تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

افزایش تنش دو کره پس از غرق ناوچه کره جنوبی

با «اطمینان» دولت کره جنوبی از غرق شدن یک ناوچه خود توسط یک زیردریایی کره شمالی، سئول اعلام کرد که «اقداماتی جدی» در این خصوص انجام خواهد داد.

در عین حال کره شمالی نیز با تکذیب دست داشتن در غرق این ناوچه، تهدید کرد که تحریم‌های سئول را «با اقدامات شدید و جنگ تمام‌عیار» پاسخ خواهد داد.
ناوچه «چئونان» کره جنوبی روز ۲۶ مارس غرق شد که بر اثر این حادثه ۴۶ تن از سرنشینان آن جان باختند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گروه تحقیقات، علت غرق شدن این ناوچه را «اصابت اژدری از یک زیردریایی کره شمالی» تشخیص داده‌است.


ناوچه سبُک چئونان (پی‌سی‌سی-۷۷۲) که بر اثر اصابت اژدر به دو نیمه شد.

مقامات سئول معتقدند که «پرتاب این اژدر» یک عمل انتقامی از سوی کره شمالی برای جبران شکست‌اش در نبرد دریایی سال گذشته است که طی آن کره جنوبی پیروز شد.

به گفته گروه تحقیقات، در لاشه ناوچه چئونان، بقایای اژدری یافته شده‌است که شماره سری حک‌شده بر روی آن با شماره اژدر دیگری متعلق به کره شمالی که پیش از این به‌دست کره جنوبی افتاده بود مطابقت می‌کند.

کره شمالی با تکذیب دست داشتن در غرق این ناوچه، تهدید کرد که تحریم‌های سئول را «با اقدامات شدید و جنگ تمام‌عیار» پاسخ خواهد داد

لی میونگ-باک، رئیس جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که کشورش «اقداماتی جدی علیه کره شمالی به اجرا خواهد گذاشت و از طریق همکاری بین‌المللی، کره شمالی را وادار به اعتراف به خطاهایش خواهد کرد.»

رژیم کمونیستی کره شمالی نیز تهدید کرده‌است که علیه هرگونه تحریم با «جنگ تمام‌عیار» پاسخ خواهد داد.
در صورتی که اژدر شلیک‌شده متعلق به ک زیردریایی کره شمالی بوده‌باشد این رویارویی نخستین اقدام جنگی میان دو کره از زمان پایان یافتن جنگ کره در سال ۱۹۵۳ است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)