تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بوش: با شکنجه واتربوردينگ موافقت کردم

جرج بوش، رئيس جمهور سابق آمريکا در خاطرات خود اعتراف کرد که موافقت شخصی خود را با شکنجه خالد شيخ محمد، طراح عمليات تروريستی ۱۱ سپتامبر، به روش «واتربوردينگ»، اعلام کرده است.

در گزارشی که روز گذشته روزنامه واشنگتن پست منتشر کرد، جرج دبليو بوش در پاسخ به سئوال مأموران سی‌آی‌ای، سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، که آيا اجازه دارند در بازجويی‌های خود از شيخ محمد، از روش «واتربوردينگ» استفاده کنند، گفته است: «اوه، بله»


واشنگتن پست اين سخنان را به نقل از فرد ناشناسی نقل کرد که کتاب خاطرات جرج بوش را خوانده است.

«واتربوردينگ» نوعی شکنجه برای به حرف درآوردن زندانيان است که با فرو بردن سر زندانی زير آب تا سر حد خفگی او را نگه می‌دارند. مأموران سازمان اطلاعات آمريکا از اين روش در بازجويی‌های خود از زندانيان زندان گوانتانامو که در ارتباط با واقعه تروريستی ۱۱ سپتامبر دستگير شده بودند، استفاده می‌کردند.

بوش نوشته است که اگر تصميم بر استفاده از «واتربوردينگ» می‌توانست زندگی آمريکايی‌ها را نجات دهد باز هم آن تصميم را می‌گرفت

خالد شيخ محمد، که از او به‌عنوان طراح عمليات ۱۱ سپتامبر نام می‌برند در ماه مارس سال ۲۰۰۳ ، توسط سازمان سی‌آی‌ای در پاکستان دستگير شد و به بازداشتگاه گوانتانامو منتقل گرديد. شيخ محمد اعتراف کرده ‌است که در سال‌های ۱۹۹۸ - ۱۹۹۹ به تشکيلات القاعده پيوست.

سال گذشته رابرت گيبس سخنگوی کاخ سفيد اعلام کرد اگر خالد شيخ محمد مجرم شناخته شود، به مجازات مرگ محکوم خواهد شد..

خاطرات جرج دبليو بوش قرار است به‌زودی، در ماه نوامبر جاری، با عنوان «لحظات تصميم‌گيری» منتشر شود.

در اين کتاب بوش درباره «۱۴ تصميم دشوار» دوران حکومتش، به‌ويژه پس از حمله تروريستی ۱۱ سپتامبر و حمله نظامی به عراق و افغانستان، نوشته است.

وی همچنين در اين کتاب به مسائل شخصی خود از جمله مبارزه با الکل، بازيابی اعتقادات مذهبی و خانواده‌اش نيز پرداخته است.

جرج بوش در اين کتاب آورده است که فکر می‌کرده طراح عمليات تروريستی ۱۱ سپتامبر اطلاعات حياتی‌ای درباره آماده‌سازی توطئه تروريستی ديگر در ايالات متحده دارد.

واشنگتن پست می‌افزايد بوش نوشته است که اگر تصميم بر استفاده از «واتربوردينگ» می‌توانست زندگی آمريکايی‌ها را نجات دهد باز هم آن تصميم را می‌گرفت.

جرج بوش در کتاب خاطرات خود درباره «۱۴ تصميم دشوار» دوران حکومتش، به‌ويژه پس از حمله تروريستی ۱۱ سپتامبر، حمله نظامی به عراق و افغانستان، نوشته است

کمی پس از روی کار آمدن باراک اوباما به‌عنوان رئيس جمهور آمريکا در ژانويه ۲۰۰۹، اريک هولدر، وزير دادگستری جديد، اين روش بازجويی را که توسط دولت بوش در دوران «جنگ عليه تروريسم» به‌کار رفت، «عمل شکنجه» عنوان کرد.

فعالان حقوق بشر به واشنگتن پست گفته‌اند که حتا اگر اين اعترافات جرج بوش نامحتمل به‌نظر رسد چنين سخنانی می‌تواند وی را به دادگاه بکشاند.

در سال ۲۰۰۹، باراک اوباما اعلام کرد مأموران سی‌آی‌ای که در بازجويی‌ از زندانيان گوانتانامو از اين نوع شکنجه‌ها استفاده کرده‌اند تحت پيگرد قرار نمی‌گيرند زيرا از دستور مقامات بالای خود پيروی کرده‌اند.

چهار سال پيش در ششم سپتامبر سال ۲۰۰۶، جرج بوش رئيس جمهور وقت آمريکا، برای نخستين بار ضمن تأييد وجود زندان‌های مخفی سی‌آی‌ای در خارج از آمريکا، اذعان داشت که در اين بازداشت‌گاه‌ها از روش‌های «سخت‌گيرانه‌ای» برای اقرارگيری از بازداشت‌شدگان استفاده می‌شود. جرج بوش در همين حال گفت: «با اين همه به مدد همين روش‌ها تروريست‌ها شناسايی شده و با جلوگيری از برخی از حملات تروريستی، جان بسياری در جهان نجات يافت.»

جرج دبليو بوش، چهل‌ و سومين رئيس جمهور آمريکا، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ سکان امور اين کشور را در دست داشت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آیا فکر می‌کنید کسانی‌ را که باعث کشته شدن این همه بیگناه شدند باید به صرف چای و شیرینی‌ دعوت کرد، و باخنده و شوخی‌ از آنها حرف کشید، آنهم این جنایت کاران دیوانه را؟ اگر این تصمیم پرزیدنت آمریکا و یا هر کشور دیگری باشد، من با آن صد در صد موافقم، باید این دیوانه‌ها را به زنجیر کشید. سپاس

-- mazyar lak ، Nov 5, 2010

تعریف واتربردینگ رو اینطوری نوشتن:

القاءی حس غرق شدن (انگلیسی: waterboarding) نوعی شکنجه است که طی آن معمولاً شکنجه‌دیده به پشت خوابانده می‌شود و آب از بالا بر صورت(دهان و بینی) شکنجه‌دیده در حالتی که او نتواند صورتش تکان بدهد ریخته می‌شود. در این حالت به شکنجه دیده حس غرق شدن در آب دست می‌دهد.
Wikipedia farsi

-- سام ، Nov 5, 2010

حقیقت این است که بوش شجاعت ابراز حقایق را دارد و اگر شکنجه ای نیز بوده ، برای خدمت به کشورش و امنیت usa بوده است گر چه من با هر نوع شکنجه یی مخالف هستم. حالا خودتان مقایسه کنید این را با انجام شکنجه در ایران و بدتر از آن با مردم ایران را . ببین تفاوت راه از کجاست تا به کجا !!!

-- سام ، Nov 6, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)