تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«خوشه طلايی» برای عباس کيارستمی

هيئت داوران پنجاه و پنجمين دوره جشنواره بين‌المللی فيلم والادوليد اسپانيا، جايزه اصلی خوشه طلايی را به‌طور مشترک به عباس کيارستمی و ميگوئل کوهان آرژانتينی اعطا کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جشنواره بين‌المللی فيلم والادوليد که يکی از جشنواره‌های مهم و معتبر سينمايی در اسپانيا به‌شمار می‌رود، روز گذشته به پايان رسيد.


ويليام شيمل و ژوليت بينوش در «کپی برابر اصل»

عباس کيارستمی در اين دوره از جشنواره والادوليد با آخرين فيلم خود «کپی برابر اصل» شرکت کرده بود و به‌خاطر همين فيلم نيز خوشه طلايی را از آن خود کرد.

«کپی برابر اصل» برای نخستين بار در شصت و سومين دوره جشنواره فيلم کن به نمايش درآمد و ژوليت بينوش بازيگر اصلی آن نيز برنده جايزه بهترين بازيگر زن به‌خاطر بازی در اين فيلم شد.

بابک نجفی، فيلمساز مقيم خارج از ايران با فيلم « Sebbe» برنده جايزه بهترين فيلم بخش «محل ملاقات» شد

«کپی برابر اصل» اولين اثر کيارستمی است که در خارج از ايران و در توسکانی ايتاليا فيلم‌برداری شده و داستان آن درباره رابطه يک نويسنده‌ با يک زن صاحب گالری آنتيک است.

عباس کيارستمی پيش از اين در سال ۱۹۹۴ نيز جايزه خوشه طلايی جشنواره والادوليد را برای فيلم «زير درختان زيتون» به‌دست آورده بود.

ميگوئل کوهان فيلمساز آرژانتينی که با اولين فيلم خود «بدون بازگشت» در جشنواره بين‌المللی فيلم والادوليد شرکت می‌کرد نيز برای اين فيلم خوشه طلايی مشترک را دريافت کرد.

«بدون بازگشت» يک تريلر روانی است که شخصيت اصلی فيلم به جرم يک تصادف مرگبار محکوم گرديده و زندانی می‌شود، در حالی‌ که مجرم اصلی آزاد است.

در جشنواره بين‌المللی فيلم والادوليد، افزون بر عباس کيارستمی، مهدی رحمانی با فيلم «ديگری»، بابک امينی با فيلم «مهمانی زيرآب» و بابک نجفی، فيلمساز مقيم خارج از ايران با فيلم « Sebbe» نيز حضور داشتند که فيلم «Sebbe» برنده جايزه بهترين فيلم بخش «محل ملاقات» شد.

فيلم بابک نجفی که محصول کشور سوئد است پيش از اين در شصتمين دوره جشنواره فيلم برلين که در ماه فوريه امسال برگزار شد، جايزه «بهترين اثر نخست» را که مبلغ ۵۰ هزار يورو بود به دست آورد.

اين فيلم داستان پسر ۱۵ ساله‌ای به نام Sebbe است که با مادر الکلی خود در يک آپارتمان کوچک زندگی می‌کند. فيلم حکايت رابطه دشوار اين پسر و مادر است.

ديگر جوايز مهم جشنواره والادوليد عبارت بودند از: جاسپر کريستنسون، بهترين بازيگر مرد برای بازی در فيلم دانمارکی «يک خانواده»؛ اما سورز، بهترين بازيگر زن به‌خاطر بازی در فيلم اسپانيايی «لانه پشه»؛ دنيس ويلنوو، بهترين فيلمنامه‌نويس برای فيلمنامه فيلم «حريق».

فيلم طلای سرخ ساخته جعفر پناهی نيز در سال ۲۰۰۳ ميلادی همراه با فيلم افغانی «اسامه»، ساخته صادق برمک، به‌طور مشترک جايزه خوشه طلايی را دريافت کرده بود.

جشنواره بين‌المللی فيلم والادوليد از سال ۱۹۵۶ ميلادی همه ساله در شهر والادوليد، واقع در شمال غربی اسپانيا برگزار می‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)