تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«معاون رهبر طالبان دستگیر شده است»

منابع اطلاعاتی آمریکایی و پاکستانی می‌گویند «ملا عبدالغنی برادر»، معاون محمد عمر، رهبر طالبان افغانستان که همزمان مسئول امور امنیتی و مالی این گروه است، در پاکستان «بازداشت» شده است.

این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، یکی از سخنگویان طالبان در گفتگو با رسانه‌های محلی افغانستان، بازداشت ملا برادر را رد کرده و گفت این «شایعه» کشورهای غربی است که برای تضعیف مقاومت طالبان پخش شده است.

به گفته منابع آمریکایی و پاکستانی، بازداشت ملا برادر، ۱۰ روز پیش در عملیات مشترک سازمان اطلاعات ارتش پاکستان و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در شهر بندری کراچی صورت گرفته است.

سازمان اطلاعات پاکستان همواره از سوی کشورهای غربی به حمایت از طالبان به ویژه پناه دادن به رهبران این گروه متهم شده است.


جنگجویان طالبان (عکس: زمانه)

تحلیل‌گران، دستگیری معاون طالبان که از نفوذ زیادی بین جنگجویان این گروه برخوردار است را از نتایج افزایش فشار آمریکا به پاکستان می‌دانند که در راستای ترغیب رهبران میانه‌رو طالبان برای پذیرش طرح صلح دولت افغانستان، انجام گرفته است.

ملا برادر که در فهرست سیاه سازمان ملل متحد قرار دارد، بلندپایه ترین مقام طالبان است که از زمان آغاز تهاجم ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی، بازداشت می‌شود.

در فهرست سیاه سازمان ملل، نام حدود ۵۰۰ فرد مرتبط با القاعده و دیگر گروه‌های «تروریستی» وجود دارد که ۱۴۲ نفر از آنها مربوط به افغانستان هستند.

ماه گذشته و در پی درخواست دولت افغانستان از سازمان ملل متحد و به منظور پیشبرد برنامه صلح با طالبان، نام پنج مقام پیشین رژیم طالبان که مظنون به ارتباط با القاعده بودند، از فهرست سیاه این سازمان حذف شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)