیم که ما اول ایرانی هستیم، بعد مسلمان!!!

-- مریم م ، May 11, 2008

البته آقاي آيت الله هر تصميمي بگيرند براي خودشان محترم است. اما اگر قرار باشد اين تصميم از جانب ملت ايران مورد پذيرش قرار گيرد، بايد ايشان از ملت بپرسد با اينکار موافقند يا نه. و الا همينطوري ايشان بخواهند عيد ملي ما را تغيير دهند، فکر نمي کنم حق اينکار را کسي به ايشان داده باشد!

-- حميد بهشتي ، May 11, 2008

عید نوروز متعلق به ایرانیان است نه آخوند ها

-- بدون نام ، May 12, 2008

هر چه می کشیم از طرز تفکر اسلامی است که می کشیم

-- بدون نام ، May 12, 2008

اینقدر نفرت ما رو از اسلام تحریک نکنید ، اسلام به اندازه کافی در جهان و ایران منفور شده لطفا" بدترش نکنین.

-- کینگ ایرونی ، May 12, 2008

ان شا الله

-- مب ، May 12, 2008

چه خوب که نظرهای ما رو تایید نمی کنید! ما به صدق حرفهامون ایمان میاریم وقتی وفقط نظرهایی تایید شدن که همجهت با خواست شمان!

من جواب سوالم رو که گفته بودم چرا زمانه بعد از یکسال که این آقا این حرفها رو زده تکرار اون رو تیتر اول کرده گرفتم!
همون از بین بردن اتحاد ما!
حالا با شنیدن حرفهای قسمت نظرات باید دلتون خنک شده باشه!
خنکی که آتش جهنم برای زمانه به ارمغان می آورد!!!!


یوم تبل سرائر!

-- میم نقطه ، May 12, 2008

خزعلي اول فكر كن بعد حرف بزن برين فساد مملكت اسلامي را درست كنيد

-- حيدري ، May 12, 2008

حاج آقا به جاي اينكه به فكر اين باشي عيد نوروز را به عيد غدير تبديل كني به فكر اين باش كه در مورد بدبختي هاي مردم به مسئولين تذكر بده

-- maryam ، May 12, 2008

آقای خزئلی و امثال ایشان باید هم پیگیر از بین بردن ایرانیت باشند چون از یاد آوری اینکه مستعمره ایران بوده اند رنج میبرند. من به عنوان یک مسلمان شیعه عاشق علی علیه السلام هستم ولی دلیلی وجود ندارد غدیر را جایگزین نوروز نمایند. علی آنقدر عظمت داردکه نیازمند چنین جایکزینی نباشد. اما خزئلی عرب سعی در جبران حقارت تاریخی خود دارد. ایرانی اسلام را به عنوان یک دین جامع پذیرفت ولی هرگز در مقابل تعصب خشک و جاهلیت اعراب سر فرود نیاوردند و نام دانشمندان مسلمان ایرانی بر آسمان علم و ادب اسلام میدرخشد. امویان و عباسیان نیز چندی بر این سرزمین تازیدندو ایرانیان غیویور انان را به گورستان تاریخ سپردند و خزئلیها نیز ماندگار نخواهند بود ولی ایران و ایرانی چه مسلمان و چه غیر مسلمان پایدار خواهد ماند.

-- علی خسروی ، May 12, 2008

واقعا این افاضات توهین بزرگیست نسبت به ایران وایرانی.به قول بچه ها ما اول ایرانی هستیم و بعد مسلمان.این آقایان از نسل همان اعرابی هستند که 1400 سال پیش تمام میهن ما را غارت کردند و چه جنایتها نکردند و علم و اقتصاد وفرهنگ و حتی زبان ما را از ما گرفتند و امروزه نیز در بر و روی جدید سعی دارند آخرین نشانه های ایرانی بودن ما را از میان بردارند و ما را در جامعه اعراب ذوب کنند.به قول فردوسی تفو بر تو ای چرخ گردون تفو.
اصلا اعراب هم بین خودشان از وجود داشتن چنین روزی با هم اختلاف دارند حال ما بیاییم روزی را جایگزین نوروز کنیم که اصلا از بنیاد وشالوده اش که آیا وجود داشته یا نه اختلاف است.

