تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«صدور دستور اجرای اعدام سکینه محمدی‌آشتیانی»

کمیته‌های بین‌المللی علیه سنگسار و اعدام می‌گویند که «دستور اجرای حکم اعدام» سکینه محمدی آشتیانی به بخش اجرای احکام زندان تبریز فرستاده شده و او در چند روز آینده اعدام می‌شود.

به گزارش تارنمای رسمی کمیته بین‌المللی علیه سنگسار، هوتن کیان، وکیل خانم آشتیانی نیز در جریان بازجویی‌ها «شکنجه» شده است.


پسر سکينه محمدی آشتيانی، شهریورماه گذشته گفته بود که مقامات زندان تبريز برای مادرش يک اعدام نمايشی ترتيب داده و سلامت روانی وی در معرض خطر قرار دادند.

به گزارش گاردين، سجاد قادرزاده پسر سکينه محمدی آشتيانی، گفت که روز شنبه ششم شهریور ٨٩ مقامات زندان تبريز به مادر وی اعلام کردند که فردای آن روز حکم اعدام‌اش به اجرا درخواهد آمد اما اين حکم اجرا نشد.

کمیته‌های بین‌المللی علیه سنگسار و اعدام همچنین خواهان اقدام «فوری و گسترده جهانی» برای نجات جان سکینه محمدی آشتیانی و آزادی هوتن کیان، سجاد قادرزاده، فرزند خانم محمدی آشتیانی و دو خبرنگار آلمانی شده‌اند.

کمیته‌های بین‌المللی علیه سنگسار و اعدام خواهان اقدام «فوری و گسترده جهانی» برای نجات جان سکینه محمدی آشتیانی شده‌اند

غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای، دادستان کل ایران و سخنگوی قوه قضاییه این کشور، روز گذشته در یک نشست خبری در تهران گفت که پرونده دو آلمانی که مهرماه گذشته در تبریز بازداشت شدند، به دادگاه ارسال نشده است.

اين دو خبرنگار آلمانی شامگاه يکشنبه ۱۸ مهرماه هنگامی که برای گفت‌وگو با سجاد قادرزاده، پسر سکينه محمدی آشتيانی، زن محکوم به سنگسار، و جاويد هوتن‌کيان، وکيل خانم آشتيانی به دفتر هوتن‌کيان رفته بودند٬ در دفتر کار اين وکيل دستگير شدند.

دولت آلمان از ايران درخواست کرده که هر چه زودتر دو روزنامه‌نگار آلمانی بازداشت‌شده را آزاد کند.

سکینه محمدی آشتیانی از سوی دادگاهی در ایران به اتهام رابطه نامشروع به سنگسار متهم شده‌است. حکم سنگسار وی چندی پیش در پی فشارهای بین‌المللی و اعتراض مدافعان حقوق بشر تعلیق شد. وی همچنین به دست داشتن در قتل همسرش نیز متهم شده است.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ١٨ شهریور ٨٩ از توقف محاکمه سکینه محمدی ‌آشتیانی به اتهام زنا خبر داده بود.

مهمان‌پرست در گفت‌وگو با پرس تی‌وی، شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان ایران، دلیل توقف محاکمه محمدی‌ آشتیانی به اتهام زنا را «بررسی مجدد پرونده» اعلام کرده بود و افزوده بود که محاکمه او به اتهام قتل در حال اجرا است.

لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل ١٠ مردادماه گذشته از محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران خواست تا اجازه دهد که کشورش به سکینه محمدی آشتیانی «پناهندگی» دهد. اما ایران این پیشنهاد را نپذیرفت و آن را «توطئه غرب برای دخالت در روابط کشورها» توصیف کرد.

روزنامه کیهان چاپ تهران هشتم شهریور ٨٩ در تندترین واکنش به اعتراضات جهانی علیه حکم محمدی‌آشتیانی، کارلا برونی، بانوی اول فرانسه را به دلیل حمایت از سکینه محمدی آشتیانی «فاحشه» خطاب کرد.

مدتی پیش کارلا برونی با انتشار نامه سرگشاده‌ای نسبت به حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی اعتراض کرده بود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)