تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

آژانس قدرت اجرایی ندارد
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «بی‌خاصیتی بیانیه پایانی بازنگری هشتم NPT» به بررسی نقاط ضعف معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پرداخته است.

در این نوشته می‌خوانیم: «در هفته‌ای که گذشت همنشینی‌های ۲۸ روزه (چهار هفته‌ای) دیپلمات‌های هسته‌ای ۱۸۷ کشور عضو NPT در حالی به کار خود پایان داد که به جز اضافه کردن کشور رژیم صهیونیستی اسرائیل غاصب که در لیست تضمین‌کنندگان معاهدات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای قرار گرفت هیچ نتیجه قابل توجه دیگری در برنداشت»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «باید متذکر شد که علی رغم موفقیت NPT در رسمیت بخشیدن به وضعیت غیر هسته‌ای اغلب کشورهای جهان در مجموع این آژانس در جلوگیری از سلاح هسته‌ای موفق نبوده است.»

این روزنامه ادامه داده است: «حتی اعضایی مانند هند، پاکستان، برزیل و رژیم اشغالگر قدس که دارای برنامه‌های هسته‌ای قابل توجهی هستند هنوز به عضویت NPT در نیامده‌اند. با توجه به محتوای NPT قدرت‌های هسته‌ای موفق به تکثیر عمودی (کیفی) زرادخانه‌های خود گردیده‌اند. قدرت‌های هسته‌ای به دلایل سیاسی و تجاری فعالانه و به تکثیر فعال افقی (کمی) کمک کرده‌اند یعنی آن‌ها به کشورهای دیگر منتقل شدند.»

متن کامل سرمقاله

امام‌زدایی
سرمقاله‌ امروز روزنامه کیهان نیز با عنوان «جنگ و نیرنگ چهارم» نگاهی به گذشت چهار دهه از انقلاب سال ۵۷ داشته و دهه‌ چهارم آن‌را با اشاره به اعتراض‌های پس از انتخابات توصیف کرده است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «سازمان سیا و ناتوی فرهنگی در هر دهه از تاریخ انقلاب ترفندی اندیشیدند. تدبیر سال های ۵۹-۵۷ مبتنی بر جعل رهبران سیاسی و مذهبی در برابر امام بود. از شاپور بختیار و كریم سنجابی بگیرید تا سید كاظم شریعتمداری و بازرگان و بنی صدر و سرانجام منتظری در سال‌های آخر عمر مبارك امام.»

در ادامه‌ی این نوشته آمده است: «دهه‌ی دوم، با رحلت امام مصادف شد و سازمان‌های اطلاعاتی مثلث استكبار چند تدبیر را با هم به كار بستند. تكرار روند دهه‌ی گذشته در برابر جانشین امام و همزمان، القای منافقانه حسّی نوستالژیك مبنی بر این‌كه امام تمام شده و جانشینش چون خود او نیست! در القای این حس یأس‌آور، بخشی از جریان سیاسی موسوم به چپ با پروژه غرب هم پوشانی كردند. دهه‌ی سوم، آغاز هجمه‌ی علنی به حضرت امام و باورهای استراتژیك او است. اوج این هجمه، گزافه‌گویی حماقت‌آلود عضو بعدی حلقه‌ی لندن (منكر امام زمان عج) است كه سال ۱۳۷۹ در برلین و در مصاحبه با تاگس اشپیگل سایتونگ گفت «خمینی به موزه تاریخ سپرده می‌شود.»

نویسنده‌ی سرمقاله بیان داشته: «یك سال زمان برد تا آشكار شود نخست وزیر مستعفی روزگار امام پس از ۲۰ سال پرده‌نشینی نه برای رقابت انتخاباتی و نه برای هزینه كردن سرمایه‌ی سیاسی خود در خدمت جمهوری اسلامی كه برای جنگی نیابتی در راستای امام‌زدایی و زدن آرمان‌ها و دستاوردهای راهبردی روح خدا خمینی(ره) آمده است.»

در بخش پایانی این نوشته آمده است: «بیست‌ و یكمین سالگرد عروج روح خدا و چهل و هفتمین سالگرد آغاز نهضت الهی او از راه می‌رسد. تو از عرش الهی، ثبات قدم ملت ایران را در نهم دی ۸۸ آن روز بزرگ خدا و در ۲۲ بهمن دیدی. قبله‌ی آن‌ها اكنون مرقد تو است كه تا ابد زیارتگاه عاشقان و پاكباختگان خواهد شد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان

شكست دوباره استراتژی‌های آمریكا

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان

اگر یونان پول ملی داشت

سرمقاله امروز روزنامه جهان صنعت با عنوان

خوشا به حالت روستایی

سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان

خط امام در فرآیند تاریخ

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان

امام خمینی(ره) و مسئله حکومت

سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان

گزارشی كه تكذیب نشد

سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان

تحلیلی برموضع اخیر تهران – مسکو

سرمقاله امروز روزنامه آفرینش با عنوان

سیاست‌های نفتی و چالش‌ها

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)