تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

۳۲ زخمی در بمب‌گذاری انتحاری استانبول

در يک بمب‌گذاری انتحاری در ميدان تقسيم استانبول، يکی از ميدان‌های پر رفت‌وآمد اين شهر، ۳۲ نفر، از جمله ۱۵ مأمور پليس زخمی شدند.

به گزارش رويترز، تاکنون گروهی مسئوليت اين سوء قصد را که به نظر می‌رسد نيروهای امنيتی ترکيه را هدف قرار داده بود؛ به عهده نگرفته است.


استانبول، پايتخت اقتصادی ترکيه، پيش از اين بارها هدف نيروهای حزب پ‌ک‌ک کردستان اين کشور و همچنين نيروهای القاعده و چپ‌های افراطی قرار گرفته است.

حسين جاپکين، رئيس پليس استانبول به خبرنگاران گفت: «بر اساس نظر شاهدان عينی، فردی که دست به اين عمليات انتحاری زده بود، خود کشته شده است.»

اردوغان: با کسانی که صلح، امنيت و پيشرفت ترکيه را تهديد می‌کنند مماشات نخواهيم کرد

۱۵ مأمور پليس و ۱۷ شهروند در اين انفجار که ساعت ۱۰ و ۴۰ دقيقه امروز صبح به‌وقوع پيوست؛ زخمی شدند که پنج نفر از آنان به بيمارستان منتقل گرديدند.

ميدان تقسيم يکی از ميدان‌های شلوغ استانبول است که افزون بر وسايل بی‌شمار حمل و نقل عمومی، هتل‌های توريستی نيز در اين ميدان قرار دارند. همچنين بنای جمهوری به يادبود مصطفی کمال آتاتورک، بنيانگذار ترکيه نوين و پيروزی در جنگ استقلال‌طلبانه در سال ۱۹۲۳، در اين ميدان واقع است.

پس از اين حادثه، عبور و مرور در اين ميدان که در بخش جديد و اروپايی استانبول قرار دارد، مسدود گرديد.

بمب‌گذاری امروز در کنار اتوبوس پليس و در نزديکی بنای يادبود آتاتورک صورت گرفت. اين بنا در جشن‌های رسمی دولتی شديدأ کنترل می‌شود و جمعه گذشته ترکيه سالگرد جمهوری خود را جشن گرفته بود.

رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه که برای ديداری در جنوب شرقی ترکيه، جايی که اکثريت آن با کردها است، به‌سر می‌برد، اطمينان داد که اين سوء قصد مانع از پيشبرد برنامه‌های دولت اين کشور برای صلح داخلی و توسعه نخواهد بود.

وی گفت: «با کسانی که صلح، امنيت و پيشرفت ترکيه را تهديد می‌کنند مماشات نخواهيم کرد.» اردوغان که در يک برنامه تلويزيونی صحبت می‌کرد افزود: «ما با هم هستيم، ما برادريم.»

يک راننده تاکسی به شبکه تلويزيونی سی‌ان‌ان ترکيه گفت مردی حدود ۳۰ ساله را ديده است که برای پرسيدن نشانی‌ای به مأموران پليس نزديک شد و درست در همين زمان بود که انفجار رخ داد.

يک شاهد ديگر گفت پيش از انفجار دو نفر را ديده است که به نيروهای پليس نزديک می‌شدند.

يک مقام دولتی اظهار داشت که پليس در محل انفجار، مواد منفجره ديگری با چاشنی آن را يافته است اما با اطمينان نمی‌توان گفت که اين مواد به انفجار دومی مربوط است.

در سال ۲۰۰۳ ميلادی نيروهای القاعده يک سری عمليات انفجاری را در استانبول سازماندهی کردند که طی آن ۵۷ نفر کشته شدند.

از سوی ديگر امروز خبرگزاری رسمی آناتولی ترکيه اعلام کرد که در استانبول و شهرهای ديگر ۱۶ عضو يک گروه افراطی چپ به نام «جبهه انقلابی آزادی خلق» بازداشت شده‌اند.

اين دستگيری ربطی به انفجار امروز نداشت بلکه به عمليات ديگری از اين دست در سال ۲۰۰۱ مربوط می‌شد که طی آن يک بمب‌گذار عضو اين گروه تندرو، دو نفر را در ميدان تقسيم استانبول کشته بود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)