تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بررسی تحریم ایران در اجلاس گروه هشت

وزیران امور خارجه گروه هشت، امروز، دوشنبه ۲۹ مارس، در ایالت کبک کانادا، چگونگی تحریم و برخورد با برنامه هسته‌ای ایران را بررسی می‌کنند.

لارنس کنن، وزیر امور خارجه کانادا تصمیم در نادیده گرفتن مصوبات شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل برای توقف غنی سازی اورانیوم را موجب «نگرانی جدی» شرکت کنندگان در این اجلاس عنوان کرده‌ است.


به گفته وی که ریاست این دوره از اجلاس را بر عهده دارد، چگونگی فشارهای بین‌المللی بیشتر بر ایران برای توقف فعالیت در زمینه غنی‌سازی اورانیوم از جمله مواردی است که در این نشست بدان پرداخته خواهد شد.

طی این نشست که تا روز سه‌شنبه در گاتینو واقع در ایالت کبک کانادا ادامه دارد، وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه هشت به بررسی دستور کار اجلاس سران این کشورها در ماه ژوئن خواهند پرداخت.

سران کشورهای آمریکا، ژاپن، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، کانادا و روسیه، هر سال مسایل مهم سیاسی و اقتصادی جهان را طی نشستی در یکی از کشورهای عضو بررسی می‌کنند.

آقای کانن می‌گوید: «به اعتقاد من در شرایط حاضر، ما راهکار دیگری جز وارد کردن فشار بیشتر بر ایران نداریم و بهترین روش در این زمینه استفاده از امکانات شورای امنیت سازمان ملل است.»

ایالات متحده و کشورهای اروپایی در تلاش برای تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت در جهت تحریم شدیدتر ایران هستند.روسیه و چین دو عضو دائم شورای امنیت تا کنون با تشدید تحریم‌ها علیه ایران موافقت نکرده‌اند.

ایالات متحده و کشورهای اروپایی در تلاش برای تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت در جهت تحریم شدیدتر ایران هستند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید مسکو تنها از تحریم‌های «هوشمند» علیه جمهوری اسلامی حمایت می‌کند.

این در حالی است که ولری جرت، مشاور ارشد اوباما، روز گذشته از پیشرفت مذاکرات آمریکا با روسیه درباره تحریم ایران خبر داد.

وی در مصاحبه با شبکه‌ای بی سی آمریکا گفت که دولت اوباما در حاشیه نشست دو روزه «امنیت هسته‌ای» نیز برای جلب حمایت کشورها از تحریم ایران تلاش خواهد کرد.

کنفرانس «امنیت هسته‌ای» ماه آینده با شرکت رهبران ۴۴ کشور جهان در واشنگتن برگزار خواهد شد.




Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

رواج الدین سروش هستم ازینکه وفت کافی برای ذیاد گوی ندارم فقط یک نکته میخواهم به عرض برسانم اینکه کشورهای چون آمریکا وهم پیمانانش از خود خواهی کامل با دیگر کشورها رفتار مینمایند وبه توکل خدا هیچ بد کرده نمیتوانند مرگ به آمریکا خود خواه
تشکر

-- بدون نام ، Mar 30, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)