-- میم شین ، May 12, 2008

ايراني ماندن ما خاري شده در گلوي عرب زدگان عربي پرست، آقاي محترم ما در زمانه جور آخرين هاي ساساني براي نجات از نظام طبقاتي، نظام بي طبقه اسلام محمدي را خود پذيرفتيم اما ايراني مانديم، دل امثال اين بزرگوار لك زده براي هم زبان شدن با باديه نشينان، چرا كه عرب به هر كجا رفت زبانش را نيز جايگزين زبان بومي آن سرزمين كرد كه مصر نمونه آن است كه مصر عربي امروز با ورود اسلام ايجاد شد، نمي دانند كه ما فرهنگ ها را ساخته ايم در طول تاريخ، نداشتن تاريخ استقلال افتخاري است كه كمتر سرزميني آن را دارد. سرزمين مستقل اهوارايي از يكجانشيني بشر و تا ابد. از ايشان بزرگتر ها خلفاي چندصد ساله عرب بودند كه نتوانستند، غدير در چشم ما عزيز است اما در جاي خود شريف است، يك كلام مرد حسابي در زمانه اي كه ملل رشد يافته بر هوش هزاران سال پيش ايرانيان در برگزيدن روز نخست بهار براي آغاز سال آفرين گفته اند شما چه چيزي را مي خواهيد جايگزين چه كنيد. آيا نمي توانيد اين دو را با هم داشته باشيد. مي دانم كه انديشه شما در خانواده تان نيز جايگاهي ندارد، شما بايد از دوره تشيع سياه صفوي به اين فكر مي افتاديد تامانند جا انداختن 60روز سوگواري حسين بن علي، براي تخدير انديشه ها، اين اتفاق نيز مي افتاد امروز دير است. همت كنيد و همان گونه كه براي درگذشت معصومين 14 روايت ساخته ايد براي ولادت اين بزرگان لااقل يك روز شادي درست كنيد تا دروغ امروزتان قابل باور شود بعد اقدام كنيد. لطفا حاج آقا. ع.م. م

-- بنده خدا ، May 12, 2008

یعنی ببخشید،درود، نه یعنی اسلام ان علیکم به رحمه الله و برکاتون!!!!!!!!
چقدر همه با ادب و دمکرات شدن!!!!!!!!!!! انقلاب شده اینجا ما خبر نداشتیم؟

-- بدون نام ، May 12, 2008

حقيقتاًروبه‌رو قرار دادن نوروز و غدیر، هم ظلم به علی است و هم ستم به تاریخ و عظمت ملت ایران است.

-- ميثم ، May 12, 2008

برای عمه محترمشان فرمودند!!!

-- بدون نام ، May 12, 2008

haj agha eltemase doa! heyf az oon esme khoda ke roye kalameh ayate shoma gozashtan!

-- nashenas ، May 12, 2008

خليج فارس را ميخواهند خليج عربي كنند وعيد نوروز را مي خواهند عيد غدير كنند پس نتيجه ميگيرم همه ما ايرانيها دسته جمعي برويم عرب بشويم خيلي عاليه مرحبا

-- بدون نام ، May 12, 2008

با سلام،به نظر بنده هویت ملی مردم یک کشور بسیار با ارزشتر از نظر یک فرد است و یک فرد مثل خزعلی نمیتواند برای هویت ملی مردم ایران تصمیم بگیرد.بنده به مردم ایران پیشنهاد میکنم در کنار نوروز باستانی دیگر اعیاد(جشن مهرگان) را نیز پاس بدارند.از تمامی مردم ایران خواستارم به ایرانی بودنشان افتخار کنند و جشنهای اعراب را به خودشان پس دهند.

