تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

واکنش‌های جهانی به توافق اتمی تهران

بدنبال اعلام موافقت ایران با برزیل و ترکیه درباره مبادله سوخت اتمی، اتحادیه اروپا و برخی از اعضای شورای امنیت به این توافق واکنش نشان دادند.

اتحادیه اروپا اعلام کرده است که توافق‌‌نامه تهران، راه حل بنیادی نیست و نمی‌تواند منجر به پایان اقدامات شورای امنیت برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران شود.


سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که تصمیم‌گیری درباره توافق‌نامه تهران بر عهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

به گفته سخنگوی خانم اشتون «همکاری نکردن جدی ایران و بی‌احترامی به قطعنامه‌هایی که پیش‌تر تصویب شده» از دلایل پافشاری اتحادیه اروپا بر تشدید فشارهای تازه بر جمهوری اسلامی است.

به گفته سخنگوی خانم اشتون «همکاری نکردن جدی ایران و بی‌احترامی به قطعنامه‌هایی که پیش‌تر تصویب شده» از دلایل پافشاری اتحادیه اروپا بر تشدید فشارهای تازه بر جمهوری اسلامی است

رویترز نیز گزارش کرده است که هرمان ون رومپی، رئیس شورای اتحادیه اروپا هم گفته که نگرانی عمده جامعه جهانی، تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران نیست، بلکه موضوع اصلی، برنامه هسته‌ای ایران است.

الستر برت، یکی از مقام‌های وزارت خارجه بریتانیا هم پس از اعلام موافقت تهران با مبادله سوخت اتمی در ترکیه اظهار داشت: «ایران همچنان مایه نگرانی جدی است»

به گفته وی، جمهوری اسلامی باید «فورا» آژانس انرژی اتمی را در جریان تصمیم خود برای مبادله سوخت قرار دهد.

فرانسه نیز با استقبال از توافق ایران با برزیل و ترکیه گفت که آژانس باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند و این توافق‌نامه ممکن است باعث تغییر برنامه اتمی جمهوری اسلامی نشود.

بر اساس اعلام وزارت خارجه فرانسه، توافق‌نامه تهران، موضوع برنامه هسته‌ای ایران و غنی‌سازی اورانیوم از سوی این کشور را حل نمی‌کند

بر اساس اعلام وزارت خارجه فرانسه، این توافق‌نامه، موضوع برنامه هسته‌ای ایران و غنی‌سازی اورانیوم از سوی این کشور را حل نمی‌کند.

پس از مذاکرات سه جانبه لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه و محمود احمدی‌نژاد در تهران، ایران اعلام کرد در جریان مذاکره با تركيه و برزيل بر سر مبادله سوخت اتمى، توافق کرده است این مبادله در خاک ترکیه انجام شود.

رامین مهمانپرست، سخنگوى وزارت امور خارجه ايران گفته است: «ايران ۱۲۰۰ كيلوگرم سوخت ۳.۵ درصدى خود را به تركيه ارسال كرده و در مقابل ۱۲۰ كيلوگرم سوخت ۲۰ درصدى دريافت مى‌كند.»

به گفته وی، «ظرف یک هفته، نامه مبادله سوخت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشته می‌شود.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مبادله بخش عمده اورانیوم غنی شده با سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران ؟! ...بعداز آن همه هزينه و باج سبيل دادن؟ ..اين که مي شوددربازار جهاني .خريدداری کرد مثل دفعه قبل که از آرژانتين خريدند....فريب بزرگ ذيگري است تا باکمک دوستان وقت بکشند تا به اهداف پنهاني که همان بمب اتمي است برسند.. ..

-- ali ، May 17, 2010

ای بابا آن همه علامت پيروزي- v - چه ميشود؟!!!!!!

-- Kouroosh ، May 17, 2010

دریای خزر کیلویی چنده توده ایهای سرمایه دار ؟ چند سال روسیه شما بوشهر را راه نیانداخته متری چنده ؟
لولا برزیلی به دستور مدودوف روسی اومد تهران ۱.۱ میلیارد دلار دیگه به جیب زد چه جوری حساب کتاب میشه . سوریه سالی ۲ میلیارد و حماس و حزب الله و بقیه ۳۱ ساله میخورند کجا حساب میشه ؟
اگه تحویل ندن و به توجیهات روس محور شما گوش کنن و تحریم و بعد جنگ خسارت وارده به ایران و منافع رفته به جیب روسیه و چین و ونزوئلا و بقیه گدا گشنه های کمونیست سابق ورشکسته چقدر میشه روی هم ؟
ضرر را از هر جا جلویش را بگیرند منفعت است اما نه برای توده ایها و روسها بلکه برای ایرانیها
مشکل شما مارکسیست های جاسوس روسیه اینه که به منافع روسیه تعهد دارد .
از شهریور ۱۳۲۰ تا حالا همیشه به نفع روسها محاسبه میکنید .
احمدی نژاد یک کار درست انجام دهد همین خلاص شدن از دست شما دلال های روسیه و روسیه است
ما نیز چون ترکیه از نزدیکی به غرب سود بیشتری میبریم تا باج به...ریز و درشت روسی و آمریکای جنوبی و عربها

-- khanehsaz dar venezuela ، May 18, 2010

توده ایها چقدر عزا گرفته اند و بالا و پایین میپرند . هنوز نه به باره نه به داره ... داد و هوار راه انداخته چون منافع روسیه در خطره. توده ایها در سایت های زنجیره ای روسی مراتب میگویند منافع اتمی ما چی میشه ؟ منظورشان اینه که چه خاکی به سر منافع روسیه و سایر ورشکستگان کمونیست میاد .

-- shermineh ، May 18, 2010

نابود باد این رژیم جمهوری اسلامی پلیسی‌ ، جنایت کار، مردم فریب، جاهل،ابله، خیانت کار،قاتل،وحشی،ضد انسانی‌،تروریست، نادان، ضد مردمی، خرافه پرست، عقب افتاده، هوچی گر، دروغ گو ، دیکتاتوری، ضد ایرانی‌، متقلب، ضد اسلامی، چپاولگر...

-- hamed ، May 18, 2010

سلام. آقا هر موضوعی در رابطه با این گفتگوهای اخیر بررسی شد، غیر از یک مورد و آن هم دست و کف زدن رئیس جمهور و وزیر خارجه در روز وفات حضرت فاطمه است. نمی گویم من به این حرف ها انتقاد دارم اما مگر بسیاری از هموطنانمان به جرم کف و سوت زدن در روز عاشورا با اتهام محاربه دستگیر و محاکمه نمی شوند. خب حالا آقای دولت آبادی رگ غیرت و وظیفه اش به جوش بیاد و این دو نفر رو دستگیر کنه.

-- بابک کمانگیر ، May 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)