تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

عقب‌نشینی
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «پیروزی یا عقب‌نشینی؟» به انتقاد از رویکرد ایران در موافقت با مبادله هسته‌ای پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است:‌ «این پیش‌بینی نیز در بیانیه تهران گنجانده شده است كه درصورتی كه مفاد این توافق‌نامه مورد توجه قرار نگیرد حسب درخواست ایران، دولت تركیه سوخت به امانت گذاشته شده را بدون معطلی به ایران برگشت دهد.»

به نوشته این روزنامه: «تا قبل از اجلاس گروه ۱۵در تهران و اجلاس سه جانبه تركیه، برزیل و ایران، سیاست محوری نظام جمهوری اسلامی ایران این بود كه مبادله سوخت اتمی فقط در ایران.»

این روزنامه می‌افزاید: «این واقعیت‌های آشكار، بر این نكته تأكید می‌كنند كه برخلاف آنچه در تبلیغات رسمی اعلام می‌شود، توافق دیروز تهران نباید یك پیروزی قلمداد شود، زیرا یك عقب‌نشینی در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب است و جمهوری اسلامی ایران نباید به آن تن دهد.»

متن کامل سرمقاله

شکستن بن‌بست
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «آثار توافق» به بررسی آثار احتمالی توافق هسته‌ای ایران پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «از نظر تهران، اورانیومی كه قرار است به تركیه ارسال شود، در مالكیت ایران باقی خواهد ماند و تركیه صرفا امانت‌دار است. به لحاظ حقوقی،‌ امانت‌گذار هرگاه اراده كند می‌تواند امانت خود را پس بگیرد. این خواسته حقوقی ایران با خواسته سیاسی آمریكا و متحدانش كه خواستار خلع ید ایران از اورانیوم با منشاء داخلی هستند در آینده تعارض پیدا كرده و موجب مباحث جدید خواهد شد.»

این روزنامه نوشته است: «مهم‌ترین تاثیر این توافق، بازیگران جدیدی هستند كه وارد پرونده هسته‌ای ایران و به تبع آن وارد بازی جهانی شده‌اند. برزیل و تركیه با حمایت از ابتكار ایران و میانجیگری غیررسمی در مناقشه هسته‌ای، عملا انحصار كنونی شورای امنیت سازمان ملل و گروه ۱+۵ را شكسته‌اند.»

این روزنامه ادامه داده: «در تحلیل اوضاع جدید نباید از این واقعیت غافل ماند كه برزیل و تركیه مستعد بهره‌گیری از پرونده هسته‌ای ایران برای حل مسائل خود با آمریكا هستند. آنچه تاكنون از قبل موافقت‌نامه تهران، نصیب ایران شده، این است كه ابتكار عمل را به دست گرفته و بن‌بستی چند ساله را شكسته است.»

متن کامل سرمقاله

احتمال عهدشکنی
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «مبادله سوخت با فرمول وین»، در مورد آثار احتمالی توافق برای تبادل هسته‌ای ایران پرداخته و در این مورد هشدار داده است.

در این سرمقاله آمده است: «روس‌ها آن‌قدر بدقولی کردند و از ایران و غرب امتیاز گرفتند تا ایران به این نتیجه رسید که باید با کشورهای دیگر نیز دیپلماسی گرمی داشته باشد. این تغییر دیپلماسی قابل تقدیر است که با کشورهای دیگر که هم در جهان نفوذ دارند و هم با هنجاری‌های ایران هم‌خوانی دارد وارد تعامل شده‌ایم.»

به نوشته این روزنامه:‌ «ایران یک‌طرفه ملزم می‌شود حجم بالایی از اورانیم غنی شده ۲۰ درصد که با استقامت ایران اسلامی به دست آمده برای مبادله از ایران خارج شود. اهرم فشاری بر غرب در صورت عهدشکنی اندیشیده نشده است. هنوز مشخص نیست چرا ابتدا آقای اردوغان ضمن انتقاد از ایران از سفر به تهران خودداری کرد و ناگهان در ایران پای میز مذاکره حاضر شد.»

این روزنامه افزوده است: «‌در عرف بین‌الملل اگر از آنچه که امروز عهد کرده‌ایم عقب بنشینیم آب به آسیاب آن‌هایی ریخته‌ایم که چشم انتظار فصل جدید تحریم‌ها علیه ایران و عدم دسترسی ما به حق غنی‌سازی خواهند بود.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «نگاهی به بیانیه تهران»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «گروه ۱۵ و نخستين ابتکار ديپلماتيک خارج از کانون‌های قدرت»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)