تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تردید روسیه از تعهد ایران به توافق سه‌جانبه

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز پنج‌شنبه در مورد تعهد ایران به رعایت مفاد توافق هسته‌ای که با برزیل و ترکیه امضا کرده ابراز تردید کرد.

این قرار که هفته گذشته امضا شد از ایران می‌خواهد تا بخش اعظم اندوخته اورانیوم خود را در خاک ترکیه با محموله‌ای از اورانیوم خالص‌تر معاوضه کند. سه کشور امضاکننده امیدوارند از این راه از نگرانی‌های غرب نسبت به کاربرد نظامی اورانیوم در ایران بکاهند.


سرگئی لاوروف

آقای لاوروف در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در مسکو اظهار داشت که ضمانتی برای این‌که ایران به تعهداتش در این مورد عمل کند نیست.

وزیر خارجه روسیه هم‌چنین با «احساساتی» خواندن محمود احمدی‌نژاد افزود که تهران برای کوشش‌ها و پیشنهادهای مسکو برای حل بحران هسته‌ای ایران «گوش شنوا» نداشته است.

از سوی دیگر آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان امروز از ایران خواست تا پیشنهاد بین‌المللی در خصوص برنامه هسته‌ای را «به دقت ملاحظه کند.»

وی که در یک سخنرانی در موزه هنر اسلامی دوحه، پایتخت قطر سخن می‌گفت افزود:
«ولی ما معتقدیم که ایران شفافیت لازم را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان نخواهد داد و برای همین است که ما بر روی تقویت تحریم‌ها در شورای امنیت کار می‌کنیم.»

وزیر خارجه روسیه هم‌چنین با «احساساتی» خواندن محمود احمدی‌نژاد افزود که تهران برای کوشش‌ها و پیشنهادهای مسکو برای حل بحران هسته‌ای ایران «گوش شنوا» نداشته است

در همین حال لوئيز ايناسيو لولا دا سيلوا، رئيس جمهور برزيل، روز سه‌شنبه در نامه‌ای خطاب به سران ایالات متحده، روسیه، فرانسه، و مکزيک از آنان خواسته‌است از توافق‌نامه کشورش با ایران و ترکیه پشيتبانی کنند.
وی معتقد است این توافق‌نامه فرصتی برای ادامه گفت‌وگوها فراهم می‌آورد.

ترکیه نیز امروز پنج‌شنبه گفت که رد توافق‌نامه مبادله سوخت هسته‌ای ایران، کاری «غیر عاقلانه» خواهد بود کوشش آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر بر ایران در حال ایجاد «وضعیتی بی‌معنی» است.

طی سال‌های اخیر کشورهای اروپایی و روسیه که طرفدار گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای با ایران بودند رفته‌رفته از این روند ناامید شده و به جرگه هواداران تحریم جمهوری اسلامی پیوسته‌اند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بوراک اوزاوگَرگین، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه به خبرنگاران گفت:
«درست است که نیمی از لیوان خالی است اما ما می‌گوییم اقدامات دیگری باید صورت گیرد تا آن را پر کنیم، این‌که چون نیمه لیوان خالی است پس ما توافق را رد کنیم عاقلانه نیست.»

طی سال‌های اخیر کشورهای اروپایی و روسیه که طرفدار گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای با ایران بودند رفته‌رفته از این روند ناامید شده و به جرگه هواداران تحریم جمهوری اسلامی پیوسته‌اند. ترکیه، برزیل و تا اندازه‌ای چین به دنباله‌گیری روند مذاکره امیدواری نشان می‌دهند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

روسیه دست نشانده ی خود حاج سید علی خامنه ای را رها کرده. نشسته ی بلادیمیر پوتینوف تا توانسته برای صاحب عـٌده پول آورده و حالا دیگر قرار است لاحاف را به آتش بکشد. ولی خدا کند نشسته نسوزد که آسمان بزمین خواهد امد که حاج سید علی رکن رکین زمین و زمان است. و خود آقا گفته زمین و زمان بجنبد و من نجنبم. ای وای!

-- بدون نام ، May 27, 2010

خوب حتما یک چیزی میدونن....!!!!

-- بدون نام ، May 27, 2010

بازهم پول بگيرند ترديد ازبين ميرود و دوست ميشوند!

-- Cyrus ، May 27, 2010

نظر بدون نام بالا بسیار علمی ست ! نشته ی بلال الدین پونیتف حالا دیگر پیر و فرتوت شده و باید دست به سرش کرد. آقا میر المخنثین ( برای کسانی که عربیاتشان خوب نیست بگویم که معنی این واژه این است که آقا مخشان خیلی خوب کار می کند) بله این امیر المومنین زمان قرار است دست به اعجاز بزند. دست به قمه شود و خون بیزد بر همه. و قیامته القیامه بر پا کند. شور افکند در گیتی و بو زند بر صبا و رجز بخواند بر عالم ماسوا...و چها کند با چها! و البته دوستان من این مقاله را از توی اینترنت پیدا کردم بخوانید در وصف حال رهبری ست. رهبری چندی پیش با تقلب یک فستیوال از روی دست کنی ها در فرنگ درست کرده شما گزارشات میز ممد را در این باره بخوانید: آدرسش اینجاست:
http://www.mihan.net/67/mihan-67-15.htm
شما فستیول رهبری را با فستیوالهای دیگر جهان مقایسه کنید و به رهبری ایمان بیاورید و در روز چهاردهم خرداد بروید پشت سر این رهبر فرزانه نماز بخوانید.

-- بدون نام ، May 27, 2010

بازهم پول بگيرند ترديد ازبين ميرود و دوست ميشوند!
-- Cyrus

--But Cyrus-jan Iran does not have MONEY anymore; kafkir-e Seyd Ali Geda & A.N. be tah-e dig khordeh dadash

-- Saeed ، May 27, 2010

Ki va kodamin aghl salem choopan doroogh goo ra bavar darad. In charli chaplin khoda ra ham bazi midahad.

-- بدون نام ، May 27, 2010

این هم یک دسته گل دیگه ازسیاستهای خارجی ا.ن.

-- sara ، May 27, 2010

سال قبل خامنه ای گفت : روسیه از دوران قدیم دوست مطمئن ملت ایران بوده !
از او بپرسید حتما جوب دندان شکنی میدهد!!!

-- بهرام ، May 27, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)