-- مراد ، May 12, 2008

NORUZ IS OUR SOUL AND IRAN IS OUR BODY ,,,, SORRY FANATIC MAN

-- babak ، May 12, 2008

من یکی از 90 ملیون کسانی هستم که آن پیامک را فرستادم. دیگر نمی فرستم. از بقیه هم تقاضا می کنم چنین کنند. فکر می کنم حالا وقت آن است که ما مردم نسبت اسلامیت و تشیع خود توبه کنیم.

-- بدون نام ، May 12, 2008

آدم که سنش بالا می ره کم کم سلولهای خاکستری مغزش رو از دست می ده. این آقای خزعلی هم پیر شده. حرفاشو به دل نگیرید.

-- کورش ، May 12, 2008

بينيم بابا!
ديگه همينمون مونده، جمع کنين برين رد کارتون.

-- مهران ، May 12, 2008

ما ایرانی مسلمانیم
هم به ایرانی بودن خود می بالیم و هم به مسلمانی خود می نازیم
اینطور افکار سبب می شود تا بیگانگان نام خلیج فارس را به خایج عربی بدل کنند

-- بدون نام ، May 12, 2008

این آقای خزعلی سن بسیار بالایی دارد و همیشه از این گونه حرف ها می زند. شما برای چی این آدم را جدی می گیرید؟ این اخبار فقط برای جمع آوری کامنت های عصبی مناسب هستند.

-- مهدی ، May 12, 2008

what an strange character very very strange you only can find them in islamic country i wonder why ? taber

-- javad ، May 12, 2008

باش تا صبح دولتت بدمد.

-- فرهاد ، May 12, 2008

به حاج آقا بفرماييد که همواره در تقابل فرهنگ و دين ، اين فرهنگها بودند که غالب گشته اند. پس لطفا زور بيخود نزنند.

-- بابک ، May 12, 2008

به حاج آقا بفرماييد که همواره در تقابل فرهنگ و دين ، اين فرهنگها بودند که غالب گشته اند. پس لطفا زور بيخود نزنند.

-- بابک ، May 12, 2008

من خود را ابتدا ایرانی و پارس میدانم و سپس مسلمان.

-- Dariush ، May 12, 2008

che entezar darid, vaghty hameye sal be aza dary migozarad, hameye poolha be ziarateh sangha sarf mishavad, hameye farhang dar khorafeh parasty kholaseh mishavad, digar chera ghame tabdile eid be ghadir ra bokhorim

-- بدون نام ، May 12, 2008

man movafegam.chon ma shiea hastim va bayad moride molayeman ali bashim dige

-- biouk aga ، May 12, 2008

mitavan be ishan goft in jashn ra enshala khod dar an donya migirand. hich ahadi nemitavanad tarikhe bastanie iran ra zire soal bebarad! kash be jaye in khozavalat ishoon ye fekri bara i mikard ke chera iran dare ba sar soghoot mikone!?!

-- R ، May 12, 2008

این خزعلی هنوز زندست ؟
میگن تاریخ تولدش بر میگرده به دوران پارینه سنگی !!!

-- kamran ، May 12, 2008

عید غدیر رو بیخیال.
پول نفت چی شد؟!!!

-- سهیل ، May 12, 2008

man sale avale engelab goftam pars-ha in engelab ro kardan va arabha ono dozdidan.yeki nist bege akhond bogando to chera rajebe abo none mardom harf nemizani onvakht mikhay eid besh ezafe koni. 29 ba in keshvar har kari khastin kardin hatijasho boro to mardom bebin pire khereft.

