تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

بدیهیات علوم
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «افزایش جمعیت و فقر»، به انتقاد از اظهارات محمود احمدی‌نژاد مبنی بر لزوم افزایش جمعیت ایران پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «رابطه میان افزایش جمعیت و فقر، جزو بدیهیات علوم اقتصادی و اجتماعی است و به مانند ۴=۲+۲ از یک منطق ریاضی برخوردار است. اگر هر کسی ناگهان اعلام کند که این منطق ریاضی نادرست است، مسلما جلب توجه خواهد کرد، خواه این سخن خاستگاه علمی جدیدی داشته باشد، خواه به مانند گذشته سخن خلق‌الساعه باشد.»

این روزنامه می‌افزاید: «آثار مثبت سیاست افزایش جمعیت در ابتدای انقلاب، اینک افزایش خدمات دولتی به مانند برق، آب و گاز نیست! بلکه تبعات نادرستی آن سیاست، امروزه در مواردی همچون افزایش افراد زیر خط فقر مطلق تارقمی بالغ بر ۱۴ میلیون نفر، افزایش خط فقر نسبی به میزان بیش از ۳۰ میلیون نفر، افزایش نرخ بیکاری، افزایش نرخ بزهکاری، افزایش سوءتغذیه و کاهش رشد اقتصادی آشکار شده است.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «خوب است کسانی که می‌خواهند روابط علمی و پژوهشی را به ویژه در مواردی از این قبیل که مسئله‌ای مسلم و بدیهی است زیر سوال برند، دلایل خود را به صورت منطقی و مبتنی بر علوم نظری، پژوهش‌های علمی و مدل‌های موفق جهانی ارائه دهند.»

متن کامل سرمقاله

نیاز و امتیاز
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «آرایش رزم در محفل بزم» به انتقاد از رهبران اصلاحات به ویژه محمد خاتمی پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «در اظهارنظر سران فتنه و مواضع آنان دقت کنید. تمامی آنها در یک نقطه اشتراک نظر دارند، اگرچه این نکته را به تلویح و نه تصریح ابراز می‌دارند. آن نکته این که می‌دانند پروژه فتنه در اولین فاز حرکت آن که تجویز مثلث بیرونی آمریکا، انگلیس و اسرائیل بود، مرده است.»

این روزنامه ادامه داده است: «خاتمی در پی آن است که دست‌های خود را بالا ببرد، بی‌آن که هزینه خیانت خود را بپردازد و مجازات وطن‌فروشی خویش را تحمل کند! طرفه آن که می‌خواهد نیاز خود را به عنوان امتیاز بفروشد. آیا نظام و مردم می‌پذیرند؟ معلوم است که پاسخ منفی است.»

به نوشته این روزنامه: «سخنی هم با برخی از دوستان- فقط شمار اندکی از آنان- در میان است که به هوش باشند و خدای نخواسته در زمین دشمن بازی نکنند. فتنه و سران فتنه از نفس افتاده‌اند و این روزها در محافل بزمی خود، پز رزمی می‌دهند و مثلا درباره تجمع اعتراض‌آمیز در فلان روز و فلان محل خبر می‌دهند.»

متن کامل سرمقاله

پیش‌بینی غیرکارشناسی
سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «پیش‌بینی‌ها و واقعیت هدفمند‌کردن» در حمایت از قانون هدفمندی یارانه‌ها نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «یکی از مباحث مقدماتی در هدفمندکردن یارانه‌ها این است که صنعت ما به دلایل مختلف از جمله عدم کارآیی، بخش انحصارگر و تولیدکننده، دارای ذخیره استهلاک و سرمایه‌گذاری مجدد نیست. برای همین است که دولت باید سیاست‌های مکملی مانند اصلاح ضریب استهلاک و ایجاد نرخ مالیات تبعیضانه را به کار برد.»

این روزنامه افزوده است: «در این میان یکی از مسائل مهمی که مطرح می‌شود و بسیار درباره آن بحث شده، پیش‌بینی‌های غلط درباره تورم است. جامعه از این پیش‌بینی‌ها و اظهارنظرهای غیر مسؤولانه تاثیر می‌پذیرد و تاثیر روانی دارد در حالی که واقعیت چیز دیگری است. پیش‌بینی بعضی نهادهای بین‌المللی و داخلی درباره تورم ناشی از اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها غیرکارشناسی است.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه «پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول درباره تورم هدفمندکردن یارانه‌ها غیرعلمی و غیرکارشناسی است. این پیش‌بینی‌ها در حد کار دانشجویان دکترای ما هم نیست و به نظر من باید اکثر کارهای آنها را دور ریخت. به روشنی می‌گویم کسی نمی‌تواند چنین پیش‌بینی انجام دهد، زیرا پیش‌بینی‌ها براساس اطلاعات و آمار گذشته است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز»

سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «آرزوی خانه‌دار شدن»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «بحران عراق ریشه در اشغال دارد»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)