تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ژان لوک گدار در مراسم اسکار شرکت نمی‌کند

ژان لوک گدار، کارگردان سرشناس، پس از آن‌که دو ماه آکادمی اسکار را در بلاتکلیفی گذاشت اعلام کرد که برای دریافت جایزه‌اش در مراسم اسکار شرکت نمی‌کند.

به گزارش رویتر، ژان لوک گدار، از سرشناس‌ترین و تأثیرگذارترین کارگردانان سینما در سال‌های دهه‌ ۶۰ اعلام کرد که برای دریافت جایزه اسکار شخصاً در مراسم اسکار که در تاریخ سیزدهم نوامبر برگزار می شود، شرکت نخواهد کرد.


او در آخرین نامه‌ای که به آکادمی اسکار نوشت، اعلام کرد که پس از دو ماه نامه‌نگاری «صمیمانه» اکنون تصمیم خود را گرفته و در مراسم اسکار شرکت نمی‌کند. گدار در این نامه دلیل عدم شرکت خود در این مراسم را اعلام نکرد.

تام شراک، رئیس آکادمی اسکار به رسانه‌ها گفت با وجود آن‌که ژان لوک گدار در مراسم اسکار شرکت نمی‌کند، اما در آخرین نامه‌اش از آکادمی اسکار سپاسگزاری کرده است.

قرار است که جایزه اسکار را با پست به‌دست این کارگردان سینمای مؤلف برسانند.

از سال ۲۰۰۹ جایزه اسکار برای تقدیر از یک عمر فعالیت هنری در یک مراسم جداگانه به کارگردانان، بازیگران و دیگر دست‌اندرکاران پیش‌کسوت سینما اهداء می‌شود

آکادمی اسکار در ماه سپتامبر خبر داده بود که گدار در نامه‌ای به خط خودش نوشته است: «اگر فرصت کند، تلاش می‌کند در مراسم سیزده نوامبر شرکت کند.»

از سال ۲۰۰۹ جایزه اسکار برای تقدیر از یک عمر فعالیت هنری در یک مراسم جداگانه به کارگردانان، بازیگران و دیگر دست‌اندرکاران پیش‌کسوت سینما اهداء می‌شود.

این نخستین بار نیست که ژان لوک گدار، کارگردان فیلم‌هایی مانند «یک پس از نیمه‌شب»، «آخر هفته»، «زیستن زندگی‌اش»، و «سلام بر مریم» از شرکت در جشنواره‌های سینمایی یا مراسم اهداء جوایز سینمایی خودداری می‌کند.

گدار در آخرین نامه‌ به آکادمی اسکار نوشته است که به سه همکار دیگرش، یا به گفته او «به آن سه تفنگدار دیگر» که در این مراسم از تلاش آنان در سینما تقدیر می‌شود سلام برسانند. این سه هنرمند عبارتند از ایلای والاک، بازیگر در سال‌های دهه شصت، کوین براون لو، تاریخ‌نویس و پژوهشگر سینمایی و یکی از برجسته‌ترین کارشناسان فیلم صامت و همچنین فرانسیس فورد کاپولا که با فیلم «پدرخوانده»، نام او در تاریخ سینمای جهان ثبت و ماندگار شد.

ژان لوک گدار گفته است: «او برای سینمای فرانسه متأسف است، چون پولی در بساط ندارد و برای سینمای آمریکا متأسف است، چون ایده‌ای ندارد.»

او در مصاحبه‌ای گفته است گاهی فیلم‌های سینمای هالیوود را روی دی‌وی‌دی نگاه می‌کند. اما وقتی که داستان فیلم به نقطه عطف برای رسیدن به پایان خوش به سبک هالیوودی نزدیک می‌شود، دی‌وی‌دی را خاموش می‌کند.

ژان لوک گدار که در سوم دسامبر سال ۱۹۳۰ در خانواده سوئیسی ثروتمند و فرهیخته‌ای در پاریس زاده شد، از مهم‌ترین و سرشناس‌ترین کارگردانان سینمای مؤلف در جهان است.

آخرین فیلمی که از او در جشنواره کن به نمایش درآمد «سوسیالیسم» نام دارد. گدار در نشست مطبوعاتی این فیلم نیز شرکت نکرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

فیلم بسیار معروف او پی یروی دیوانه است.

-- مسعود چم آسمانی ، Nov 4, 2010

خوبه برخی کارگردانای عزیزی ایرانی یاد بگیرند واسه هر جشنواره ای هول نکنند.
خوشحالم چپ در وجود آدمای بزرگ مثل گدار هنوز زنده است

-- روزبه ، Nov 6, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)