تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
منوچهر متکی:

«شورای امنیت اشتباه خود را تکرار نکند»

منوچهر متکی با اعلام اینکه ایران همچنان آماده مذاکره با گروه وین است، اظهار امیدواری کرد شورای امنیت سازمان ملل، «مسیر اشتباه» خود را تکرار نکند.

آقای متکی امروز چهارشنبه در یک نشست خبری، با انتقاد از قطعنامه‌های سابق شورای امنیت علیه ایران، گفت: «این مجازات‌های روی کاغذ، برای امری است که ایران مرتکب آن نشده است.»


متکی، «نئوکان‌ها و کشور‌های اروپایی» را متهم کرد برای اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران، اوباما را «تحت فشار» گذاشته‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل، به خاطر بی‌توجهی به قطعنامه‌های این شورا مبنی بر توقف فعالیت‌های هسته‌ای تهران، تاکنون سه دوره تحریم‌ علیه ایران وضع کرده است.

دور چهارم این تحریم‌ها پس از آنکه مذاکرات ایران با گروه وین، برای تبادل سوخت هسته‌ای شکست خورد، در دستور کار آمریکا و کشور‌های غربی قرار گرفته است.

ایران، آمریکا، روسیه، فرانسه و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اعضای گروه وین هستند.

این گروه در اکتبر سال گذشته، مذاکرات برای مبادله اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد ایران با اورانیوم با غنای نزدیک به ۲۰ درصد روسیه را آغاز کرد، اما طرفین نتوانستند در خصوص نحوه این مبادله به توافق برسند.

متکی با تکرار شروط ایران، گفت که «میزان مبادله، زمان تبادل و مکان مبادله سوخت رآکتور تهران، از جمله موضوعات موردنظر» جمهوری اسلامی است

ایران خواستار مبادله تدریجی و همزمان در خاک خود است، اما طرف‌های دیگر این مذاکره، با این پیشنهاد مخالف هستند.

به گزارش ایلنا، آقای متکی در نشست خبری خود با تکرار شروط ایران، گفت که «میزان مبادله، زمان تبادل و مکان مبادله سوخت رآکتور تهران، از جمله موضوعات موردنظر» جمهوری اسلامی است.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از اظهارات خود، «نئوکان‌ها و کشور‌های اروپایی» را متهم کرد برای اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را «تحت فشار» گذاشته‌اند.

آمریکا و کشور‌های غربی، از ماه‌ها پیش، تلاش‌ها برای تصویب دور جدید تحریم‌ها علیه ایران را آغاز کرده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد با استقبال از این تلاش‌ها، گفته است که تحریم‌ها موجب «پیشرفت» جمهوری اسلامی می‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)