تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

راه‌کارهای خاتمی برای خروج از بحران

محمد خاتمی، رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی تمدن‌ها، «آزادی زندانیان»، «ایجاد فضای آزاد» و «برگزاری انتخابات آزاد» را به عنوان سه راه‌کار خود برای برون رفت جمهوری اسلامی از وضعیت «بحرانی» اعلام کرد.

آقای خاتمی پیش‌تر این راه‌کار‌ها را ارائه کرده بود، اما امروز شنبه در آستانه سالگرد دوم خرداد، در دیدار با جمعی از استادان دانشگاه‌ها باردیگر آنها را مطرح کرد.


به گزارش وب‌سایت پارلمان‌نیوز، خاتمی در این دیدار، از ادامه بازداشت‌ها و روش‌های «خودسرانه» از سوی گروه‌های «بی‌پروا و تحت حمایت» اظهار تاسف کرد.

رئیس جمهوری سابق ایران، از وقایع انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست جمهوری سال گذشته به «تلخی» یاد کرد و گفت: «چه خوب بود اعتراض مردم ولو اینكه از نظر مسئولان وارد تشخیص داده نشود، به دیده احترام نگریسته می‌شد.»

خاتمی از وقایع انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست جمهوری سال گذشته به «تلخی» یاد کرد و گفت: «چه خوب بود اعتراض مردم ولو اینكه از نظر مسئولان وارد تشخیص داده نشود، به دیده احترام نگریسته می‌شد»

خاتمی اظهار داشت:‌ «با كمال تاسف، نه‌تنها مردم بیدار خس و خاشاك نامیده شدند، بلكه رفتار مسالمت‌جویانه و مدنی آنان با خشونت پاسخ داده شد.»

محمود احمدی‌نژاد چند روز پس از اعلام نتیجه انتخابات، معترضان را «خس و خاشاک» نامیده بود.

در جریان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری که همچنان ادامه دارد، بر اثر آمارهای دولتی، دست‌کم ۴۰ تن کشته و صد‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

در ۱۱ ماه گذشته همچنین صد‌ها فعال سیاسی، مدنی و رسانه‌ای بازداشت و محاکمه شده‌اند.

«با كمال تاسف، نه‌تنها مردم بیدار خس و خاشاك نامیده شدند، بلكه رفتار مسالمت‌جویانه و مدنی آنان با خشونت پاسخ داده شد»

به گفته خاتمی، «علی‌رغم» دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای، «بر شدت بازداشت‌ها، محاكمات، محكومیت‌ها و محدود كردن فعالیت‌های قانونی» افزوده شده است.

رئیس بنیاد باران افزود: «به جای جبران اندكی از رنج‌ها و التیام اندكی از زخم‌ها، بازار دروغ‌پردازی و تهمت‌زنی و ناسزاگویی و جنگ روانی از سوی كسانی كه متاسفانه نه پایبند قانون و اخلاقند و نه بیمی از برخورد قانونی دارند، داغ شده است.»

وی از مقام‌های قضائی پرسیده است: «چرا نباید با چنین شیوه‌ها و كسانی برخورد كنند تا نظام متهم به بداخلاقی و بی‌عدالتی نشود؟»

اصلاح‌طلبان و رهبران مخالف دولت می‌گویند که قوه قضائیه از زمان ریاست صادق لاریجانی «استقلال» خود را از دست داده است.

مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، روز گذشته در نامه‌ای به آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی نوشت که قوه قضائیه به «ابزاری نظامی و امنیتی» تبدیل شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اقای خاتمی وقتی که ولایت فقیه به درک رفت و دین از جکومت جدا شد آن وقت است که خروج از بحران را برنامه ریزی کرده ایم. تا روزی که به نام مذهب حکومت کنند بحران ادامه دارد و نهضت هم در مقابل آن ایستاده است.

-- داریوش ، May 22, 2010

درود بر داریوش!
البته این نیاز هست که بیشتر مردم مذهب را به کناری اندازند. هر وقت مردم در روضه این حضرات ملاها نروند کار و کاسبی شون بخوابد و هر وقت در زندگی مردم مذهب وارد نشود به خودی خود کارها رله می شود.
اگر مهر شود ;)

-- مسعود از پارس ، May 22, 2010

اقای خاتمی دین به جای خود حکومت به جای خود ما 30 سال پیش گفتیم جمهوری اسلامی آری ( البته به آن صندوق های رای هم شک دارم ) اما درست 29 سال و 8 ماه است که می گوئیم جمهوری اسلامی نمی خواهیم البته نه اینکه کافر باشبم اما بر اثر تجربه اموختیم که دین جایش در سیاست نیست چون فقط جاده ای هست که یک طرفه به سمت بن بست زور می رود اما حالا که تجربه کافی و البته خونباری اموختیم راهمان را جدا کردیم و باید کلا سیاست را از دین جدا کنیم سیاستمدار در جایگاه خودش و روحانیت در مسجد بالای منبر.
روی خواسته مان هم ایستاده ایم مهم نیست می زنندو می کشندمان زندانی و شکنجه مان می کنند تسلیم نمی شویم سازش نمی کنیم چون تنها تداوم خشونت و دیکتاتوری مذهبی قوت می گیرد باید ایستادگی کرد و به خواسته به حقمان رسید

-- اسمم مهم نیست ، May 22, 2010

خاتمی میخواهد جلوی سقوط جمهوری اسلامی بگیره ولی نمیشه...... خانه از پای بست ویران است...پرویز

-- Parviz ، May 22, 2010

پیشنهادهای خوبی است اما کسی ان را گوش نمی کند . بنظر من وقتی اقای خاتمی یا هرکسی دیگر راهکار ارائه میکنند باید اماهای عملی نشدن را هم ارائه نمایند

-- maarouf ، May 22, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)