تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
زبان آکادمیک و چالش خواندن در فراگیری علم

فهم زبان علم

برگردان: احسان سنایی

دانش‌آموزانی که به سهولت از پس خواندن متون درسی کلاس زبان و مطالب موجود در اینترنت برآمده‌اند، اغلب خود را ناتوان از فهم متون، و کتب علمی‌شان می‌بینند و آموزگاران نیز، از سویی مهیّای هدایت‌ این محصلین به سمت خوانش و فهم زبان آکادمیک، که اطلاعات علمی از آن درگاه ارائه می‌شود، نیستند. حال، طبق یافته‌های دکتر «کاترین اسنو» (Catherine Elizabeth Snow) از دانشگاه هاروارد و انیستیتو SERP؛ آموزگاران فقط با کمی راهنمایی، توان تعلیم زبان پیچیده‌ی متون علمی را به دست خواهند آورد.


طرح از James Yang

کاترین اسنو، استاد دانشکده‌ی آموزش دانشگاه هاروارد و مدیر انیستیتو «ائتلاف پژوهشی آموزش‌های استراتژیک» بوستون (SERP) طی مقاله‌ای تحت عنوان «زبان آکادمیک و چالش خواندن در فراگیری علم» که به تاریخ بیست و سوم آوریل سال جاری در نشریه‌ی علمی «ساینس»( Science) انتشار یافته بود؛ تصریح کرده که دانش‌آموزان، نه‌فقط در فراگیری دانش، که برای دیگر مقاصد نیز زبان آکادمیک را می‌آموزند.

نرم‌افزار «کلمه‌سازی» (Word Generation)، برنامه‌‌ای‌ست که تحت سرپرستی اسنو در انیستیتو SERP ایجاد گشته که زبان آکادمیک را در لفّافه‌ی عناوین جذاب، به دانش‌آموزان مقطع راهنمایی ارائه داده و به‌منظور ترویج بیشتر تمرکز بر این نوع از زبان در برنامه‌های درسی، دست به تدارک مواد اولیه‌ی علمی برای آموزگاران دروس علوم، ریاضیات و اجتماعی زده است. اسنو در این‌باره می‌گوید: «هدف این است که دانش‌آموزان، شخصاً توان خوانش متون آکادمیک را بیابند؛ اما بسیاری نیز نیازمند کمک‌هایی بیشتر از برنامه‌هایی چون «کلمه‌سازی» خواهند بود تا بدین نقطه برسند».

زبان آکادمیک، علاوه بر اینکه دایره‌ی واژگان ویژه‌ای دارد؛ با یاری سازه‌های پیچیده‌ی دستوری، مختصراً ایده‌های بغرنج و نامفهوم را با کمترین کلمات ممکن بیان می‌دارد. چنین تعریفی، خصوصاً در نگارش متون علمی، دقیقاً صدق می‌کند. دانش‌آموزانی که خواندن مطالب اینترنتی را بر کتب علمی ترجیح می‌دهند، از فرصت کمتری برای یادگیری شخصی چنین زبانی برخوردارند.


طرح از Bruno Budrovic

حال اسنو، به‌لطف همکاری منحصر بفردش با نخبگان پژوهشی و متخصصین عالی‌رتبه‌ی امور آموزشی کشور که از طریق انیستیتو SERP برقرار گردیده؛ به آموزگاران در حل مسائل آموزشی‌ای که هرروزه در کلاس‌ها رخ می‌نماید کمک می‌کند. دکتر «سوزان دونووان» (Suzanne Donovan)؛ مدیر اجرایی انیستیتو SERP می‌گوید: «با به‌کارگیری دانش‌پژوهان برجسته‌ا‌ی چون کاترین اسنو، SERP موفق شده که کار با مسائل حساس، دشوار و اغلب نازیبای مرتبط با تکالیف روزانه را به جد و جهدی ارجمند و قابل تحسین بدل کند».

کار ائتلاف SERP، هم‌اکنون بر آموزشگاه راهنمایی «ویلیام بی. راجرز» شهر بوستون متمرکز است، تا که این مدرسه الگویی برای مدارس منطقه یا حتی فراتر شود. با یاری برنامه‌ی «کلمه‌سازی» که هم‌اکنون بر روی تکالیف روزانه‌ اجرایی شده، زبان آکادمیک از مسیر اسلوبی معین توسط طیفی از معلمین گوناگون، آموزش داده می‌شود.

«اندرو بوت»؛ مدیر این آموزشگاه می‌گوید: ««کلمه‌سازی»، برنامه‌ای نیست که بچه‌ها را هر هفته وادار به به‌خاطر سپردن کلمات و معانی‌شان کند؛ بلکه نرم‌افزاری‌ست پیرامون نحوه‌ی نگرش به کلمات و تفکر در خصوص‌شان به شیوه‌های گوناگون و دسترسی بدان‌ها در حوزه‌های متفاوت؛ [برنامه‌ای] برای تعیین معانی مختلف کلمات، بسته به همان حوزه‌ی کاربری و بهره‌گیری شخصی از واژگانی پیچیده‌تر».

پروژه‌ی آموزش زبان آکادمیک که به خلق برنامه‌ی «کلمه‌سازی» انجامیده؛ در مقر اصلی SERP در بوستون توسعه یافته و تحت حمایت بنگاه Carnegie، بنیاد William & Flora Hewlett، و بنیاد Spencer است. وبسایت این پروژه‌ نیز با پشتیبانی و بودجه‌ی بنیادLeon Lowenstein ایجاد شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت رایگان این برنامه به وبسایت wordgeneration مراجعه کنید.

منبع: ScienceDaily

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)