تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نامه سرگشاده مازیار بهاری به خامنه‌ای

مازیار بهاری، خبرنگار نیوزویک در نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای نوشته که بازجو‌ها و قضات در جمهوری اسلامی، برای «رضایت و خرسندی» وی، بازداشت‌شدگان را شکنجه و زندانی می‌کنند.

آقای بهاری در نامه خود که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده، نوشته است در ۱۱۸ روزی که در ایران در زندان به‌ سر می‌برده، «تحت فشار و شکنجه» مجبور به اعتراف به «براندازی» شده است.


مازیار بهاری

وی ادامه داده که پس از اعتراف‌های تلویزیونی نیز «کتک» خورده، چراکه بازجو از نحوه اعترافات وی راضی نبوده است.

بهاری خطاب به رهبری جمهوری اسلامی نوشته است: «من مجبور بودم جلوی دوربین اعتراف کنم، تا مامور شکنجه‌گر شما مدام با مشت توی سر من نکوبد.»

«بارها و بارها بازجو و شکنجه‌گر من، مرا برای شادکامی شما لگد می‌زد. او به من می‌گفت: هر وقت با سیلی توی صورتت می‌زنم، حس می‌کنم که آقا دارد به من لبخند می‌زند»

این روزنامه‌نگار افزوده است: «جناب آقای خامنه‌ای، بار دیگری که می‌بینید خبرنگاری دارد در جلوی دوربین تلویزیون به جنایات خود اعتراف و از شما طلب عفو و بخشش می‌کند، این حرف مرا به یاد داشته باشید: او را شکنجه کرده‌اند.»

متن کامل نامه را بخوانید

بهاری نوشته که «بارها و بارها بازجو و شکنجه‌گر من، مرا برای شادکامی شما لگد می‌زد. او به من می‌گفت: هر وقت با سیلی توی صورتت می‌زنم، حس می‌کنم که آقا دارد به من لبخند می‌زند.»

بهاری افزوده که «من اطمینان دارم قاضی دادگاهی که حکم را داد و قاضی دادگاه تجدید نظر که حکم را تائید کرد، می‌خواستند شما را خوشحال کنند.»

«جناب آقای خامنه‌ای، بار دیگری که می‌بینید خبرنگاری دارد در جلوی دوربین تلویزیون به جنایات خود اعتراف و از شما طلب عفو و بخشش می‌کند، این حرف مرا به یاد داشته باشید: او را شکنجه کرده‌اند»

مازیار بهاری در جریان وقایع پس از انتخابات بازداشت شد و در «اعترافاتی» که از وی در تلویزیون دولتی ایران پخش شد، اظهاراتی همسو با کیفرخواست دادستانی مبنی بر تلاش برای «براندازی» نظام جمهوری اسلامی مطرح کرد.

بهاری یکی از ده‌ها روزنامه‌نگاری است که طی هفت ماه گذشته در ایران بازداشت و زندانی شده‌اند. در حال حاضر بیش از ۶۵ روزنامه‌نگار در ایران زندانی هستند که اتهام اغلب آنها مشخص نیست.

براساس اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان است.

درخواست آزادی روزنامه‌نگاران
مازیار بهاری در بخش دیگری از نامه خود با انتقاد از دستگیری روزنامه‌نگاران در ایران، خطاب به آقای خامنه‌ای نوشته که آنها «برانداز» نیستند و تنها گناهشان این است که «آینه‌ای در برابر عملکرد دولت شما» بوده‌اند.

آقای بهاری خطاب به خامنه‌ای آورده است با آزادی همه زندانیان به ویژه روزنامه‌نگاران، تا فرصت باقی است، «مسیر» خود را تغییر دهد و اطمینان داشته باشد که از سوی آنها «کمترین آسیب» را خواهد دید.

«جناب آقای خامنه‌ای، ممکن است در خانه ساده خود که توسط هزاران پاسدار نگهبانی می‌شود احساس امنیت کنید، اما دنیای بیرون دارد عوض می‌شود»

وی در بخش دیگری از نامه خود، از رهبر جمهوری اسلامی پرسیده که «شما ممکن است این همه تنفر نسبت به خودتان را ببینید و بپرسید چرا؟ از خودتان بپرسید که به چه سمت و سویی می‌روید؟ فکر می‌کنید می‌توانید با به زندان انداختن گزارشگران، اعتراض‌های مردمی را خاموش کنید؟»

بهاری افزوده که «جناب آقای خامنه‌ای، ممکن است در خانه ساده خود که توسط هزاران پاسدار نگهبانی می‌شود احساس امنیت کنید، اما دنیای بیرون دارد عوض می‌شود.»

