تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
این هفته با سینما در غرب

چهارده کیلومتر تا اروپا

نادر افراسیابی

14 Kilometros

آفریقا، این قاره‌ی فقیر با اروپای ثروتمند چقدر فاصله دارد؟ چه مسافتی انسان آفریقایی را از رفاه و آسایشی که انسان اروپایی از آن برخوردار است جدا می‌کند. چهارده کیلومتر و فقط چهارده کیلومتر آفریقا را از اروپا جدا می‌کند. چهارده کیلومتری که جاده‌ی جیبرال‌تار نام دارد و عبور از آن در دشوارترین شرایط موضوع مستند داستانی است که با نام «چهارده کیلومتر» در سینماهای بعضی از کشورهای اروپایی مانند هلند و آلمان اکران شده است.

در نظر بابا (با بازی عدوم موسی) از نیجریه و ویلوتا (با بازی آمنیتا کانتا) از مالی این چهارده کیلومتر مسافتی بسیار طولانی جلوه می‌کند. آنها از روستائیانی هستند که به خاطر خشکسالی و خطر گرسنگی از زادگاه‌شان ریشه‌کن شده‌اند و برای به دست آوردن زندگی بهتر قصد دارند به اسپانیا مهاجرت کنند. این دو نفر در میانه‌ی راه به هم برمی‌خورند، با هم دوست می‌شوند و تصمیم می‌گیرند باقی‌مانده‌ی این راه را با هم طی کنند. اما سر راه‌شان کویری قرار دارد. برای رسیدن به اروپا باید ابتدا از این کویر که به یک معنا کویر زندگی آنها و بخت‌شان است عبور کنند. اگر کوچکترین اشتباهی مرتکب بشوند و با کمترین بی‌مبالاتی ممکن است در این راه جان ببازند.


جان باید لاریتا را متقاعد کند که به خاطر عشق‌شان اشرافیت مضمحل خانوادگی را تحمل کند

کارگردان فرانسوی این فیلم ژرالد اولیور به شیوه‌ی فیلم‌های مستند ماجرای سفر دو قهرمان واقعی داستان فیلم را با تصاویری حیرت‌انگیز و فوق‌العاده زیبا از طبیعت بی‌رحم آفریقا روایت می‌کند.

درام، اسپانیا، ۲۰۰۷

Easy Virtue

جان ویتاکر (با بازی برن بارنس) یک مرد جوان انگلیسی از یک خانواده‌ی اشرافی ورشکسته و از هم گسیخته است که در سفری به آمریکا به یک زن آمریکایی مطلقه به نام لاریتا (با بازی جسیکا بیل) دل می‌بندد و بدون آن‌که به پیامدهای این دلدادگی توجه کند، از لاریتا خواستگاری می‌کند. لاریتا که زنی مستقل و با اعتماد به نفس است پیشنهاد جان را می‌پذیرد و به عقد او درمی‌آید. آنها از آمریکا به انگلستان می‌روند. خانواده‌ی اشرافی جان اما وقتی خبردار می‌شوند که عروس‌شان قبلاً با مرد دیگری ازدواج کرده و از او طلاق گرفته است، با هم همدست می شوند و با ترفندها و پشت‌هم‌اندازی‌هایی سعی می‌کنند از شر عروس‌شان راحت شوند و کاری کنند که او طلاق بگیرد و به آمریکا برگردد.


چهارده کیلومتر از میان کویر زندگی دو انسان مهاجر آفریقایی

این فیلم بر اساس نمایش‌نامه‌ی معروفی از نوئل کاورد ساخته شده است. در سال ۱۹۲۷ آلفرد هیچکاک برای نخستین بار این نمایش‌نامه را به فیلم تبدیل کرد و حالا بعد از بیش از هشتاد سال کارگردان انگلیسی، استفن الیوت جرأت کرده پا توی کفش هیچکاک بکند.

کمدی، انگلستان، ۲۰۰۸


Altiplano

گریس (با بازی یاسمین طباطبایی) عکاس جنگی است. او در جنگ عراق به عنوان عکاس حضور داشته و اکنون در اثر فجایعی که دیده ترسخورده و افسرده است. همسر او ماکس (با بازی اولیور گورمه) به عنوان طبیب در پرو کار می‌کند. به گریس اطلاع می‌دهند که همسرش به طور غیرمنتظره و اسرارآمیزی مفقود شده است.


گریس نمی‌تواند بی‌تفاوت بماند و در کوهستان‌های پرو به خود می‌آید

او با وجود افسردگی به جستجوی همسرش به پرو می‌رود و در جریان این جستجوها در کانون جنگ بین مردم با صاحبان معادن جیوه در پرو قرار می‌گیرد. گریس بر ترس و افسردگی خودش غلبه می‌کند و برای ثبت رنج انسان و فجایعی که صاحبان معادن جیوه برای کارگران به وجود می‌آورند، سراغ دوربینش می‌رود.

کارگردان این فیلم را پتر بروسنس و جسیکا هوپ وود وورث به عهده داشته‌اند.
درام، محصول مشترک آلمان، بلژیک و هلند، 2009

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)