تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ایران غنی‌سازی در ژاپن را بررسی می‌کند

تهران پیشنهاد ژاپن مبنی بر غنی‌سازی اورانیوم توسط آن کشور برای ایران را بررسی می‌کند.
علی لاریجانی، سخنگوی مجلس ایران این مطلب را امروز پنج‌شنبه در توکیو بیان کرده‌است.

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از کارشناسان انرژی هسته‌ای ژاپن از این‌که کشورش در حال حاضر ظرفیت فنی اجرای چنین پروژه‌ای را داشته‌باشد ابراز تردید کرده‌است.
نوبوآکی آریما، از متخصصان غنی‌سازی اورانیوم ژاپن اظهار داشت که «ظرفیت کنونی رو به کاهش است و حتی کفاف تأمین اورانیوم غنی‌شده برای ژاپن را هم نخواهد داد.»

یکی از کارشناسان انرژی هسته‌ای ژاپن از این‌که کشورش در حال حاضر ظرفیت فنی اجرای چنین پروژه‌ای را داشته‌باشد ابراز تردید کرده‌است

روزنامه ژاپنی نیکئی گزارش داده‌بود که این پیشنهاد در ماه دسامبر و در جریان دیدار سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران از توکیو ارائه شده‌است. دولت ژاپن هنوز این طرح را تأئید نکرده‌است.

علی لاریجانی پس از دیدار با نخست‌وزیر و وزیر خارجه ژاپن گفت که «ما باید این پیشنهاد را بررسی کنیم.»

قدرت‌های جهانی در مورد کاربردهای احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران نگران هستند ولی علی لاریجانی بار دیگر بر «طبی و پژوهشی» بودن کاربرد سوخت هسته‌ای در ایران تأکید کرد.

یوکیو هاتویاما، نخست‌وزیر ژاپن روز چهارشنبه از علی لاریجانی خواست تا به جهان ثابت کند برنامه هسته‌ای ایران دارای مقاصد صلح‌آمیز است.

نخست‌وزیر ژاپن از علی لاریجانی خواست تا به جهان ثابت کند برنامه هسته‌ای ایران دارای مقاصد صلح‌آمیز است

وی خطاب به سخنگوی مجلس ایران گفت ایران باید از قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل پیروی کند و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جهت «رفع تمامی تردیدها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران» به طور کامل همکاری کند.

ایران تا این لحظه با پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد انتقال اورانیوم خود به روسیه برای غنی‌سازی و به فرانسه برای فرآوری موافقت نکرده‌است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
هشدار ژاپن به ایران درباره قطعنامه‌ شورای امنیت

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)