تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«سازمان ملل به وضعيت ستوده رسيدگی کند»

با آغاز دور دوم اعتصاب غذای نسرين ستوده در زندان اوين، کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران از خانم ناوی پيلای، کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواست تا هر چه سريع‌تر به وضعيت وی رسيدگی کند.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران در بيانيه‌ای که روز گذشته بر روی تارنمای خود منتشر کرد از کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست کرد که «بلافاصله از مقامات ايرانی بخواهد تا سلامتی جسمی نسرين ستوده را تضمين و وی را آزاد کنند.»


نسرين ستوده و ناوی پيلای

نسرين ستوده، وکيل دادگستری و فعال حقوق زنان از روز يکشنبه نهم آبان‌ماه جاری برای بار دوم دست به اعتصاب غذا زده و وضعيت جسمانی او وخيم گزارش شده است.

اعتصاب اين‌بار وی در اعتراض به شرايط زندان و روند بررسی پرونده‌اش صورت گرفته است.

هادی قائمی، سخنگوی کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران گفت: «به‌عنوان کميساريای عالی حقوق بشر، خانم پيلای موظف به کمک به مدافعان حقوق بشری که در معرض حملات جدی قرار گرفته‌اند، می‌باشد.»

هادی قائمی: به‌عنوان کميساريای عالی حقوق بشر، خانم پيلای موظف به کمک به مدافعان حقوق بشری که در معرض حملات جدی قرار گرفته‌اند، می‌باشد

قائمی «سکوت کميساريای عالی حقوق بشر» را در قبال آزار و محاکمات وکلای مدافع حقوق بشر «باعث نگرانی» خواند.

وی افزود: «خانم ستوده جان خود را نه تنها در راه حقوق ملت ايران، بلکه در راه اصولی که سازمان ملل متحد بر مبنای دفاع از آن‌ها تأسيس شده گذاشته است.»

نسرين ستوده پيش از اين، از نخستين روزهای مهرماه گذشته در زندان اوين دست به اعتصاب غذا زد اما با درخواست گروهی از فعالان سياسی و مدنی، در روزهای نخست آبان‌ماه جاری به‌طور موقت اعتصاب خود را شکست.

خانم ستوده اعلام کرده بود که در صورت عدم تغيير شرايط موجود بار ديگر اعتصاب غذا خواهد کرد.

رضا خندان، همسر نسرين ستوده به کمپين بين‌المللی حقوق بشر گفت که روز گذشته دو فرزند خردسال آن‌ها توانسته‌اند برای نخستين بار از زمان بازداشت وی، به ديدار وی بروند. در اين ديدار خواهر و مادر خانم ستوده نيز حضور داشتند اما به آقای خندان اجازه ملاقات داده نشده است.

خانواده خانم ستوده پس از ملاقات با وی گفته‌اند که او در «وضعيت بسيار بد جسمی» به‌سر می‌برد. آن‌ها گفته‌اند که وی «رنگش سياه و به‌شدت لاغر شده بود و نمی‌توانست بچه‌ها را بغل کند.»

رضا خندان وضعيت کنونی همسرش را در زندان «بدتر» از قبل توصيف کرد. وی در همين رابطه افزود: «پرونده او شرايط عادی را طی نمی‌کند. وی در شرايط غيرعادی نگه‌داشته می‌شود. روزهاست که در انفرادی است. برای وکيلی در اين شرايط نمی‌دانم چرا چنين وضعيتی برای او ايجاد کرده‌اند. به نظرم همسرم چون می‌بيند شرايط غيرعادی است دست به اعتصاب غذا می‌زند.»

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران پرونده نسرين ستوده را «بخشی از زنجيره بزرگی از دستگيری‌ها و محاکمات وکلای حقوق بشر در ايران» می‌داند و متذکر می‌شود که بر اساس اعلاميه سازمان ملل متحد در مورد مدافعين حقوق بشر، دولت‌ها موظف شده‌اند که در مقابل هر گونه خشونت، تهديد، اقدام تلافی‌جويانه، تبعيض قانونی يا عملی، فشار و يا هرگونه عمليات خودسرانه‌ای عليه آن‌ها همه اقدامات لازم را در پيش بگيرند.

نسرين ستوده وکيل بسياری از فعالان حقوق زنان، فعالان جامعه مدنی و کودکان محکوم به اعدام است که روز شنبه ششم شهريورماه ۸۹ با بازرسی همزمان خانه و محل کارش، به دادگاه احضار شد و در تاريخ ۱۳ شهريور پس از مراجعه به دادگاه، بازداشت گرديد و از آن زمان تا کنون در زندان اوين زندانی است.

اتهامات وی «اقدام عليه امنيت ملی»، «اجتماع و تبانی به قصد به هم زدن امنيت ملی» و «همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر» می باشد و زمان محاکمه وی ۲۴ آبان‌ماه تعيين شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خانم ستوده چه برتری و مزیتی بر دیگر زندانیان سیاسی دارد؟؟ آزادی برای تمام زندانیان سیاسی.

-- بدون نام ، Nov 5, 2010

درود بر شیرزن دلیر بانو نسرین ستوده، چنین هم میهنانی را باید ستود!
ایکاش ما بیشتر ستوده ها میداشتیم و کمتر احمدی نژادها.
سازمان ملل و کشورهای باختری بیشتر نگران پیشرفت هسته ای در ایران هستند تا حقوق بشر.

-- نسرین ، Nov 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)