تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

سفر نخست وزیر اسپانیا به افغانستان

خوزه لویس رودیگز زاپاتیرو، نخست وزیر اسپانیا در سفر به کابل اعلام کرد اسپانیا در کمک به افغانستان به ویژه آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی این کشور متعهد است.

خوزه لویس رودیگز زاپاتیرو را در این سفر وزیران خارجه و دفاع اسپانیا همراهی می‌کردند.

نخست وزیر اسپانیا و هیئت همراه قبل از دیدار با حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، به ولایت بادغیس در غرب افغانستان سفر کرد و از نزدیک وضعیت نیروهای این کشور و تیم بازسازی ولایتی این کشور را مورد بررسی قرار داد.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان در اطلاعیه‌ای گفته‌است که حامد کرزی در دیدارش با خوزه لویس رودیگز زاپاتیرو که درکاخ ریاست جمهوری این کشور صورت گرفت، از پیشرفت روند صلح با شورشیان سخن گفت و نقش کشورهای همسایه و جامعه جهانی را در موفقیت این برنامه مهم خواند.

نخست وزیر اسپانیا قبل از دیدار با حامد کرزای به ولایت بادغیس در غرب افغانستان سفر کرد و از نزدیک وضعیت نیروهای این کشور و تیم بازسازی ولایتی این کشور را مورد بررسی قرار داد

در این اطلاعیه آمده‌است که حامد کرزی روابط افغانستان با ناتو و جامعه جهانی را خوب توصیف کرد و گفت: «چالش‌هایی در رابطه با تلفات غیرنظامیان، عملیات شب هنگام، فعالیت‌های موازی با دولت و شرکت‌های امنیتی خصوصی وجود دارد که گفت‌وگو برای برطرف کردن آن ادامه دارد.»

بحث در مورد اوضاع امنیتی افغانستان و دستور کار کنفرانس آینده ناتو در شهر لیسبون پرتقال از دیگر محورهای گفتگوی مقامات دو کشور اعلام شده‌است.

در خبرنامه دفتر ریاست جمهوری افغانستان گفته شده که نخست وزیر اسپانیا در این دیدار ضمن اعلام آمادگی آن کشور برای شرکت در کنفرانس لیسبون، در مورد ادامه آموزش، تجهیز و چگونگی انتقال مسئولیت امنیت به نیروهای امنیتی افغانستان صحبت کرده‌است.

همچنان رودیگز زاپاتیرو با اشاره به بازسازی فرودگاه هرات از سوی اسپانیا گفته‌است که دولت متبوعش تصمیم دارد اقداماتی را بخاطر تهیه برق شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس و سیستم آبرسانی این شهر روی دست گیرد.

اسپانیا حدود ۱۵۰۰ سرباز در افغانستان دارد که بیشترآنان در غرب این کشور به ویژه بادغیس مستقر هستند. از تا اکنون نزدیک به ۱۰۰ نظامی در افغانستان کشته شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)