تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

قدردانی سفیر هلند از موزه هنرهای معاصر

کس جی‌کل، سفیر هلند در تهران از امانت‌سپاری تابلوی نقاشی «ترینیداد فرناندز» اثر کس ون‌دنگن، نقاش هلندی‌ به موزه بوینمانس روتردام قدردانی کرد.

به گزارش روابط‌ عمومی دفتر هنرهای تجسمی و به نقل از خبرگزاری‌های ایران کس جی‌کل، سفیر هلند در ایران در موزه‌ هنرهای معاصر در تهران حضور یافت و از محمود شالویی، سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران به خاطر به امانت‌سپاری تابلوی نقاشی با عنوان «ترینیداد فرناندز» اثر کس ون‌دگن تشکر کرد.


تابلوی نقاشی «ترینیداد فرناندز» اثر نقاش هلندی‌ کس ون‌دنگن

روابط عمومی دفتر هنرهای تجسمی گزارش می‌دهد که سفیر هلند در دیدار با محمود شالویی از هنر ایران سخن گفت و به این موضوع اشاره کرد که هلند مایل است رابطه فرهنگی و هنری خود را با ایران گسترش دهد.

کس جی کل، سفیر هلند با اشاره به پیشینه روابط فرهنگی بین ایران و هلند گفت: «هفته فیلم مستند هلند در تهران در گذشته برگزار شده است و معمارانی از هلند برای شرکت در برنامه‌ای در ایران حضور یافتند. این موارد نمونه‌هایی است كه نشان می‌دهد آمادگی برای گسترش ارتباط و برگزاری برنامه‌های هنری وجود دارد.»

در این نشست از تأثیر مخرب سانسور بر آثار هنرمندان ایرانی سخنی به‌میان نیامد.

سفیر هلند با اشاره به برگزاری نمایشگاه آثار وان دنگن در موزه بوینماس روتردام هلند گفت: «این نمایشگاه با استقبال بسیاری مواجه شد و رسانه‌های مختلفی نیز اخبار و گزارش‌های آن را منتشر و پخش كردند و مورد توجه هنرمندان و علاقمندان هنر قرار گرفت.»

محمود شالویی، مدیركل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران نیز در دیدار با سفیر هلند در موزه هنرهای معاصر به زمینه‌های مناسبی که برای تعامل فرهنگی بین ایران و هلند وجود دارد اشاره کرد، اما به‌روشنی نگفت این زمینه‌ها چیست.

او اظهار علاقمندی کرد که در آینده ارتباط هنری بین دو کشور افزایش یابد. وی به‌چگونگی این ارتباط اشاره نکرد و در این دیدار از مشکلات و محدودیت‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هنرمندان مستقل به‌وجود می‌آورد و از تأثیر مخرب سانسور بر آثار هنرمندان سخنی به میان نیامد.


شالوئی به جشنواره هنرهای تجسمی فجر که مهم‌ترین جشنواره هنری ایران به‌شمار می‌آید، سخن گفت و اظهار امیدواری کرد که در آینده آثاری از هنرمندان هلندی در این جشنواره به نمایش گذاشته شود.



شالوئی با اشاره به اهمیت آثار هنرمندان شاخص و تأثیرگذار جهان گفت: «هنرمندانی مانند وان‌دنگن به خاطر تأثیرگذاری جهانی كه داشته‌اند، به یك سرزمین محدود نمی‌شوند بلكه در همه جا آثار آنان علاقه‌مندانی فراوان دارد و در واقع این هنرمندان متعلق به كل جهان بشری و خصوصاً جوامع هنری هستند.»

این نشست به درازا انجامید و سفیر هلند در ایران نتوانست از موزه هنرهای معاصر تهران دیدن کند.

اثر «ترینیداد فرناندز» متعلق به موزه هنرهای معاصر تهران است و شهریورماه امسال برای نمایشگاه "مروری بر آثار وان دنگن" به موزه بوینماس روتردام هلند امانت داده شد.

کس ون دنگن، نقاش سرشناس هلندی در سال ۱۸۷۷در نزدیکی رتردام به‌دنیا آمد و در ۹۱ ‌سالگی، در سال ۱۹۶۸در مونت کارلو درگذشت.

ون دنگن در آثارش به زنان، آوازه‌خوانان و رقصندگان علاقه زیادی دارد. مهم‌ترین ویژگی آثار او نبود پرسپکتیو، سادگی فرم‌ها و رنگ‌های شاد است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)