تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
آيت‌الله خامنه‌ای:

«در فتنه سال ۸۸ به‌دنبال تسخير ايران بودند»

آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، طی سخنانی به‌مناسبت ۱۳ آبان روز دانش‌آموز بار ديگر به وقايع سال گذشته در ايران اشاره کرد و گفت «صحنه‌گردانان اصلی» به‌دنبال تسخير ايران بودند.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، گروهی از دانش‌آموزان ايران به‌مناسبت روز دانش‌آموز و اشغال سفارت آمريکا در اين روز با آيت‌الله خامنه‌ای ديدار کردند.


در اين ديدار آيت‌الله خامنه‌ای به سه واقعه سخنرانی آيت‌الله خمينی در سال ۱۳۴۳ در قم و سپس تبعيد وی، کشته‌شدن گروهی از دانش‌آموزان در جريان وقايع انقلاب ايران در سال ۱۳۵۷ و تسخير سفارت آمريکا در تهران در سال ۱۳۵۸ که به ۱۳ آبان مربوط می شدند پرداخت و «نقش آمريکا» را در همه اين وقايع خاطرنشان کرد.

وی گفت: «اين موضوع همواره بايد در حافظه تاريخی ملت ايران به‌ويژه جوانان باقی بماند که آمريکا هيچ‌گاه به دنبال روابط عادی با کشورها نيست، بلکه خواهان روابطی از نوع ارباب- رعيتی و غارت منافع ملت‌ها است.»

رهبر جمهوری اسلامی اشغال سفارت آمريکا را در آن زمان، «بسيار پرهيمنه» خواند و گفت اين اقدام «آمريکا را به زانو در آورد.»

آيت‌الله خامنه‌ای: آن جمعيت محدودی که در ۱۳ آبان سال گذشته، در خيابان‌های تهران بر ضد اين مناسبت شعار دادند،‌ در واقع به‌دنبال زنده کردن هيمنه آمريکا بودند

آيت‌الله خامنه‌ای سپس به وقايع ۱۳ آبان سال گذشته در اعتراضات به نتايج انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در ايران پرداخت و گفت: «آن جمعيت محدودی که در ۱۳ آبان سال گذشته، در خيابان‌های تهران بر ضد اين مناسبت شعار دادند،‌ در واقع به‌دنبال زنده کردن هيمنه آمريکا، پنهان کردن سلطه‌طلبی آن و زير سئوال بردن حرکت عظيم ملت ايران در مقابل ظلم بزرگ آمريکا بودند که البته شکست خوردند.»

در تظاهرات روز ۱۳ آبان سال گذشته، افزون بر تظاهرات رسمی دولتی در ايران، مردم معترض نيز به خيابان‌ها آمدند و شعارهايی عليه دولت ايران سر دادند.

گروهی از معترضان در اين روز با شعار «اوباما، اوباما، يا با اون‌ها يا با ما» برای نخستين بار خواهان حمايت دولت آمريکا از اعتراضات پس از انتخابات شدند.

آيت‌الله خامنه‌ای، در همين رابطه افزود: «فتنه سال گذشته که فتنه بزرگی بود و سال‌ها بعد مشخص خواهد شد که چه توطئه خطرناکی در پشت آن نهفته بود، به همت حضور پيشگامانه جوانان در صحنه، شکست خورد.»

رهبر جمهوری اسلامی ايران و مقامات اين کشور از وقايع سال گذشته و اعتراضات خيابانی همواره به‌عنوان «فتنه»ای ياد می‌کنند که «بيگانگان» به کمک عوامل خود در ايران آن را به‌راه انداختند.

آيت‌الله خامنه‌ای با بيان اين‌که «صحنه‌گردانان اصلی فتنه سال ۸۸» به‌دنبال تسخير ايران بودند، اظهار داشت که اکثر «عوامل فتنه» ندانسته و «بدون آن‌که خود متوجه باشند»، در جهت اهداف «طراحان اصلی» حرکت می‌کردند.

وی اين موضوع را نيازمند «تحليل‌های دقيق روان‌شناختی» دانست که «چگونه عده‌ای، ندانسته به دشمن کمک کردند.»

رهبر جمهوری اسلامی ايران در ماه‌های اخير در هر مناسبتی به وقايع سال گذشته در ايران نيز اشاره کرده است.

وی در ديدار اخير خود از شهر قم نيز گفته بود: «هوشياری مردم در مقابل فتنه ۸۸ موجب واکسينه شدن کشور و مردم در مقابل ميکروب‌های سياسی و اجتماعی شد.»

در همين حال، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران مخالفان دولت ايران در ديدار اخير خود در روز يکشنبه نهم آبان‌ماه جاری گفتند به مصلحت کشور نيست که ميليون‌ها نفر از مردم ايران را «خس و خاشاک و گوساله، يا ميکروب و فتنه‌گر» بناميم.

آن‌ها اعلام کردند مردم ايران دارای حقوق شهروندی‌ و کرامت انسانی‌اند و «ذات انسان با ميکروب و خس‌وخاشاک بيگانه است.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)