تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

«پیروزی واقع‌بینی بر خیال‌پردازی»
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «پیروزی اقتصاد بر تفنگ» در مورد پیروزی دیلما روسف به عنوان نخستین زن در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «پیروزی خانم دیلما روسف در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل از جهات گوناگون شگفت‌انگیز و عبرت‌آموز است. این سیاست‌مدار ٦٢ ساله برزیلی، چهار دهه پیش تفنگ بر دوش بود و با دولت وقت برزیل می‌جنگید. از مبارزه مسلحانه‌اش خیری ندید و وارد دنیای سیاست شد.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «معبر ورود او به سیاست، علم اقتصاد و مهم‌ترین شغلش وزارت نفت برزیل بود. روسف نخستین زنی است كه در برزیل به ریاست‌جمهوری می‌رسد. وجه دیگر این انتخاب نیز درخور تأمل است. روسف زیر سایه و تحت حمایت داسیلوا، رییس‌جمهور كنونی برزیل رشد كرد و با حمایت این رهبر چپ‌گرا به قدرت رسید. اما در همین دوران رشد سیاسی، از عیار چپ‌گرایی‌اش كاسته شد و به اقتصاددانی میانه‌رو و متمایل به اقتصاد آزاد تبدیل شد. این درست همان راهی است كه رئیس‌جمهور كنونی برزیل پیمود.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «داسیلوا در سال ٢٠٠٢ میلادی با شعارهای چپ‌گرایانه وارد عرصه انتخابات شد و به عنوان رهبر «حزب كارگران» به ریاست جمهوری رسید. اما در هفته‌های نخست ریاست‌جمهوری‌اش در سال ٢٠٠٣ رفتاری عجیب از خود نشان داد. در حالی كه رهبران كشورهای فقیر جهان در پورتوالگره میهمان او بودند و قرار بود نقشه راه مبارزه با «ثروتمندان جهان» را طراحی كنند، داسیلوا میهمانان را رها كرد و به داووس سوئیس رفت تا خود میهمان باشگاه توان‌گران شود. او در آنجا تقاضای سه میلیارد دلار وام كرد و این درخواست مقدمه آشتی او با صندوق بین‌المللی پول شد. نزدیک شدن داسیلوا به غرب، نگرانی پیشین درباره اینكه مبادا او هم راه هوگوچاوز، رئیس جمهور چپ‌گرای ونزوئلا را در پیش گیرد، برطرف كرد.»

نویسنده سرمقاله دنیای اقتصاد ادامه داده است: «خانم دیلما روسف، برائت از چپ را زودتر از داسیلوا و پیش از انتخاب شدن آغاز كرد به همین علت اكنون در زمره سیاستمداران واقع‌گرا به شمار می‌رود. روسف وارث اقتصاد با ثبات، سیاست داخلی متعادل و سیاست خارجی فعال شده است و به نظر می‌رسد در دوران ریاست جمهوری وی این شاخص‌ها حفظ شود. او فرق قدرت آنی تفنگ و قدرت همیشگی اقتصاد را می‌شناسد. از این جهت می‌توان انتخاب این بانوی برزیلی را به ریاست جمهوری بزرگ‌ترین كشور آمریكای جنوبی و یكی از مهم‌ترین كشورهای جهان، پیروزی اقتصاد و واقع‌بینی بر تفنگ و خیال‌پردازی دانست.»

متن کامل سرمقاله

«ضعف ایران، پیروزی آمریکا»
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «چانه‌زنی‌اروپا و‌ آمریکا درباره ایران» در مورد پیشنهاد جدید آمریکا درباره تبادل سوخت هسته‌ای ایران است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «اهداف آمریکا از پیشنهاد جدیدش در رابطه با تبادل سوخت ١٩٩٥ کیلو به جای ١٢٠٠ کیلو چیست؟ طرح این پیشنهاد به این دلیل است که از یک سو آمریکا فکر می‌کند که ایران طی این مدت ذخایر استراتژیک‌اش را افزایش داده و میزان اورانیوم غنی شده پنج درصدی ایران در حدود ٢٠٠٠ تا ٣٠٠٠ کیلوگرم است.»

این سرمقاله افزوده: «آمریکا با طرح این پیشنهاد می‌خواهد ذخایر ایران را از دست‌اش خارج کند. از سویی دیگر چون در بیانیه تهران به طور مشخص بیان شده است که میزان اورانیوم مورد مبادله ١٢٠٠ کیلوگرم است، آمریکا با طرح این پیشنهاد می‌خواهد به این بیانیه نیز بی توجهی کند.»

در ادامه سرمقاله آرمان آمده است: «اوباما، داسیلوا را مأمور کرد تا مسأله تبادل سوخت را حل کند. آمریکا احساس می‌کرد که ایران پیشنهاد برزیل و ترکیه را نخواهد پذیرفت و در نتیجه آمریکا با انجام تبلیغات منفی علیه ایران خواهد توانست این دو را در کنار خود قرار دهد. زمانی که ایران حاضر شد این بیانیه را امضا کند، بیش‌تر از همه روسیه ناراحت شد. چون روسیه این امتیازات را حق خودش می‌دانست. به همین دلیل است که الان فشار روسیه بر ایران افزایش پیدا کرده است.»

سرمقاله افزوده است: «از نظر آمریکا همین که گفته شود ایران حاضر به مذاکره شد، یک نقطه ضعف برای ایران و پیروزی برای آمریکا محسوب می‌شود. اروپایی‌ها منافع خودشان را دنبال می‌کنند و دوست ندارند مشکل ایران با آمریکا به سرعت حل شود. در واقع اروپا می‎خواهد با آمریکا بر سر ایران چانه‌زنی کرده و امتیاز به‌دست بیاورد. آمریکا علاقمند است بگوید که تحریم‌های هوشمند اثر گذار بوده و باعث شده است ایران هزینه‌هایی را بپردازد، اگرچه ایران اعتقاد دارد که این هزینه‌ها به اندازه‌ای نشده است که ما را تسلیم کند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «اسلام ایرانی از کدام نوع است؟»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «بلدیه زیر گیوتین»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «كدام یک سؤال‌برانگیز است؟»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)