گزارش فرهنگی


گزارشی ویژه از نقش بی‌مانند شبکه‌های اجتماعی در آینده‌ی علم جامعه‌شناسی
فیس‌بوک، سخن می‌گوید!

ترجمه‌ی احسان سنایی: هر تحرکی کنید، هر بار که اکانت «توییتر»تان به‌روز شود؛ هستند کسانی که می‌بینندتان. زیاد در خصوص‌اش فکر نکنید؛ اما اگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی هستید و با موبایل، یا اینترنت مرتباً در آن فعالید، تاکنون ردپای دیجیتالی روشنی گویای رفتارها، الگوهای سفر، خواسته‌ها و ناخواسته‌هایتان و افشاگر دوستان، وضع روان و عقایدتان از خود به جا نهاده‌اید. به‌عبارتی این ردپا، فراوان از شما و ویژگی‌هایتان به جهان می‌گوید.



زبان آکادمیک و چالش خواندن در فراگیری علم
فهم زبان علم

ترجمه‌ی احسان سنایی: دانش‌آموزانی که به سهولت از پس خواندن متون درسی کلاس زبان و مطالب موجود در اینترنت برآمده‌اند، اغلب خود را ناتوان از فهم متون، و کتب علمی‌شان می‌بینند و آموزگاران نیز، از سویی مهیّای هدایت‌ این محصلین به سمت خوانش و فهم زبان آکادمیک، که اطلاعات علمی از آن درگاه ارائه می‌شود، نیستند. طبق یافته‌های دکتر اسنو از دانشگاه هاروارد؛ آموزگاران فقط با کمی راهنمایی، توان تعلیم زبان پیچیده‌ی متون علمی را به دست خواهند آورد.



لایه‌های خشم

ترجمه‌ی احسان سنایی: جنگ‌ و جدال‌ها، تعارضات مسلحانه، نقض حقوق بشر و تروریسم، عباراتی آشنا حاکی از خشونت جمعی در جهان ماست. اما باز هم فهم‌شان نیازمند فهم انگیزه‌هایی‌ست که مردم را به خشونت می‌کشاند؛ آن‌هم گاه تا حد انتحار همچون تروریسم. شوربختانه تلاش‌هایی که برای چنین درکی از خشونت صورت گرفته، به‌ندرت فراتر از قضاوت‌های ارزشی و برچسب‌های پوچی چون «تعصب» و یا «افراط مذهبی» رفته‌اند.



«انکار» از زبان علم – بخش چهارم
گره‌گشایی از دروغ

ترجمه‌ی احسان سنایی: در سال ۲۰۰۶، «پیرس اکرمن»؛ مقاله‌نویسی محافظه‌کار، طی انتشار مقاله‌ای در نشریه‌ی «دیلی‌تلگراف» استرالیا، دانش اقلیم‌شناسی را به‌شدت مورد حمله قرار داد. او بر این اعتقاد بود که هشدارهای معضل گرمایش زمین، عمداً اغراق شده‌اند و در حمایت از این ادعا، به گفته‌ای از دکتر «جان هافتون»؛ مدیر پیشین «برنامه‌ی بین‌الدولی تغییرات اقلیمی» استناد کرد که در جایی گفته‌ بود: «تا خبر از بلایا ندهیم؛ هیچ‌کس حرفمان را نخواهید شنید.»



