تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

متکی: پیشنهاد مبادله همچنان مطرح است

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران در دیدار با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس انرژی اتمی گفت که پیشنهاد تهران برای مبادله سوخت همچنان روی میز است.

آقای متکی پیش از این گفته بود که هدف از این دیدار، مذاکره با آمانو در خصوص پیشنهاد مبادله سوخت اتمی ایران به اعضای گروه ۱+۵ است.

جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده است که مبادله سوخت اتمی، به صورت تدریجی و در خاک ایران انجام شود.


به گزارش واحد مرکزی خبر، متکی در این دیدار که در وین برگزار شده، به آمانو گفته است که «آژانس و شخص مدیرکل می‌تواند نقش‌آفرینی سازنده‌تری در این مرحله انجام دهد.»

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم روز جمعه اعلام کرده بود که قرار است متکی با همه اعضای غیردائم شورای امنیت درباره پرونده ایران، مذاکره کند.

برزیل و ترکیه که از اعضای غیردائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند، با افزایش تحریم‌های جهانی علیه ایران مخالفند.

محمود احمدی‌نژاد هم با سفر به اوگاندا که یکی از ۱۵ عضو غیردائم شورای امنیت است، سعی در جلب حمایت مقام‌های این کشور برای مخالفت با تشدید فشارها علیه تهران داشت.

احمدی‌نژاد، در کنفرانس خبری مشترکی با همتای اوگاندایی خود گفت: «ما فکر می‌کنیم با صدور قطعنامه‌هایی علیه ما، باراک اوباما، بیشتر متضرر شود»

آقای احمدی‌نژاد، در کنفرانس خبری مشترکی با همتای اوگاندایی خود گفت: «ما فکر می‌کنیم با صدور قطعنامه‌هایی علیه ما، باراک اوباما، بیشتر متضرر شود.»

وی افزود: «اینکه دولت‌های زورگو از ساخت بمب اتم، ادعای نگرانی می‌کنند، یک دروغ بزرگ است. چرا که آنها رژیم صهیونیستی را به بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای مجهز کرده و خودشان نیز هزاران کلاهک هسته‌ای در انبارهای خود ذخیره کرده‌اند.»

رئیس دولت دهم در ادامه اظهار داشت که غرب در چنین وضعیتی، «اعلام می‌کند که نگران هستند فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، شاید در آینده منحرف شود و این لطیفه را مدام تکرار می‌کنند.»

شکست مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه و آلمان در اکتبر سال گذشته میلادی، بر سر مبادله سوخت اتمی، منجر به افزایش تلاش‌های آمریکا برای تصویب تحریم‌های بین‌المللی تازه علیه جمهوری اسلامی شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)