تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

روابط دانشگاهی ایران با بریتانیا کاهش می‌یابد

سخنگوی وزارت خارجه ایران از «کاهش سطح تحصیلات» و «اقدامات دانشگاهی» ایرا‌نیان در بریتانیا خبر داد.

به گزارش ایلنا، رامین مهمانپرست، در نشست هفتگی خود گفت که مردم ایران نسبت به روابط تهران و لندن، «حساس» شده‌اند و به همین دلیل، بازنگری‌هایی در سطح روابط این دو کشور صورت خواهیم داد.


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه

آقای مهمانپرست افزوده که تحصیل ایرانیان در بریتانیا بدلیل «مداخلات» لندن، حساسیت‌برانگیز شده است «وگرنه به نوع خود دارای اشکال» نیست.

۲۳ دی ماه سال جاری، طرح یک فوریتی قطع رابطه دولت ایران با بریتانیا، برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارجاع شد.

چنانچه این طرح به تصویب نهایی برسد، کلیه مناسبات دولت ایران با بریتانیا تا زمان «عذرخواهی» مقام‌های بریتانیایی، قطع خواهد شد.

در این طرح همچنین علاوه بر قطع روابط دیپلماتیک، ارائه شکایات علیه بریتانیا در مجامع بین‌المللی هم گنجانده شده است.

مهمانپرست افزوده که تحصیل ایرانیان در بریتانیا بدلیل «مداخلات» لندن، حساسیت‌برانگیز شده است «وگرنه به نوع خود دارای اشکال» نیست

سایمون گس، سفیر بریتانیا در ایران، چندی پیش در نامه‌ای به علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در خصوص هرگونه کاهش رابطه تهران و لندن اظهار تاسف کرده بود.

آقای بروجردی نیز ۲۷ بهمن ماه در پاسخ این نامه، از سفیر بریتانیا در ایران خواست به جای نامه‌نگاری، به لندن پیشنهاد کند سیاست‌های خود در قبال تهران را تغییر دهد.

جمهوری اسلامی، پس از حوادث انتخابات، بارها بریتانیا را به دخالت در امور داخلی ایران و هدایت «آشوب‌ها» از طریق شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی و نیز کارکنان سفارت این کشور در تهران متهم کرده‌ است؛ اتهامی که از سوی مقام‌های لندن رد شده است.

مهمان‌پرست در بخش دیگری از اظهاراتش، در مورد مجید کاکاوند، تبعه ایرانی زندانی در فرانسه گفت که مطالب مورد نیاز در مورد «بی‌گناهی» وی در اختیار مقام‌های فرانسوی گذاشته شده است.

مهمان‌پرست، در مورد مجید کاکاوند، تبعه ایرانی زندانی در فرانسه گفت که مطالب مورد نیاز در مورد «بی‌گناهی» وی در اختیار مقام‌های فرانسوی گذاشته شده است

کاکاوند، حدود یک سال است که در فرانسه در بازداشت به سر می‌برد. قرار است دادگاه وی ۱۱ فروردین ماه سال آینده برگزار شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد انتخابات عراق گفت که این انتخابات، تحت نظارت ناظران داخلی و خارجی برگزار شده و همگی، صحت آن را «تائید» کرده‌اند.

پیش از این، ائتلاف عراقیه به رهبری ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین عراق، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود نسبت به تقلب در انتخابات مجلس این کشور مشکوک است.

مهمان‌پرست همچنین گفت که ساخت نیروگاه بوشهر به اتمام رسیده و برخی قصد «دامن‌زدن» به این موضوع را دارند.

این در حالی است که خبرگزاری ایلنا در خبری به نقل از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نوشته که راه‌اندازی این نیروگاه به اواخر سال ۲۰۱۰ موکول شده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)