تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«خروج نيروهای آمريکايی از افغانستان تا سال ۲۰۱۴»

جو بايدن، معاون رئيس جمهور آمريکا گفته است که نظاميان آمريکايی تحت هر شرايطی تا سال ۲۰۱۴ به‌طور کامل از افغانستان خارج خواهند شد.

آقای بايدن که با شبکه تلويزيونی ان‌بی‌سی آمريکا گفت‌وگو می‌کرد گفت که خروج نيروها از تابستان سال آينده ميلادی به معنی کاهش نيرو نيست بلکه به‌رغم همه مشکلات اين خروج به‌گونه کامل صورت خواهد گرفت.


جو بايدن

بايدن با بيان اين‌که توان شبکه القاعده به‌طور قابل ملاحظه‌ای پايين آمده است خاطرنشان کرد که تاکنون مبارزه عليه شورشيان در افغانستان، پناگاه امن شورشيان در پاکستان و ايجاد حکومت باثبات در افغانستان با «موفقيت کمتر» همراه بوده است.


اين پيش‌بينی بايدن فراتراز اظهارات رسمی بارک اوباما، رئيس جمهور آمريکا است که در آن آقای اوباما برخروج تدريجی نيروها تا سال ۲۰۱۴ تأکيد کرده بود.

شماری از آگاهان مسائل سياسی اعلام قطعی برنامه خروج نيروهای آمريکايی را با توجه به نامشخص بودن نتيجه انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۱۲ آمريکا، زود هنگام می‌دانند

اوباما در آخرين اظهاراتش در نيمه دوم ماه جاری گفت که نيروهای آمريکايی و متحدان اين کشور در سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) حتی پس از ۲۰۱۴ نيز در افغانستان حضور خواهند داشت.

باراک اوباما می‌گويد هم‌زمان با طرح خروج تدريجی نيروهای اين کشور در نيمه دوم سال آينده ميلادی، مسئوليت تأمين امنيت مناطق مختلف افغانستان به نيروهای امنيتی افغان سپرده خواهد شد.

شماری از آگاهان مسائل سياسی اعلام قطعی برنامه خروج نيروهای آمريکايی را با توجه به نامشخص بودن نتيجه انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۱۲ آمريکا، زود هنگام می‌دانند.

افزون بر آن، حزب جمهوری‌خواه، حزب مخالف بارک اوباما، همواره بر حضور نيروهای آمريکايی در افغانستان تا «زمان ضروری»، تأکيد کرده است.

هم‌زمان وحيد عمر، سخنگوی حامد کرزی در يک نشست خبری در کابل گفت که اميدواريم که در سال ۲۰۱۴ تمام زمينه‌ها فراهم شود تا نيروهای خارجی به صورت عموم و به‌طور مطلق از افغانستان خارج شوند.

وی با تأکيد گفت که نيروهای خارجی با توجه به «شرايط افغانستان و چگونگی توانايی نيروهای امنيتی افغان»، خارج خواهند شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)