سود و سودای علم

ترجمه‌ی احسان سنایی: پیامی که با نیم‌نگاهی به وضع کنونی جهان‌مان در ورای این گفته‌های به‌ظاهر پریشان، پنهان شده را بایستی به دیوار هر کلاس درسی کوبید: مرزی فراروی پیشرفت علم و فناوری نیست؛ اما ما بایستی‌که گوش به‌زنگ پیامدهای اجتماعی گاهاً گزاف این قضیه باشیم. آیا سیر فرهنگی جامعه‌مان در این بین، همپای ارضای خواسته‌های سودجویانه‌ای که به چنین پیشرفت لجام‌گسیخته‌ای قوت بخشید، هست؟



«انکار» از زبان علم – بخش سوم
در توانمندی تردید

ترجمه‌ی احسان سنایی: این روزها نبایستی گفت آیا صاحبان صنایع ایجادکننده‌ی شک بوده‌اند یا خیر؛ آن‌ها مدت‌هاست که خود این را پذیرفته‌اند. در سال ۱۹۷۲، «فرد پنزر»؛ نایب‌رئیس شرکت Tobacco، راهبرد دفاعی این شرکت‌ را که به‌گفته‌اش «اجرایی درخشان» داشته، مطرح نمود. کلیدی‌ترین فن این راهبرد، «تردیدافکنی بر اتهامات بهداشتی مطرح‌گشته، بدون تکذیب عملی آن‌ها» به‌جای «تشویق به ترویج پژوهش‌های بیطرفانه» بود.



«انکار» از زبان علم – بخش دوم
دسیسه از سوی کیست؟

ترجمه‌ی احسان سنایی: جنبش‌های انکارگری، جدای از تاکتیک‌های مشابه‌شان، شباهت‌های فراوانی به‌هم دارند. آن‌ها همه خود را شجاع‌دلانی قلمداد می‌کنند که در نبرد با نخبگان فاسدی که گویی در توطئه برای سرکوب حقیقت و یا قالب کردن دروغی بدخواهانه به مردم عادی از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند، هیچ فرصتی را به حریف‌شان نمی‌دهند. این توطئه را هم اغلب آغازگر پیشبرد اهداف شوم این نخبگان می‌دانند؛ اهدافی چون سلطه‌ی دولت بر صنایع، منافع مالی، الحاد و ...



«انکار» از زبان علم – بخش اول
«انکار» چرا؟

ترجمه‌ی احسان سنایی: از آنفلوانزا تا گرمایش زمین و از فرگشت گونه‌ها تا اثرپذیری برنامه‌های واکسیناسیون، هر جا که بنگرید، «حاشاگران» حضوری آشکار دارند: «هیچ اسم هارپ را شنیده‌اید؟»، «افشای راز بشقاب‌پرنده‌ها برای ناسا سنگین تمام خواهد شد»، «اصلاً کی گفته زمین گرم می‌شود؟» همه خوب این‌ها را شنیده‌ایم، از صبح تا شب و از خانه تا خیابان. اما چرا اغلب مردم از قبول مدارک سر باز می‌زنند؟ این نخستین بخش از سلسله‌مقالاتی‌ پیرامون «انکار» از نظرگاه دانش است.



مصدر: آرمان‌شهر زمین‌دوستان

ترجمه‌ی احسان سنایی: سرزمین نفت‌خیز امارات اصولا می‌بایست آخرین مکانی به‌شمار رود که بتوان از آن، آداب حفظ زمین‌مان را با کربن‌زدایی از زندگی روزمره آموخت، اما شهر در دست ساخت «مصدر» در هفده کیلومتری ابوظبی، نه‌تنها چنین گفته‌ای را رد می‌کند، که توان‌مندی همه‌ی ما در انتخاب آگاهانه‌ی بهترین سبک زندگی با عدم تسلیم در برابر جبر جغرافیا و وسوسه‌ی بهره‌برداری سنتی از ذخایر فسیلی موجود را نشان می‌دهد.



دنیای معاصر یا «قرون وسطی دیجیتالی»

ونداد زمانی: شتاب خارق‌العاده اطلاعات کامپیوتری اصطلاح «آرشیو دیجیتالی» را چنان از سکه انداخته است که به نظر مورخین معاصر، دنیایی که ما در آن زندگی‌ می‌‌کنیم را می‌‌توان به عنوان «قرون وسطی دیجیتالی» تعبیر کرد.