تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

حذف بخش‌های مستند و کوتاه از جشنواره فجر

نخستین جلسه شورای سیاستگذاری بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد. پیامد این نشست این بود که بخش فیلم‌های مستند و کوتاه از جشنواره فیلم فجر حذف شد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران و به نقل از روابط عمومی معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اولین نشست شورای سیاستگذاری بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.


ریاست این نشست را جواد شمقدری، معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عهده داشت. در این نشست تصمیم گرفته شد که بخش فیلم‌های کوتاه و فیلم‌های مستند از جشنواره فیلم فجر حذف شود.

گفتنی است که فیلم‌های کوتاه و مستند بدون حمایت مالی وزارت ارشاد هم قابل تولید هستند و به‌دلیل کم‌خرج بودن‌شان الزاماً پدید آمدن آن‌ها به پروانه ساخت وزارت ارشاد بستگی ندارد.

فیلم‌های کوتاه و مستند بدون حمایت مالی وزارت ارشاد هم قابل تولید هستند و به‌دلیل کم‌خرج بودن‌شان الزاماً پدید آمدن آنها به پروانه ساخت وزارت ارشاد بستگی ندارد

جواد شمقدری در آیین سپاس از داوران و دست‌اندرکاران جشنواره فیلم فجر مهدی مسعود شاهی را به عنوان مدیر سازمان جشنواره‌های سینمایی کشور منصوب کرده بود.

او در سخنانی از تغییر سیاست‌های جشنواره‌ای وزارت ارشاد خبر داده و گفته بود: «حكم مدیریت سازمان جشنواره‌ها را برای آقای مسعود شاهی زده‌ام و از این به بعد برپایی جشنواره‌ها و بخشی از فعالیت‌های بین‌المللی سینمای ایران در این مؤسسه انجام می‌شود و بهمن حبشی به‌عنوان قائم مقام ایشان وی را در مدیریت مجموعه همراهی می‌كند و اگر این راه ماندگار شود یك راه جدید در سینمای ایران است و امیدواریم دوستان هم همراهی كنند.»

ناصر صفاریان، مستندساز در واکنش به حذف بخش فیلم‌های کوتاه و مستند از جشنواره فیلم فجر به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفته است: «با توجه به شرايط جشنواره‌ فجر و ميزان اهميتی كه مسئولان اين جشنواره برای فيلم‌هاي بلند قائل‌ هستند، در اغلب مواقع فيلم‌های كوتاه و مستند اصلاً در اين جشنواره ديده نمی‌شوند و نه برنامه‌ريزان و نه مخاطبان در جشنواره به سراغ اين فيلم‌ها نمی‌روند، لذا شايد حذف اين بخش‌ها اقدام خوبی باشد.»

این فیلمساز همزمان خواستار این شده است که وزارت ارشاد جشنواره مستقلی برای فیلم‌های کوتاه برگزار کند و اجازه دهد که فیلم‌های مستقل و غیرسفارشی در این جشنواره به نمایش درآیند.

در اغلب جشنواره‌های سینمایی جهان بخشی برای فیلم‌های مستند و کوتاه در نظر گرفته شده است و علاوه بر این چنین فیلم‌هایی در اغلب مواقع در جشنواره‌های مستقل و جداگانه‌ای نیز به نمایش درمی‌آیند.

ناصر صفاریان با اشاره به این‌که با حذف فیلم‌های کوتاه و مستند از جشنواره‌ فیلم فجر این‌گونه فیلم‌ها که اصولأ مخاطبان اندکی دارند کمتر از پیش دیده می‌شوند گفت: «به هرحال يكي از راه‌های ديده‌شدن فيلم‌های مستند از آن‌ها سلب شده و اين اتفاق خوبی نيست، اما واقعيت اين است كه تماشاگر جشنواره‌ فجر مخاطب مستند نيست و به همين دليل شايد به غير از مواردی محدود، حذف اين بخش ضرر خاصی به سينمای مستند نزند و شايد حتا به حرفه‌ای‌تر شدن جشنواره‌های مستند هم كمك كند؛ البته شايد.»

جشنواره بین‌المللی فیلم فجر جشنواره‌ای سینمایی است که از سال ۱۳۶۱ در دهه فجر هر سال در تهران برگزار می‌گردد.

این جشنواره توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

جشنواره تا سال ۱۳۷۴ فقط به تولیدات سالانه سینمای ایران می‌پرداخت. از سال ۱۳۷۴ جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و علاوه بر سینمای ایران، در بخش بین‌الملل به بررسی فیلم‌هایی از سینمای جهان می‌پردازد.

در بخش‌های رقابتی این جشنواره، شرکت‌کنندگان برای کسب جایزه مخصوص که «سیمرغ بلورین» نام دارد با هم رقابت می‌کنند. دیپلم افتخار و لوح زرین از دیگر جوایز این جشنواره است.

بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر، شانزدهم بهمن ماه آغاز می‌گردد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)