تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«انحلال دانشگاه توهين به مجلس است»

در پی اعلام انحلال دانشگاه علوم پزشکی ايران، اعتراضات نسبت به اين اقدام دولت ايران افزايش می‌يابد. تجمع دانشجويان ادامه دارد و گروهی از نمايندگان مجلس و وزيران سابق عليه آن مخالفت کرده‌اند.

خبرگزاری‌های ايران امروز نيز درباره انحلال دانشگاه علوم پزشکی ايران و اظهارات حول‌وحوش آن خبرهای مختلفی منتشر کردند.


دانشگاه علوم پزشکی ايران

مرضيه وحيد دستجردی، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ايران روز هشتم آبان‌ماه از انحلال دانشگاه علوم پزشکی ايران خبر داد. اين اقدام بر اساس مصوبه معاونت توسعه مديريت و سرمايه انسانی محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران، صورت گرفته است.

روز گذشته دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی ايران، در اعتراض به انحلال اين دانشگاه تجمع اعتراض‌آميز برپا کردند.

تعداد دانشجويان متحصن امروز نسبت به ديروز بيشتر بودند

خبرگزاری کار ايران (ايلنا) امروز نيز از ادامه تحصن دانشجويان خبر داد. اين خبرگزاری نوشت صبح امروز دانشجويان با روپوش‌های سفيد برای امضای بيانيه اعتراض خود به انحلال دانشگاه ايران و نشان دادن اين اعتراض در اين دانشگاه تجمع کردند. ايلنا تعداد دانشجويان متحصن امروز را نسبت به ديروز بيشتر خواند.

يکی از دانشجويان اين دانشگاه نيز اعلام کرد که روز گذشته در آخرين لحظات تحصن، کلمه «ايران» را از سر در اين دانشگاه برداشتند.

از سوی ديگر ۱۸ نماينده مجلس ايران از حوزه انتخابی تهران نسبت به انحلال دانشگاه علوم پزشکی ايران به به وزير بهداشت انتقاد کرده و خواستار تجديدنظر در اين‌باره شدند.

اين نمايندگان طی نامه‌ای علت اصلی نادرست بودن انحلال دانشگاه علوم پزشکی ايران را ايجاد عوامل اجتماعی، علمی و خدماتی برای جامعه پزشکی و مردم اعلام کرده و نوشتند «انحلال دانشگاهی با قدمت بيش از سه دهه فقط به بهانه خروج عده‌ای از کارکنان دولت از تهران، نادرست می‌باشد.»

وزيران سابق بهداشت نيز درباره انحلال اين دانشگاه واکنش‌هايی نشان دادند.

رضا ملک‌زاده، وزير بهداشت ايران در سال‌های ۱۳۷۲ – ۱۳۶۹ گفت انحلال يک نهاد اجرايی از اختيارات شورای عالی اداری است و اين موضوع به اختيارات وزير بهداشت مربوط نمی‌شود.

وی انحلال دانشگاه علوم پزشکی ايران را «عجولانه» خواند و گفت: «چنين مسئله‌ای درباره يک دانشگاه بايد مدت‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گرفت.»

مرندی: هیچ‌کس در مجلس و کمیسیون بهداشت از ماجرای این انحلال خبر نداشت. ما از روزنامه‌ها مطلع شدیم و این تصمیم ناگهانی، توهین به مجلس است

علی‌رضا مرندی، وزير بهداشت سال‌های ۱۳۶۸ – ۱۳۶۳ اين اقدام را «غيرقابل انتظار و تعجب‌انگيز» ناميد و گفت اين موضوع در اعضای هيئت علمی دانشگاه احساس «بی‌ثباتی» ايجاد می‌کند.

وی با بيان اين‌که اعضای کميسيون بهداشت مجلس از اين موضوع اطلاعی نداشتند، خبر داد که قرار است کميسيون بهداشت موضوع انحلال دانشگاه علوم پزشکی ايران را از منظر حقوقی بررسی کند.

مرندی اين اقدام دولت را «توهين به مجلس» خواند.

کامران باقری لنکرانی، وزير بهداشت سال‌های ۱۳۸۸ – ۱۳۸۴ از عدم شرکت دادن ديگران در اين تصميم‌گيری سخن گفت و نگرانی اصلی را «خدشه‌دار کردن» موضوع ادغام آموزش پزشکی دانست.

مسعود پزشکيان، وزير بهداشت سال‌های ۱۳۸۴ – ۱۳۸۰ نيز بر اساس ماده ۴۹ قانون استقلال دانشگاه‌ها، تأکيد کرد که دولت نمی‌تواند در دانشگاه دخالت کند.

وی با بيان اين‌که «هر گونه توسعه يا ادغامی در دانشگاه بايد از سوی هيئت امنای دانشگاه صورت گيرد»، افزود: «مصوبات هيئت امنا همانند مصوبات مجلس است اما مشخص نيست هيئت امنای دانشگاه علوم پزشکی ايران در زمان انحلال چه وضعيتی داشته است.»

پزشکيان گفت «همه از انحلال يک دانشگاه شوکه شده اند» و قرار شده است که وزير بهداشت در کميسيون بهداشت مجلس حضور يابد تا در اين‌باره توضيح دهد.

با انحلال دانشگاه علوم پزشکی ايران، کليه فعاليت‌های بهداشتی، درمانی اين دانشگاه به دانشکده علوم پزشکی کرج؛ کليه واحدهای بهداشتی، درمانی آن به دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی و کليه واحدهای آموزشی و پژوهشی و دانشجويی به دانشگاه علوم پزشکی تهران منتقل می‌گردد.

يک هزار و ۷۰۰ پرسنل دانشگاه علوم پزشکی ايران ساکن استان البرز بودند که همگی آن‌ها به کرج منتقل می‌شوند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مجلس از همان روز نخست بی حال و توهین را به مردم روا میداشت می بایست منتظر چنین روزی می بود هنوز شب دراز و قلندر بيدار

-- بدون نام ، Nov 2, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)