تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
محمدرضا خاتمی:

«اصلاح‌طلبان وارد صحنه نمی‌شوند»

محمدرضا خاتمی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ايران اسلامی در گفت‌وگويی اظهار داشت که برای «آشتی ملی» ابتدا بايد تکليف عاملان وقايع يک سال گذشته مشخص شود.

محمدرضا خاتمی که در گفت‌وگويی با تارنمای کلمه، نزديک به مخالفان دولت ايران، سخن می‌گفت، اعلام کرد که در رسانه‌های وابسته به محافل خاص امنيتی و اطلاعاتی خبرهای «دروغی» از ديدار وی و يا برخی از اصلاح‌طلبان با مقامات و جناح‌های ديگر حکومتی منتشر می‌شود.


وی اظهار داشت هدف اين رسانه‌ها «ايجاد اختلاف» در ميان اصلاح‌طلبان است تا وانمود کنند که چنين رايزنی‌هايی بدون اطلاع ديگران و به‌منظور «استحکام قدرت» يک گروه خاص از اصلاح‌طلبان صورت می‌گيرد.

خاتمی با تکذيب اين‌گونه رايزنی‌ها گفت «بدنه» طرفداران دولت مأيوس شده است و به اين طريق قصد دارند تا به نيروهای خود «اميد» دهند.

محمدرضا خاتمی: هيچ‌کدام از نيروهای اصلاح‌طلب حاضر نيستند که در اين شرايط و با توجه به معادله نابرابر وارد صحنه شوند

وی همچنين دليل ديگر اين رويکرد رسانه‌های طرفدار دولت را اين دانست که «بخشی از برنامه‌ريزان و مخالفان اصلاحات به اين راه حل رسيده‌اند که برای نجات دادن خود از تنگناها و چالش‌های موجود بايد اصلاح‌طلبان را به صحنه برگردانند.»

دبيرکل سابق جبهه مشارکت در اين‌باره تأکيد کرد که اصلاح‌طلبان مسئله گفت‌وگو را رد نمی‌کنند اما «ابتکار اين عمل را خود در دست می‌گيرند و منفعلانه وارد صحنه نمی‌شوند.»

محمدرضا خاتمی افزود: «هيچ‌کدام از نيروهای اصلاح‌طلب حاضر نيستند که در اين شرايط و با توجه به معادله نابرابر وارد صحنه شوند.»

خاتمی امکان گفت‌وگو و «آشتی ملی» را زمانی فراهم دانست که ابتدا تکليف عاملان حوادث يک سال گذشته معلوم گردد.

اين مخالف دولت ايران تأکيد کرد که «محافظه‌کاران دلسوز و علاقمند به حل مشکلات» نيز «دل پرخونی» از حوادث اخير دارند و در شرايط کنونی در معادلات قدرت نقشی ندارند.

وی با بيان اين‌که «راه حل‌های ريش‌سفيدی» ديگر جواب نمی‌دهد، گفت اين نيروها «هيچ‌گاه جرأت بيان حقايق و نظرات خود را به‌صورت علنی ندارند» و فقط در جلسات خصوصی از شرايط کنونی انتقاد می‌کنند.

محمدرضا خاتمی اصلاح‌طلبان را در حال حاضر از «جايگاه خوبی» در جامعه برخوردار دانست و گفت که بر محبوبيت آن‌ها «افزوده» شده است.

در همين حال وضعيت «اقتدارگرايان» را در «سراشيبی سقوط» توصيف نمود و اعلام کرد «آنانی که کشور را به سراشيبی کشانده‌اند در گفت‌وگوها جايی ندارند.»

در چند روز گذشته رسانه‌های طرفدار دولت ايران خبر دادند که محمدرضا خاتمی با حجت‌الاسلام ناطق نوری ديداری داشته است و در آن جلسه درخواستی را درباره پی‌گيری موضوع «آشتی ملی» مطرح کرده است.

اين رسانه‌ها نوشته بودند که محمدرضا خاتمی از ناطق نوری درخواست کرده تا با برخی از مسئولان نظام از جمله آيت‌الله احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، صحبت کند تا بحث «آشتی ملی» مجددأ مطرح شود.

اين منابع افزوده بودند که خاتمی پيش از اين نيز در ديدار با سيدحسن خمينی، نوه آيت‌الله خمينی، رهبر انقلاب ايران و محمد هاشمی رفسنجانی، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، اين موضوع را مطرح کرده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اصلاح‌طلبان داخل!‌ یک بار شرافت به خرج دهید و با صراحت بگویید تا زمان برکناری رسمی احمدی‌نژاد و محاکمه‌ی عاملان جنایت‌های بعد از انتخابات در هیچ فعالیتی در نظام شرکت نمی‌کنید و از حق مردم نمی‌گذرید!

-- سبز ، Nov 4, 2010

محمدرضا خاتمی داره همین رو که "سبز" می خواد می گه. منتها اگر انتظار یک نطق آتشین و بر انگیختن احساسات دارید، باید دنبال کسان دیگه ای بگردید.

-- ف ، Nov 4, 2010

شرافت و اصلاح طلبان حکومتی؟!

-- ... ، Nov 4, 2010

بعععععععععله اصلاحطالبان مقادیر زیادی محبوبتر شده اند جناب

-- هولو ، Nov 4, 2010

با سلام . اقای رضا خاتمی . انچه که عیان است . چه حاجت به بیان است .
وقتیکه قبله نماز اصلاح طلبان حفظ چنین نظام است . انهم چه نظامی ! اگر تاریخچه نظام مورد نظر شما را از حقیقت جویا شویم و قلبن بخواهیم که وجدانهای شریف تیره نگردند باید حقایق جنایت نظام مورد علاقه شما را از ابتدای بقدرت رسیدن تا بحال بطور شفاف و بدون سانسور در کتابی بقطور صفحه های جنایات تاریخ بشریت در جهان نوشت . ایا انهایی که حفظ نظام را هنوز که هنوز است در افکار خود دارند و در مقابل جنایت سی ساله رژیم در جهت اصلاح و منافع خود سکوت را انتخاب کرده اند خود اگاهانه شریک جنایت محسوب نمی شوند؟! به نظر من جواب شفاف این سوال را باید انسانهای واقع بین و دور از عذاب وجدان جستجو کرد . اما نظر شما را در باره میخواستم جویا شوم با تشکر فراوان شهاب گولالان

-- شهاب گولالان ، Nov 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)