تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

تعدیل مواضع برای مذاکرات هسته‌ای
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «بررسی پاسخ ایران به ١+٥» در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ١+٥ است که قرار است به‌زودی انجام شود.

در این سرمقاله آمده است: «در ارزیابی مذاکرات میان ایران و ١+٥ در ماه نوامبر در حال حاضر این تأکید وجود دارد که این مذاکرات با ١+٥ دنبال شود. علاوه بر آن موضوعی در رابطه با مسأله‌ تبادل سوخت مطرح شده است که الان میزان اورانیومی را که باید از ایران انتقال پیدا کند به ٢٤٠٠ کلیوگرم افزایش داده‌اند.»

این سرمقاله افزوده: «ایران پیش‌شرط‌هایی پیرامون سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل، امنیت جهانی، مبارزه با تروریسم مطرح کرده است. با این حال ١+٥ تأکید دارد که مذاکرات صرفاً پیرامون مسأله هسته‌ای باشد. احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات بستگی به این دارد که طرفین تا چه حد مواضع اولیه‌شان را برای رسیدن به مذاکرات سازنده، تعدیل خواهند کرد.»

در ادامه سرمقاله آرمان می‌خوانیم: «در این روزهای نزدیک به شروع مذاکرات، باید طرفین مواضع خودشان را تعدیل کنند؛ چون هدف مذاکره این است که به یک تفاهم و سازشی نسبی منتهی شود. ولی اگر قرار است که هر دو طرف بر مواضع خودشان ایستادگی کنند، به نظر می‌رسد امکان اینکه یک راه حل مرضی‌الطرفین پدیدار شود، بسیار بعید خواهد بود.»

سرمقاله افزوده است: «فلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تمایل کشورش برای گفت‌وگوهای مستمر با ایران درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله برنامه هسته‌ای سخن گفته بود. ایران و آمریکا پیش از این و به طور جداگانه راجع به موضوعاتی مانند افغانستان با یکدیگر مذاکره کرد‌ه‌اند؛ برای مثال نماینده ایران در اجلاس قبرس و بن حضور پیدا کرد و در مورد عراق نیز مذاکراتی به صورت مقطعی انجام داد. مسایل عراق و افغانستان مسایلی است که ظاهراً در آن زمینه‌های مشترکی میان دو کشور وجود دارد، همان‌طوری که آمریکایی‌ها اذعان داشتند هر چند که گویی ایران خط و مشی دوگانه‌ای دارد ولی نهایتاً حاضر نیست که در افغانستان طالبان به قدرت بازگردد. بنابراین مبانی مشترکی در مورد افغانستان و عراق وجود دارد ولی مسأله انرژی هسته‌ای بنیانش متفاوت با این موضوعات است. هر چند که اگر قرار باشد که مسأله هسته‌ای به مسأله افغانستان و عراق پیوند داده شود، می‌تواند در صورت رسیدن به تفاهم‌های جدیدی در این موارد، بر فضای مذاکرات هسته‌ای هم اثرگذار باشد.»

متن کامل سرمقاله

سهیمه‌بندی بنزین و هدفمندی یارانه‌ها
سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «یک مصاحبه، یک پرسش» در مورد سخنان اخیر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران از تلویزیون دولتی این کشور است که به موضوع قانون هدفمندکردن یارانه‌ها پرداخته بود.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «شنبه شب باز هم رئیس‌جمهور در تلویزیون حاضر شد تا در مورد مسایل مختلف و به‌ویژه هدفمندکردن یارانه‌ها با مردم سخن بگوید. اظهارات آقای احمدی‌نژاد در مورد این موضوع، بیش‌تر موکول به آینده بود و طبیعتاً از آنجا که هنوز هدفمندکردن یارانه‌ها اجرا نشده، نمی‌توان در این زمینه قضاوت دقیقی انجام داد.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «رئیس‌جمهور در این گفت‌وگوی تلویزیونی اعتقاد داشت که همان‌گونه که نگرانی‌ها پس از سهمیه‌بندی بنزین رفع شد، پس از هدفمندی یارانه‌ها هم نگرانی‌ها رفع می‌شود. آقای احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره سهمیه‌بندی بنزین گفت: "اگر به همان شیوه قبلی بنزین توزیع می‌شد، هم اکنون ما ١١٥ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می‌کردیم درحالی که اکنون این رقم ٦٥ میلیون لیتر است. این در حالی است که نه از سفرهای مردم کاسته شده و نه مشکلی برای مردم ایجاد شد." این سخن رئیس‌جمهور صحیح است اما وقتی از پیامدهای طرح بزرگی همچون سهمیه‌بندی بنزین سخن گفته می‌شود و آن را با طرح بزرگ‌تری همچون هدفمندی یارانه‌ها مقایسه می‌کنیم، باید به مسایل مهم‌تری بپردازیم.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «یکی از این مسایل که فراموش شده، میزان صرفه‌جویی حاصل ازسهمیه‌بندی بنزین است. آقای احمدی‌نژاد می‌گویند اگر بنزین به شیوه قبل از سهیمه‌بندی توزیع می‌شد، به جای روزی ٦٥ میلیون لیتر، شاهد مصرف روزانه ١١٥ میلیون لیتر بنزین بودیم. اکنون پرسش اینجا است که مبلغ حاصل از این صرفه‌جویی چگونه صرف شده و به کجا رفته است؟ طبیعتاً هر لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین به معنای کاهش یک لیتر واردات بنزین با قیمت جهانی است و این میزان را اگر نه ١١٥ میلیون لیتری که آقای احمدی‌نژاد گفته‌اند، بلکه فقط ٩٥ میلیون لیتر بدانیم، بدان معنا است که طی سه سالی که از سهمیه‌بندی بنزین می‌گذرد، هر روز به طور میانگین ٣٠ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی شده که اگر قیمت هر لیتر بنزین وارداتی را همراه با هزینه حمل، آن‌گونه که برخی مسئولان می‌گویند ٧٠٠ تومان در نظر بگیریم، خود در نظر بگیرید که چه میزان صرفه‌جویی در مصرف بنزین صورت گرفته است.»

نویسنده سرمقاله مردم سالاری ادامه داده است: «وقتی در مورد موفقیت یک طرح سخن می‌گوییم و آن را با طرح جدیدی مقایسه می‌کنیم، قطعاً باید تمام شاخص‌های مرتبط با آن را در نظر بگیریم. تنها در این صورت است که نگرانی‌ها کاهش می‌یابد و شاهد افزایش اطمینان و اعتماد مردم به طرح‌های اقتصادی خواهیم بود.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «هنگام دادن آمار به مخاطب هم فکر کنید»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «همه برای حذف یارانه کالاها»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «ابهامات موضع غرب در آستانه مذاكرات ژنو »

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)