-- hamid ، May 12, 2008

ایشان با این سن وسال از بس شکر زیادی میل میکنند میترسم آخرش به مرض قند از دنیا بروند.
از طرفداران آیت الله

-- بدون نام ، May 12, 2008

قدرمسلم علی یکی ازشخصیتهای تاریخ است حال چه خوب چه بدولی به این انگلها بگوئیدبا چسبیدن به این نامها نمی خواهد خودرامطرح کنند که ایرانی قبل ازظهوراسلام مرتجع وجود داشته وتا ابد هم وجود خواهد داشت واین لکه ننگ همراه با کلیه جیره خوارانش روزی ازاین سرزمین پاک خواهدشد وایران باتمام سنن خود تاابدزنده خواهد ماند

-- کوروش ، May 13, 2008

سلام
من که می گم همه عیدها رو یکی کنیم ، بندازیم تو ماه محرمی چیزی ، که اصلا همونا رو هم جشن نگیریم !!
فکر کنم اینجوری حاجاقا خزعلی خوشحال از این دنیا بره !!
وکیلم حاجاقا ؟
من موندم ما چرا وایسادیم تا این برا ما پیشنهاد در کنه ؟

-- گمنام ، May 13, 2008

i love nowrooz

-- بدون نام ، May 13, 2008

بیچاره! می گم اینا چی رو ضربدر چی می کنن این می شه. من که هر جور حساب می کنم اینا نمی شه اصلا... این روزایی که اینا می گن عید ما ایرونیا هیچ حسی نداریم. فقط تعطیله. یه روز یکی زنگ زد خونمون از همین روزا بود. بابا گوشی رو برداشت. دیدم می گه: عید چی؟..آها... من فهمیدم. بعد از بابا پرسیدم چی می گفت همکارت؟ گفت هیچی عزیزم حالشون بده. آخه بابام دکتره. راستی یادم اومد عیده فربونی بود. چون صدای گوسفند از همه جا می اومد. حیوونیا!

-- فرهاد دانش آموز از کرج ، May 13, 2008

could you please tell him NO thanks,We are IRANIAN and we were iranian before we were muslem

-- setare ، May 13, 2008

من میخوام اسم خودمو بزارم الآرش .

-- بدون نام ، May 14, 2008

اخه دیگه چقدرظلم به ایران و ایرانی ....اون ازعربهای خارج از ایران که میخوان اسم خلیجمون عوض کنن اینم از این نمونه داخلیش که دیگه هیچ کار دیگه نداره به جز تغییر عیدباستانی چند هزار سالمون با چسبوندنش به اسلام
دم همه ما ایرانیها گرم

-- فریاد ، May 14, 2008

پیسنهاد می کنم این متن دکتر شریعتی رو بخونید

http://www.mojahedin-enghelab.net/ShowItem.aspx?ID=376&p=2

-- لیلا ، May 14, 2008

نظر همه مردم محترم است . نظر من اينست كه با تغيير دادن اعياد مشكلي حل نمي شود مشكلات زيادي است كه بايد حل شود اگر علما فكر اسلام هستند و مسئولين كشور را پاك و منزه مي دانند تذكر دهند كه چرا به مردم اين مسئولين دروغ مي گويند

-- رحيم ، May 14, 2008

به به گل بود به سبزه آراسته گردید!!!! چه خوب!! چشم نخوری ها

-- مجتبی ، May 14, 2008

اين خانه از پاي بست ويران است
خواجه در فكر نقش ايوان است

-- اميد ، May 14, 2008

hich eidi nemitoone jaye norooz ro begire
va in agha ham bara khodesh gofteh ...

-- یکی از بچه های عاشق ایران ، May 15, 2008

خیلی خوشحالم که می بینم عرب ها هم دارن این آخوندا رو جواب می کنن. انقدر مجیزشونو گفتن تا حالا اصلا ایرونی جماعت رو آدم حساب نمی کنن عربا. این آقایون هم فکر کردن آش میدن وگرنه آخوند جماعت که بضاعت فکر کردن نداره. فقط تنها خاصیتشون و در واقع درد اصلیشون به موقع خوندن صیغه هست و بس.

-- یک ایرانی نه عرب ، May 15, 2008

roshan fekraye ironi,farghe baine shoma va ayatolla khaz ali chiyeh, chera inghadr nationalist hastid,chera inghadr be arabha tohin mikonid, magar faramosh kardid ke che ghadr khandane pahlavi be aghaliyatha zolm kard.

