تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

جرم سیاسی
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «لایحه‌ جرم سیاسی؛ باید‌ها ونباید‌ها» پیشنهاد می‌دهد که مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، جرم سیاسی را در قالب یک سیاسیت کلی تعریف کند.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «قانون اساسی مانند ساختمانی است كه همه‌ اجزای آن باید در كنار هم قرار گیرد. در حال حاضر می‌توان ادعا كرد كه حداقل بخشی از اصل ١٦٨ قانون اساسی اجرا نشده است. عدم اجرای این بخش از اصل ١٦٨ یعنی بحث جرم سیاسی و لزوم تعریف آن، تنها یک اصل را متوقف نكرده بلكه اصول متعددی از قانون اساسی به تبع عملیاتی نشدن بخشی از اصل ١٦٨، بلااجرا مانده است.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «وقتی یک مرجع قانونی مانند محاكم سیاسی با حضور هیأت منصفه نظر به مجرمیت یا عدم مجرمیت افراد می‌دهد، دیگر شائبه‌ برخوردهای سلیقه‌ای وجود نخواهد داشت و ضمن این‌كه سوابق مجرمین سیاسی به صورت شفاف ثبت می‌شود، افكار عمومی نیز قانع خواهد شد و به این ترتیب برخورد با فعالان سیاسی تبعات منفی در سطح جامعه بر جای نخواهد گذاشت.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «متأسفانه تاكنون اراده‌ای از سوی سه قوه برای تصویب لایحه یا طرح جرم سیاسی وجود نداشته است، شایسته است كه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اخذ رهنمودهای مقام معظم رهبری، بحث جرم سیاسی را در قالب یک سیاست كلی تدوین و ابلاغ كند. این ضرورت به‌ویژه پس از حوادث سال گذشته بیش‌تر احساس می‌شود؛ زیرا در برخورد با فعالان سیاسی، نوعی چند تعریفی به وجود آمد، از جمله آن‌كه حتی برخی مسئولین نمی‌دانستند روی این متهمان باید چه نامی گذاشت. تعدادی به این افراد مجرم امنیتی می‌گفتند و تعدادی دیگر از محكومان سیاسی نام می‌بردند، در حالی كه هیچ‌كدام از این عناوین وجهه قانونی ندارد.»

نویسنده سرمقاله آرمان ادامه داده است: «نخستین امری كه در تعریف یک جرم باید در نظر گرفته شود، بحث سوءنیت و اضرار به غیر است. عدم تعریف جرم سیاسی و به تبع آن عدم اشاعه‌ نقد سازنده در جامعه موجب بروز تک‌صدایی می‌شود. حال اگر با تعریف جرم سیاسی معیار قانونی فعالیت‌ها به صورت شفاف مشخص شود، حكومت و مردم با چنین مسائلی روبه‌رو نخواهند بود.»

متن کامل سرمقاله

تغییر موازنه‌ها در آسیا
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «اوباما در آسیا دنبال چیست؟» در مورد گسترش مناسبات آمریکا با هند و پیامدهای آن برای ایران است.

در این سرمقاله آمده است: «سیاست آمریكا در آسیا به صورت سنتی مبتنی بر ایجاد موازنه‌هاست. ایجاد موازنه میان هند و پاكستان، چین با ژاپن، كره‌جنوبی با كره شمالی. صحنه آسیا در دوره بعد از جنگ سرد شاهد تحولاتی بوده و باعث شده در این سیاست سنتی آمریكا تغییراتی صورت گیرد. افول نسبی موقعیت استرالیا و ژاپن در عرصه سیاست جهانی همراه شده است با ظهور چین و هند به عنوان دو قدرت در حال ظهور. امروزه این اجماع نظر وجود دارد كه چین را نمی‌توان با اتكا بر ژاپن یا استرالیا مهار كرد. این كشور با سرعتی باورنكردنی در حال قدرت گرفتن و به چالش كشیدن ارزش‌های سنتی آمریكایی نظیر لیبرال‌ دموكراسی است.»

این سرمقاله افزوده: «در چنین شرایطی آمریكا برای مهار چین و حفظ و تداوم جذابیت ارزش‌های آمریكایی در قاره كهن، نیم‌نگاهی به پتانسیل‌های هند برای مهار چین دارد. اگر این نظر درست باشد باید شاهد آن باشیم كه در سال‌های آینده، آمریكا از نقطه اتكای سنتی خود در آسیا یعنی ژاپن در شرق دور به سمت هند در غرب آسیا حركت كند. این حركت همكاری‌های تجاری و اقتصادی و نیز همكاری‌های نظامی و امنیتی را دربرمی‌گیرد.»

در ادامه سرمقاله تهران امروز آمده است: «براساس فرمول سنتی موازنه‌ها در آسیا، چین با سه متحد آمریكا یعنی ژاپن و استرالیا و هند تحت نظر قرار می‌گیرد. در این طرف ماجرا یعنی در غرب آسیا هم، مشاركت بیش‌تر هند می‌تواند به حل برخی مشكلات آمریكا در افغانستان كمک كرده و فشار را بر ایران از ناحیه غرب آسیا بیش‌تر كند. رأی مثبت هند به ارسال پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت، پیوستن آن به خط لوله صلح، نزدیكی هرچه بیش‌تر به اسرائیل، بزرگ‌نمایی حمله به هتل تاج محل نشانه‌هایی از این تحول جدید به شمار می‌روند.»

سرمقاله افزوده است: «هندی‌ها با دیپلماسی آرام و منحصربه فرد خود در حال پیش‌برد این سیاست هستند و تلاش می‌كنند تا حد امكان از ترساندن چینی‌ها و ایرانی‌ها اجتناب كنند. اینكه ایران و چین به جهت‌گیری جدید هند در برابر واشنگتن آشكارا اعتراض نمی‌كنند دلیل بر نگران نبودن آن‌ها نیست. شاید چینی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند كه هند تا زمانی كه پكن به قدرت دوم اقتصاد جهانی تبدیل شود، توان مهار آن را ندارد و بنابراین ضرورتی ندارد خود را گرفتار بازی پرسروصدای آمریكایی‌ها كنند. اما در این طرف ماجرا، شرایط متفاوت است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «انتخاب شهرداران به کجا خواهد انجامید»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «عبور از زاگرس بن‌بست البرز»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «حباب تركید»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)