تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

شکایت در لاهه
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «ایران باید به دنبال دفاع از حق خود باشد» در مورد عدم فروش سوخت به هواپیماهای ایرانی در چند کشور اروپایی است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «پیگیری عدم فروش سوخت به هواپیماهای ایرانی در محاکم بین‌المللی، نیازمند بررسی کارشناسی است و ایران به این دلیل سراغ وکلای بین‌المللی رفته است که باید این مسأله و راه‌های حل آن از طرق حقوقی بررسی شود.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «برای ورود به دیوان بین‌المللی دادگستری،‌ نیاز است که صلاحیت آن احراز شود و برای این کار باید ایران به کنوانسیون‌هایی که مدعی است که آن‌ها نقض شده است، اشاره کند. این کنوانسیون‌ها می‌تواند مونترال یا اساسنامه ایکائو یا قراردادهای دو جانبه‌ای که میان کشورها موجود است، باشد. باید موافقت‌نامه‌های دو جانبه به‌دقت بررسی شود تا دید که در آن‌ها صلاحیت دیوان بین‌المللی لاهه برای حل اختلافات به رسمیت شناخته شده است یا خیر.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «ایران معتقد است حقی ضایع شده است، بنابراین باید به دنبال راه‌حل‌هایی باشد که از حق خود دفاع کند. مراجعه ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه اقدامی مثبت و در راستای استیفای حقوق قانونی ایران است. بحث عمل متقابل هم که توسط ایران مطرح شده است، ‌مبنای حقوقی دارد.»

نویسنده سرمقاله آرمان ادامه داده است: «هر جا کشوری عملی علیه کشور شما انجام دهد که شما آن را مغایر با حقوق بین‌الملل تشخیص دهید،‌ می‌توانید همان عمل را در مقابل کشوری که حقوق شما را نقض کرده است، انجام دهید. این اقدام متقابل اگر همراه با توسل به زور نباشد، که در این مورد نیست،‌ در عرف حقوق بین الملل قابل قبول است. اما میزان اثر بخشی آن معلوم نیست. اما به نظر می‌رسد که کشورها با استناد به اینکه عدم فروش سوخت به هواپیماهای ایرانی از سوی شرکت‌های خصوصی انجام می‌گیرد،‌ مسئولیت بین‌المللی را از دوش خود سلب می‌کنند.»

متن کامل سرمقاله

تصمیم‌گیری اجماعی
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «این بار دانشگاه علوم پزشکی ایران» در مورد اعلام انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

در این سرمقاله آمده است: «تصور کنید استاد، دانشجو و کارمند دانشگاه علوم پزشکی هستید و صبح از خواب بیدارمی‌شوید و به محل کارتان می‌روید در مسیر یا در محل کار از طریق رسانه‌ها مطلع می‌شوید (که) دانشگاه و محل کار شما منحل شده است. جملات بالا نه یک تصور بلکه یک واقعیت است که مانند بمب خبری فضای اخبار کشور را در روزهای اخیر تحت‌الشعاع قرار داده است به گونه ای که خانم وزیر بهداشت که شخصیت قابل احترامی نیز هستند به مجلس فراخوانده شده و اعتراض‌هایی هم برانگیخته شده است.»

این سرمقاله افزوده: «شایسته بود حداقل مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نهادی که در رأس ‌امور است از این تصمیم پیش‌تر مطلع می‌شد و دست‌کم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از این طرح حمایت می‌کرد. نکته قابل تأمل این است که این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها در دولت سابقه هم دارد مانند انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شورای پول و اعتبار و انتقال کارمندان از تهران و انتصاب نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور در مناطق مختلف جهان که در زمان خود نیز تبعات بسیار زیادی در کشور داشت و هنوز هم نخبگان و نظام دیوان‌سالاری در خصوص آن‌ها توجیه نشده‌اند.»

در ادامه سرمقاله تهران امروز آمده است: «برخی از مدیران دولتی می‌گویند اگر این تصمیم‌گیری‌ها به نظرخواهی و رایزنی کشیده شود، هیچ وقت جامه عمل نخواهد پوشید و نمی‌توان معطل نظر و احیاناً مخالفت ماند. در پاسخ باید گفت اتفاقاً همه اشکال کار از این دیدگاه نشأت می‌گیرد که شیوه تصمیم‌گیری اجماعی و اقناعی را بر نمی‌تابد.»

سرمقاله افزوده است: «انتظار این است که مدیران دولتی خود را در قبال همه تبعات تصمیم‌گیری‌های اساسی که تأثیر‌گذاری فراگیری دارد، بیش‌تر مسئول دانسته و رایزنی‌های لازم با طرف‌های ذی‌ربط به‌ویژه نهادهای قانونی مسئول داشته باشند و بعد از رفع شبهات و پرسش‌های مطرح با قوت و اقتدار تصمیمات اتخاذ شده را اجرایی کنند و اثرات جانبی آن را کاهش دهند. خطر آن‌جاست که گاهی بهترین تصمیم‌ها هم به‌خاطر شیوه‌های نادرست اعمال و اعلام به منصه ظهور نمی‌رسد و کشور از پیامدهای مفید آن محروم می‌ماند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «نمایشگاهی که فقط یک مهمانی بود»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «حکایت مکرر اکتشاف نرخ واقعی ارز»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «زیر خیمه سبز لندن»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)