تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

رکود به جای کار مضاعف
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «كارنامه هفت ماهه درسال همت مضاعف و كار مضاعف» در مورد نام‌گذاری سال ٨٩ به نام «همت مضاعف و کار مضاعف» و ارزیابی آن است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «با رسیدن به انتهای هفت ماهه نخست سال، نیم بیش‌تر سالی كه توسط رهبر معظم انقلاب، سال همت مضاعف و كار مضاعف نام‌گذاری گردید، سپری شده و مناسب است برای جلوگیری از حاكم شدن سرنوشت برخی سال‌های گذشته كه اقدامات در خور توجهی در راستای نام‌گذاری‌های سالیانه انجام نمی‌شد، با ارزیابی‌های میان دوره‌ای، میزان نزدیک‌شدن به اهداف مستقر در نام‌گذاری سالیانه را دریافت و در صورت بروز نقص به حل مشكل همت گماشت.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «به نظر می‌رسد محور اصلی شعار همت مضاعف و كار مضاعف، بر افزایش تلاش‌ها و استفاده از ظرفیت‌های زمانی، مادی و انسانی بدون استفاده، برای تحقق سریع‌تر اهداف و با كیفیتی بهتر از رویه معمول بوده است. تعبیر بهره‌وری بیشتر كه از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی در توصیف همت مضاعف و كار مضاعف مطرح شد، شاید به روشن‌شدن موضوع كمک بیش‌تری كند.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «یكی از موانع اصلی بهره‌وری و هرز رفتن نیروی كشور، تعطیلات فراوان به‌ویژه تعطیلات نوروزی بود كه امسال نیز با وجود قرار گرفتن ١٤ فروردین در آغاز هفته، در ١٦ روز نخست سال كشور و به ویژه پایتخت عملاً در ركود به سر می‌برد و شاهد اقدامی در جهت تغییر این وضعیت در سال همت مضاعف و كار مضاعف از سوی مسئولان، رسانه‌ها و نهادهای اجتماعی نبودیم.»

نویسنده سرمقاله آرمان ادامه داده است: «برای جامه عمل پوشیدن شعار همت مضاعف و كار مضاعف، به چیزی بیش از تأییدات زبانی و صوری مسئولان و رسانه‌ها نیازمندیم و دست‌كم باید تعدادی هدف عملیاتی از سوی مسئولان به‌ویژه مقامات دولتی كه مدیریت بخش عمده كشور را به عهده دارند، تعیین و سپس برای تحقق آن‌ها تلاش جدی به عمل آید. مناسب است مسئولان برای استفاده بهتر از فرصت كمتر از پنج ماه باقیمانده، به سرعت فهرست كارشناسی و قابل اجرایی از این اهداف تهیه و سپس با اطلاع‌رسانی مناسب، اراده ملی جهت دست‌یابی به این اهداف ایجاد شود تا شاهد كارنامه‌ای بهتر در سال همت مضاعف و كار مضاعف نسبت به سال‌های گذشته باشیم.»

متن کامل سرمقاله

مرکز مستقل آمار
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «لزوم برنامه‌مداری دولت و نظارت مجلس» در مورد تصویب کلیات برنامه پنجم توسعه و تغییراتی استکه در آن ایجاد شده است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «كلیات برنامه پنجم توسعه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و از امروز بررسی جزئیات آن در صحن علنی آغاز خواهد شد. بنا به آنچه كه پیش از ورود این لایحه به مجلس رخ داد، در رفت و برگشت‌های آن میان مجلس و دولت تغییراتی در لایحه پیشنهادی برنامه پنج ساله پنجم ایجاد شد كه در مهم‌ترین آن‌ها بسیاری از تكالیف دولت به اختیارات قوه مجریه تبدیل شد. واژه "دولت مكلف است" كه در بندهای مختلف یک برنامه راهبردی باید وجود داشته باشد در لایحه برنامه پنجم جای خود را به واژه "دولت می‌تواند" داده است كه این موضوع دولت را برای رسیدن یا نرسیدن به اهداف برنامه مخیر می‌كند.»

این سرمقاله افزوده: «با اینكه برنامه چهارم تكالیف مهم و روشنی را برای دولت در نظر گرفته بود، این روزها از عدم تحقق بیش از ٧٠ درصد آن سخن گفته می‌شود. در برنامه پنج ساله چهارم دولت مكلف شده بود تا نرخ رشد اقتصادی را به هشت درصد برساند. نرخ تورم و نرخ بیكاری تک‌رقمی و نقدینگی مهار شود. این اهداف مهم اما چندان به نتیجه نرسید. این نكته را نباید فراموش كرد كه برنامه‌های پنج ساله هر كدام یک برش از سند چشم‌انداز ٢٠ ساله هستند. براساس این سند بالادستی باید در پایان سال ١٤٠٤ به قدرت اول منطقه تبدیل شویم.»

در ادامه سرمقاله تهران امروز آمده است: «اگر قرار باشد اهداف برنامه‌های پنج ساله محقق نشود و دولت‌ها از هر برنامه عقب بمانند، قطعاً نمی‌توانیم به اهداف چشم‌انداز بیاندیشیم. برنامه‌های پنجم، ششم و هفتم توسعه باید به دنبال هدف نهایی یعنی رسیدن به قله اقتصادی منطقه باشند. در این شرایط تبدیل شدن لایحه برنامه پنجم به مجموعه اهداف زیبا اما دست‌‌نیافتنی، نمی‌تواند كارساز باشد. بنابراین لایحه اگر دولت نتواند به این اهداف هم دست یابد، چندان زیر فشار قرار نخواهد گرفت چرا كه برای نظارت بر عدم تحقق آن راهكاری در نظر گرفته نشده است و اگر دولت نتوانست به آن اهداف برسد،‌ چندان مورد سوال قرار نخواهد گرفت.»

سرمقاله افزوده است: «اگر مجلس بخواهد نظارت دقیق بر روند اجرای برنامه داشته باشد، باید یک مركز آماری مستقل از دولت كه می‌تواند زیرمجموعه دیوان محاسبات كشور باشد، تشكیل شود تا در مقاطع كوتاه به عنوان مثال هر شش ماه یک بار، گزارش‌های آماری از وضعیت اجرای برنامه را در اختیار نمایندگان مجلس قرار دهد. در این صورت است كه می‌توان كار نظارت را به‌طور منظم پیگیری كرد و امكانی را فراهم كرد تا مانند برنامه چهارم، پس از پایان آن متوجه خلأ ایجادشده، نشویم.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «هدفمند کردن یارانه‌ها را سیاسی نکنید»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «سکوت برلوسکونی، سقوط سارکوزی»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «برخی الزامات ضروری برنامه پنجم»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)