-- arabe ahwazi va irani ، May 15, 2008

be nazar man ke keli ham koob ast
chera harfhaye olamaye din ra ingadr biarzesh mikonid
az rooz gyamat betarsid

-- babak ، May 16, 2008

ای دلم خنک میشه که این اخوندها چقدر از این عید و چارشنبه سوری و سیزده بدر بدشون میاد ولجشون میگیره.چون تنها نشانه های باقیمانده از هویت ایرانی هستند.و هرچی هم تلاش میکنند نمیتونند مردم رو راضی به از دست دادنه این اخرین نشانه ها کنند.

-- shirin ، May 16, 2008

aghay khazali, shoma khadiretan ra dashteh bash ma ham norozemanra. rast migoid badbakhtie mardom ra ba nikbakhti avaz befarmayd.

-- farzande iranzamin ، May 16, 2008

MASALEHE JANESHINIE HZRATE MOHAMAD BARAYEH TAMAMEH MOSALMANAN MOHEM MIBASHAD WALI DAR HICH KOJAYEH GHORAN ESMI AZ JANESHINEH HAZRATE MOHAMAD WA YA GHADIREH KHOM BORDEH NASHODEH AST

-- HOUSHMANDKA@YAHOO:DE ، May 16, 2008

اصولا نوروز خار چشم خلفا ی اموی وعباسی بوده چو ن نشا نه ای است از ایرانیا ن که محب امیر المو منین بوده اند .و اتفا قا خو د حضر ت علی (ع) این عید نوروز را بعنوان زیبا ترین اعیاد ذکر فرمو ده اند .خوب است اقا ی خز علی یک نگا هی به احا د یث می انداختند چو ن ممکن است متهم به دوستی با بنی امیه وبنی عباس گردند.

-- زهره ، May 16, 2008

rast mighi jeloye dozdi pesaret ro beghir, edalate ali ro nemikhad ejra koni

-- mohammad ، May 17, 2008

با سلام
جالبست بدانید که عید غدیر سال 10 هجری برابر 28 اسفند سال 10 هجری بوده وآغاز بهار سال مذکور درست مطابق عید ایرانیان است
پس می توان گفت عید غدیر خم تطابق کامل با آغاز نوروز ایرانیان دارد
از طرفی سال فرسی یعنی جلوس یزدگرد سوم نیز به تخت در همین سال است
یعنی 1387 هجری شمسی مطابق 1376 غدیری یا1376 یزدگردی می باشد

-- تقویم شناس ، May 31, 2008

با خوندن این نظرات مو بر تن آدم سیخ می شود. چه بر سر ایران آوردند و چه بر سر اسلام دارند می آورند. آن چه که این قوم عربزده و اسلامساز بر سر ملت ایران می آورند، حمله مغول، اسکندر و اعراب نیاوردند. اونها هرچه تلاش کردند که هویت ملی ایرانیان را تهی کنند، نتوانستند. اما این آقایون دیگه شورشان رو در آوردند. اون از ریئس جمهور که می گوید ما مشروعیت مان را از مردم نمی گیریم بلکه از امام زمان می گیریم(البته امام زمان سرجایش محترم است، منظورم این است که دموکراسی رو به استهزاء گرفته) و این هم از خزعلی. آخ بنده خدا، تا بدانجا رسید دانش تو که بدونی مشکل فقط در تعویض مراسم و اسم است؟ این همه مشکلات و مصائب که بر سر ملت می آورند، پیگیری ندارد؟ در مورد خود همین آقا و بقیه کله گنده ها هم که دستشان تو یک کاسه است، توسط سناریوی پالیزاد به هوا رفته. جالب است که حالا دیگه خودشان به جان خودشان افتاده اند.
متاسفم برای ایران و ایرانی که این همه حقارت را تحمل می کنیم. از ماست که برماست!!!!

-- محمد ، Sep 4, 2008

امیدوارم که سال خوبی برای عموم مسلمان ها باشد

-- dark knight ، Apr 1, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)