تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

برگ برنده در مقابل اسرائیل و آمریکا
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «ایران-مصر و نیازهای قاهره» در مورد موضوعات مشترکی است که می‌تواند منجر به برقراری روابط رسمی تهران و قاهره شود.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «به‌رغم اختلاف دیدگاه‌های ایران و مصر در موضوعات منطقه‌ای، از جمله روند سازش در خاورمیانه و ترتیبات امنیتی منطقه، دو کشور در برخی از مسائل اشتراک نظر دارند. عمده‌ترین مسأله‌ای که می‌توان از آن به‌عنوان پایه‌ای برای شروع همکاری‌های آینده دو کشور نام برد، مبارزه با تسلیحات هسته‌ای اسرائیل است.»

در ادامه سرمقاله آمده است: «به نظر می‌رسد که ایران و مصر در زمینه گسترش تسلیحات هسته‌ای و لزوم خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته‌ای دغدغه‌های مشترکی دارند که این امر می‌تواند در برقراری مجدد روابط رسمی تهران-قاهره تأثیرگذار باشد. نیازهای امنیتی متقابلی که میان مصر و ایران، خواه در منطقه خلیج فارس و خواه در کل خاورمیانه وجود دارد، شاید مهم‌ترین بخش این نیاز در تلاش دو کشور برای به کنترل درآوردن سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل توسط جامعه بین‌المللی باشد. این گام را می‌توان نخستین قدم همکاری مزبور شمرد. گام بعدی، از میان برداشتن کل سلاح‌های مزبور در منطقه خاورمیانه است.»

سرمقاله افزوده: «ایران و مصر بر این موضوع اشتراک نظر دارند که کشورهای غربی و در رأس آن ، آمریکا در موضوع خلع سلاح هسته‌ای و عاری ساختن منطقه خاورمیانه از سلاح‌ها و تسلیحات کشتار جمعی از یک سیاست یک بام و دو هوا استفاده می‌کند و تأکید بیش‌تر آن‌ها بر
برنامه‌های هسته‌ای کشورهای مسلمان است و در زمانی که موضوع کنترل سلاح هسته‌ای اسرائیل مطرح می‌شود ، از طرح آن اجتناب می‌ورزند. آمریکا انحصار سلاح هسته‌ای اسرائیل را، ضرورت تحقق صلح‌فراگیر در خاورمیانه می‌داند، ولی در مقابل برنامه های هسته‌ای کشورهای مسلمان ، آن هم در مقاصد صلح‌جویانه واکنش شدید نشان می‌دهد.»

نویسنده سرمقاله آرمان ادامه داده است: «مصری‌ها با اذعان به این مسأله، نزدیکی به ایران را به عنوان یک راه‌حل منطقی در مقابله با تهدیدات نظامی و اقتصادی اسرائیل می‌دانند، از سوی دیگر با گرایش به ایران، درصدد تعدیل سیاست‌های آمریکا نسبت به اسرائیل هستند. در این خصوص می‌توان گفت مصری‌ها با آگاهی کامل از سیاست توسعه‌طلبانه اسرائیل و ترس از ایزوله شدن در خاورمیانه به دلیل از دست دادن جایگاه ژئوپولتیکی خود در منطقه، از برگ ایران به عنوان برگ برنده در مقابل اسرائیل و آمریکا استفاده خواهندکرد.»

متن کامل سرمقاله

قانون علیه قانون
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «خلأ قانونی همه مسأله نیست» در مورد «زمین‌خواری» در ایران است که کمیسیون اصل ٩٠ ملس این کشور با انتشار گزارشی از آن به عنوان «بزرگ‌ترین مفسده اقتصادی ایران» نام برده است.

در این سرمقاله آمده است: «اعلام خبری به نقل از گزارشی كه توسط كمیسیون اصل ٩٠ كه زمین‌خواری را به عنوان بزرگ‌ترین مفسده اقتصادی موجود در کشور معرفی می‌كند؛ ضمن آنکه یادآور موضوعی است که طی سال‌های گذشته بارها در مورد ابعاد و نتایج آن بحث صورت گرفته، از آن حیث جالب توجه است که معمولاً در پس چنین جرمی شاهد حضور گروه‌ها و افراد قدرتمندی هستیم.»

این سرمقاله افزوده: «فارغ از موضوع خلأ قانونی، مراجعه‌ای به تخلفات انجام شده از سنخ زمین‌خواری که معمولاً در پشت صحنه آن قانون‌شکنان و مجرمان قدرتمندی قرار دارند به‌خوبی این نکته را به همگان ثابت کرده است که در این حوزه مسأله عمده نه عدم وجود قانون که تعدد قوانینی است که در ارتباط با یکدیگر یک کلاف سردرگم قانونی و ساختاری معیوب را به وجود می‌آورند.»

در ادامه سرمقاله تهران امروز آمده است: «قضیه وقتی جالب‌تر می‌شود که گاه مشاهده می‌شود قانون‌شکنان بر بستر این کلاف سردرگم حقوقی با استفاده از توانایی‌ها و رانت‌های اطلاعاتی در دسترس، از خود قانون علیه قانون استفاده می‌کنند. نتیجه چنین روندی پیچیده شدن بر خورد با مهاجمان به منافع عمومی، طولانی شدن پرونده‌هایی نظیر زمین‌خواری‌های بزرگ و در برخی موارد تبرئه مجرمانی است که از پیچیدگی، تناقض و ابهام قوانین برای خود حصاری ساخته‌اند و در لابه‌لای آن به کار خود مشغول‌اند.»

سرمقاله افزوده است: «معمولاً جرایمی مانند زمین‌خواری بر بستری از اعمال نفوذ‌ها و سوء استفاده از اختیارات از سوی برخی افراد صاحب نفوذ و دارای منصب صورت می‌گیرد و در نتیجه شاهد گره‌خوردن مجرمان با اشخاص فاسد صاحب منصب هستیم؛ پیوندی که باعث دشواری برخورد با مجرمان می‌شود. این موضوع به هیچ وجه امری پنهان نیست و بارها مسئولان قضایی کشورمان به آن اشاره کرده‌اند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «جنگ ارزها و سیاست ارزی ایران»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «آموزش و پرورش بنگاه تجاری نیست»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «هفت درس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریكا»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)