تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اعدام «پنهانی» ۱۰ زندانی ديگر در مشهد

در پی گزارش‌های اخيری که درباره اعدام‌های گسترده در زندان وکيل‌آباد مشهد منتشر شد، اکنون خبر می‌رسد که ۱۰ زندانی ديگر در اين زندان اعدام شده‌اند.

به گزارش کميته بين‌المللی حقوق بشر در ايران، اين ۱۰ زندانی روز سه‌شنبه چهارم آبان در زندان وکيل‌آباد مشهد و با اتهامات مربوط به مواد مخدر اعدام شده‌اند.


اين کميته خبر داده است که اعدام اين ۱۰ زندانی «به‌صورت گروهی، بدون اعلام رسمی مقامات دولت ايران، بدون اطلاع و حضور وکلا و خانواده و بدون اطلاع قبلی خود محکومان» انجام گرفته است.

گزارش فوق می‌افزايد در ميان اعدام‌شدگان سه‌شنبه يک شهروند نيجريه نيز وجود داشته است. پيش از اين گفته شده بود که در اعدام‌های ماه‌های اخير در زندان وکيل‌آباد مشهد شماری از شهروندان افغانی و يک تبعه کشور غنا نيز ديده می‌شدند.

«در ميان اعدام‌شدگان يک شهروند نيجريه نيز وجود داشته است. در اعدام‌های ماه‌های اخير در زندان وکيل‌آباد مشهد شماری از شهروندان افغانی و يک تبعه کشور غنا نيز ديده می‌شدند»

يک منبع آگاه به کميته بين‌المللی حقوق بشر گفته است که خانواده اعدام‌شدگان فردای روز اعدام از اين اقدام باخبر شده‌اند و پس از پرداخت پول طناب، جنازه اعدام‌شدگان را در بهشت رضا مشهد تحويل گرفته‌اند.

کميته بين‌المللی حقوق بشر در ايران اعلام کرده است که «اين اعدام‌های گروهی در حضور دادستان مشهد يا معاون وی، رئيس زندان وکيل‌آباد، رئيس حفاظت زندان، قاضی زندان و فرماندهان سابق و فعلی کلانتری شهرک ناجا و توسط مأموران گارد ويژه اجرا شده است.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، روز ۸ آبان‌ماه نيز با انتشار گزارشی در تارنمای رسمی‌اش خبر داد که ١٣ مهرماه گذشته ١٣ نفر و ٢٠ مهرماه ١٠ نفر در زندان وکیل‌آباد مشهد به‌صورت «گروهی و بدون اعلام قبلی و بدون اطلاع وکلا و خانواده متهمان» اعدام شده‌اند.

شهریورماه گذشته نیز یک زندانی سیاسی با انتشار نامه‌ای از اجرای ٥٠٠ «اعدام مخفیانه» در زندان وکیل‌آباد مشهد در یک سال گذشته خبر داده بود.

به گزارش تارنمای میزان‌خبر، در این نامه که نام نویسنده آن فاش نشد، به اعدام «٢٥٠ نفر از تیرماه ١٣٨٨ تا فروردین ١٣٨٩» اشاره شده است.

نخستین بار تارنمای «ندای سبز آزادی» از پایگاه‌های خبری مخالفان دولت ایران، مرداد ٨٩ خبر داده بود که ٧٠ نفر در مشهد به طور «ناگهانی» اعدام شده‌اند.

ایران بالاترین آمار اعدام در جهان را پس از چین به خود اختصاص داده ‌است. به گزارش سازمان عفو بین‌الملل در سال ۲۰۰۹ بیش از ۴۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

بنا بر همین گزارش از سال ۲۰۰۵ تاکنون هر سال آمار اعدام در ایران افزایش پیدا کرده‌ است.

قتل، حمل و نگهداری مواد مخدر، تجاوز به عنف و محاربه از جمله جرائمی هستند که مجازات مرگ را در ایران در پی دارند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

daran hezaran nafar ra edam mikonan, KOOROsh bekhab ke farzandanat edam mishavand

-- بدون نام ، Nov 2, 2010

شما هم مثل اینکه از اینجور عکس ها بدتون نمیاد چند عکس انسان حلق آویز شده دیگر هم اضافه کنید

-- بدون نام ، Nov 2, 2010

این شهروندان هم اهل افغانستان بود؟

-- جمیله تهذیب ، Nov 3, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)