تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نازنین خسروانی بازداشت شد

نازنین خسروانی، روزنامه‌نگار در ایران شامگاه روز گذشته، سه‌شنبه ١١ آبان بازداشت شده است.

به گزارش تارنمای «تا آزادی روزنامه‌نگاران زندانی»، مأموران امنیتی پس از «تفتیش» منزل این روزنامه‌نگار، وی را بازداشت کردند و کامپیوتر و وسایل شخصی‌‌اش را نیز با خود بردند.


بنا بر این گزارش، خانواده این روزنامه‌نگار از محل بازداشت وی اطلاعی ندارند. دلیل بازداشت و اتهام این روزنامه‌نگار نیز اعلام نشده است.

نازنیین خسروانی پیش‌تر در روزنامه‌های اصلاح‌طلب «بهار، دوران امروز، سرمایه، کارگزاران و سرمایه» که همگی توقیف شده‌اند، کار می‌کرده است.

دلیل بازداشت و اتهام نازنین خسروانی اعلام نشده است

در یک سال گذشته ده‌ها روزنامه‌نگار در ایران بازداشت و به حبس محکوم شده‌اند.

در تازه‌ترین برخورد قوه قضاییه ایران با روزنامه‌نگاران، سوم آبان جاری حکم یک سال حبس تعزیری و ٣٠ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری که پیش‌تر برای ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان در تهران صادر شده بود، در دادگاه تجدید نظر تأیید شد.

در یک ماه گذشته علاوه بر بازداشت دوباره محمدرضا مقیسه و نهایی شدن حکم ژیلا بنی‌یعقوب، مهسا امرآبادی، روزنامه‌نگار در تهران نیز از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز، ششم آبان جاری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «سرکوب بی‌وقفه مطبوعات»، چهره واقعی رژیم تهران است.

گزارشگران بدون مرز، امروز با انتشار بیانیه‌ای در تارنمای فارسی‌زبان خود، بازداشت دوباره محمدرضا مقیسه، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و نهایی شدن حکم یک سال حبس و ٣٠ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری برای ژیلا بنی یعقوب را، تأییدی بر جایگاه ١٧٥ ایران در زمینه آزادی مطبوعات در جهان خواند.

چند روز پیش از انتشار این بیانیه، گزارشگران بدون مرز که انجمنی بین‌المللی در زمینه دفاع از آزادی رسانه‌ها است، رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ٢٠١٠ را نیز منتشر کرده بود.

بر اساس این گزارش از بین ١٧٨ کشور ارزیابی شده، ایران در زمینه آزادی مطبوعات از رتبه ١٦٠ در سال ٢٠٠٣ به رتبه ١٧٥ در سال ٢٠١٠ سقوط کرده است.

گزارشگران بدون مرز در این گزارش تأکید کرده که ایران در آستانه سقوط به «جهنم رسانه‌ای» قرار دارد و ممکن است به یکی از سه کشوری تبدیل شود که حکومت‌های آن‌ها شدیدترین محدودیت‌ها را علیه رسانه‌ها اعمال می‌کنند.

به گفته این انجمن بین‌المللی، دولت‌های اریتره، کره شمالی و ترکمنستان در سال‌های اخیر عضو «جهنم رسانه‌ای» بوده‌اند و در سال جاری نیز، تغییری در این ترکیب به وجود نیامده و ایران همچنان یک رتبه با این گروه فاصله دارد.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید که ایران بزرگ‌ترین زندان روزنامه نگاران در خاورمیانه است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)