تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

یک فیلم چینی، برنده‌‌ی جایزه یوزپلنگ طلایی

مهدی عبدالله زاده

جشنواره‌ای که با غافلگیری آغاز شده بود، با غافلگیری در اعلام جوایز نیز به پایان رسید. در بخش مسابقه‌ی اصلی جشنواره‌، فیلم تعطیلات زمستانی به کارگردانی لی هونگی برنده‌ی بزرگ لوکارنو بود. جایزه‌ی نقدی به مبلغ ۹۰ هزار فرانک سوییس به این فیلم تعلق گرفت که طبق قانون جشنواره، باید به طور مساوی میان تهیه‌کننده و کارگردان فیلم تقسیم شود.

جایزه‌ی ویژه هیأت داوران نیز به فیلم مورگن، یکی از سه فیلم شرکت‌کننده از رومانی تعلق گرفت.


فیلم تعطیلات زمستانی به کارگردانی لی هونگی برنده‌ی بزرگ لوکارنو بود

جایزه ویژه‌ی هیأت داوران معادل ۳۰ هزار فرانک است که آن هم باید به طور مساوی میان تهیه کننده و کارگردان تقسیم شود. این نخستین بار است که دریافت‌کننده‌ی جایزه به طور مشخص و با جزئیات اعلام می‌شود.

پیش از این جوایز بخش رسمی به طور معمول تنها به کارگردانان تعلق می‌گرفت، اما امسال حتی جایزه‌ی سی هزار فرانکی «بهترین کارگردان»، که به فیلم کرلینگ از کانادا تعلق گرفت نیز به طور مساوی با تهیه‌کننده قسمت می‌شود.
خانم یاسنا دوریسیک بازیگر اصلی فیلم دنیای سفید سفید از صربستان توانست توجه هیأت داوران ر ا جلب کند و عنوان بهترین بازیگر زن جشنواره را ازآن خود سازد. امانوئل بیلودو فرانسوی نیز برای بازی در فیلم کرلینگ جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد را به دست آورد.

جایزه‌ی بهترین فیلم نخست، نیز جایزه‌ی تازه‌ای است که از امسال با شکلی نو به بهترین ساخته‌ی یک کارگردان تعلق می‌گیرد. ویژگی این جایزه آن است که فیلم‌های نخستی که در بخش پیاتزاگرانده به نمایش در می‌آیند نیز از این پس می‌توانند شانس کسب جایزه را داشته باشند. به یک معنا، از امسال به بعد پیاتزاگرانده نیز بخشی نیمه‌رقابتی خواهد بود. جایزه سی هزار فرانکی امسال به فیلم بخش‌های خارجی ساخته ورنا پاراول تعلق گرفت.

دو جایزه‌ی بزرگ بخش سینماگران عصر حاضر نیز به دو فیلم فرانسوی رسید. پارابولس ساخته امانوئل دموریس جایزه سی هزار فرانکی و یوزپلنگ طلایی را گرفت و بخش‌های خارجی که جایزه‌ی فیلم نخست را گرفته بود به جایزه‌ی سی هزار فرانکی سینه سینما نیز دست یافت. دیپلم افتخار و توجه ویژه‌ی هیأت داوران نیز شامل یک فیلم فرانسوی شد.

بدین ترتیب، اکثر جوایز اصلی امسال به فیلم‌هایی رسید که یا به تنهایی و یا به تهیه‌کنندگی مشترک فرانسه ساخته شده بودند. این موضوع یادآور دورانی است که ایرینه بینیاردی ایتالیایی به عنوان رئیس جشنواره‌ی لوکارنو، حضور فیلم‌های ایتالیایی را افزونی بخشید و به تبع آن، بر جوایز اعطا شده به این سینما نیز افزوده شد. ظاهراً اولیویه مدیر فرانسوی تازه‌ی جشنواره نیز به همان راه قدم گذاشته است.

مهم‌ترین و عجیب‌ترین تصمیم هیأت داوران، بی‌توجهی به دو فیلم عراقی و تایوانی بخش سینماگران عصر حاضر بود که هم از سوی تماشاگران و هم از سوی منتقدان مورد توجه قرار گرفته بودند. در حالی که همه به انتظار کسب دست‌کم یک جایزه برای فیلم ماندو به کارگردانی ابراهیم سعیدی، فیلم‌ساز کرد ایرانی بودند، بی‌توجهی و سکوت عجیب هیأت داوران تعجب همه را برانگیخت.

شصت و سومین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم لوکارنو ساعت نه و نیم شنبه شب ۱۴ آگوست با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با اجازه نویسنده مطلب اقای عبدالله زاده باید به اطلاع علاقمندان برسانم که فیلم ماندو به کارگردانی ابراهیم سعیدی فیلم بسیار متوسطی است اما فیلم قبلی این کارگردان - همه مادران من - اثری ارزشمند است - بنابر این جای تعجب نویسنده از اینکه جایزه نبرده - بی مورد است!

-- علی امینی ، Aug 15, 2010

با توجه به نگاه نو كارگردان چه در ساخت و چه در فيلمنامه فيلم ماندو بايد منتظر جوايزي براي اين فيلم بود به نظر من مقايسه دو اثر ارزشمند اين كارگردان كه يكي مستند و ديگري داستاني است درست نيست
با توجه به استقبال بسيار زياد تماشگران و منتقدين خصوصا در روز نمايش فيلم انتظار گرفتن جايزه براي اين فيلم بسيار منطقي است

-- سعيد ، Aug 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)