تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

افزایش بودجه دیپلماتیک آمریکا در افغانستان

دولت آمريکا بيش از ۵۱۱ ميليون دلار را برای توسعه فعاليت‌های ديپلماتيک اين کشور در افغانستان به مصرف می‌رساند.

کارل آيکن بری، سفير آمريکا در کابل که در مراسم قرارداد ساخت واحدهای جديد سفارت اين کشور سخن می‌گفت، اين افزايش هزينه را نشانه «تعهد درازمدت آمريکا نسبت به افغانستان و ضامن دوستی دوام‌دار» دو کشور خواند.


به گفته وی در اين پروژه ۵۰۰ شهروند افغانستان به کار گرفته می‌شوند که با خريد اقلام مورد نياز پروژه و استفاده از منابع داخلی حدود ۱۵۰ ميليون دلار به اقتصاد افغانستان کمک خواهد شد.

اين پروژه تا سال ۲۰۱۴ به بهره‌برداری خواهد رسيد و افزون بر آن بخشی از بودجه توسعه فعاليت‌های ديپلماتيک آمريکا شامل آماده‌سازی کنسولگری‌های اين کشور در شهر شمالی مزارشريف و هرات هم‌مرز با ايران می‌شود.

روابط ديپلماتيک آمريکا با افغانستان در سال ۱۳۱۴ خورشيدی و با اعزام نماينده ويژه و وزيرمختار آغاز شد

پيش از اين در اوايل سال جاری ساختمان‌هايی در اين دو شهر برای راه‌اندازی کنسولگری مشخص شد. اما يک ماه پس از آن ساختمان کنسولگری در هرات هدف سه موشک کوتاه‌برد قرار گرفت.

آيکن بری می‌گويد راه‌اندازی اين نمايندگی‌های سياسی، نقش مهمی را در رسيدن آمريکا به اهداف ديپلماتيک، سرمايه‌گذاری و تطبيق برنامه‌های کمکی و انکشافی اين کشور ايفا خواهد کرد.

روابط ديپلماتيک آمريکا با افغانستان در سال ۱۳۱۴ خورشيدی و با اعزام نماينده ويژه و وزيرمختار آغاز شد و ۱۱ سال بعد، نمايندگی سياسی آمريکا در کابل گشايش يافت.

سفارت آمريکا در سال ۱۳۶۷ در زمان حکومت کمونيستی تحت حمايت شوروی تعطيل شد و تا سقوط طالبان هيچ فعاليتی نداشت اما در اواخر سال ۱۳۸۰ که مصادف با تشکيل حکومت موقت به رهبری حامد کرزی بود، دوباره گشايش يافت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)