او در پایان نامه خود نوشته است: «دولت شما با دستگیری روزنامه‌نگاران رسمی و شناخته شده، همه شهروندان را تبدیل به شهروند روزنامه‌نگار کرده است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مازیار عزیز به زودی زود از تو و دیگر فیلمسازانی که جان خود در رژیم استبدادی به خطر انداختند در ایرانی ازاد قدردانی خواهیم کرد

-- Mammad ، Feb 10, 2010

مازیار جان فارسی بلد نیستی‌، خامنه‌ای زبان مادریش مثل خودت فارسیه

-- coral ، Feb 10, 2010

درود بر مازيار بهاري
كه به موقع حرف نزد و به موقع حرف مي زند
خوشحاليم كه جنبش سبز شما ها را دارد

-- علي ، Feb 10, 2010

آفرین بر تو مازیار

-- نیایش ، Feb 10, 2010

وقتی آدمها به آخر راه میرسند دو راه پیش رو دارند یا فنا را میپذیرند یا به حماقت متوسل میشوند! این حماقت ایست که این رژیم دارد مرتکب میشود! حالا به فرض که همه آبها از آسیاب خوابید و شما موافق شدید. با اینهمه خون ریخته با اینهمه تنفر و انزجار چه میکنید؟؟ آیا آن را هم به گوشه زندان میبردید؟؟ شما که هیچ راهی به جز کشتن و به زندان افکندن ندارید باشید تا روزگار با شما معامله ای در خور کند! آن روز دور نیست که در دادگاهی دادخواه، باید به تمامی این جنایات اعتراف کنید! نه فقط شما آقا!!! بلکه همه کسانی که به دامان این جنایات دامن زدند!

-- yekasi ، Feb 10, 2010

ساده انگاری است که فکر کنیم مخاطب متن انگلیسی مجله آمریکایی نیوزویک با تیراژ میلیونی اش شخص علی خامنه ای است. متاسفانه مازیار بهاری مهره ای است در برنامه تبلیغاتی آمریکا برای تمهید مقدمات حمله به ایران. در ماجرای عراق هم روشنفکران تبعیدی عراقی در تشویق و توجیه حمله آمریکا خیلی موثر بودند. ولی هیچکدام به جایی یا چیزی نرسیدند و فقط دستشان به خون صدها هزار هموطن عراقی آلوده شد.

-- میم ، Feb 10, 2010

سلام مازیار جان من هم فامیلی ام بهاری است به تو افتخار می کنم بدان که خانه خامنه ای محقر نیست و خیلی هم مجلل است .خوشحالم که هم اسم شوهرم هستی و هم فامیلی من. کاش روزی تو ایرانی با شرف را می دیدم.

-- elham100022@yahoo.com ، Feb 10, 2010

آقای میم سلام بر تو
ولی این دید تو سادگی ای دارد بی همتا! این شخص خامنه ای که دارد برای خودش و ایران چاه می کند! مازیار تنها گفته بر او چه گذشته! خامنه ای یکی از خونآشام ترین و در عین حال صعیف ترین و ترسوترین و در عین بی رحمترین تاریخ ایران و جهان است. البته تا امروز ولی از فردا شب شاید یکی از نباشد، بلکه خونخوارترین باشد. بنا بر این دوباره دنبال تئوری توطئه نرو! توطئه در مغز خامنه ای ست، توطئه در مدرسه های و حوزه های علمیه است. ایکاش اگر آمریکا قرار است به ایران حمله کند این کار حتما نکند. زیرا این ملت ما هستند که کفاره کناهان روحانیت شیع و مداخین و روضه خوانها و تلقین خوانها را خواهند داد. ایکاش. ولی برادر من اگر تو فکر ایران هستی سبز باش و ضدیت خودت را با خامنه ای بسیار تا بسیار نشان ده، آنوقت است که پیش از آنی که خامنه ای فتوا دهنده تجاوز با باتوم و بی باتوم توسط یک خارجی سرنگون شود و ما نیز هزینه اش را بپردازیم، خودم او را به چاه جمکران سرنگونش خواهیم کرد تا به امامت مرادش نماز بخواند! آری برادر با مازیار همه ی این کارها را کرده اند و اینک با زیدابادی بیچاه، و سحر خیز درماند، و آن هزاران در بند و این هفتاد ملیون اسیر می کنند آری برادر این چنین شد. بقول بزرگمهر استرآبادی شاعر قرن نهم وقتی که آن سنگ بزرگ را از روی چاه متعفن برداشتند کرمها آفتابی شدند!
سلام بر انقلاب سبز آرام ایران زمین
زنده باد جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Feb 10, 2010

اقا یا خانم میم

اگر میخواهند از این کارهاشون غربیها استفاده نکنند خوب این کارها را نکنند.

نکنند تا نگویند. مشکل اینجاست که میکنند و میگوینداعتراض نکنید دشمن خوشحال میشودو سوااستفاده میکند .اینو میگن رو . وقت این ادمای پررو سرامده. در ضمن من فکر می کنم شما مغرضانه نظر داده اید.اگر نه چرا مردم باید نگران رفتن یک رژم باشند که از هر دشمنی بدتر با انها کرده.

-- بدون نام ، Feb 11, 2010

یک نفر به من توضیح بده چرا آقای بهاری به انگلیسی این چیزها را گفته .

-- coral ، Feb 11, 2010

نظر میم این است که در حین مبارزه با افراد دیکتاتور در داخل،باید توجه خاصی به دشمنان خارجی (شرقی و غربی) داشت.یاداوری روشهای حیله گران امریکایی و غربی و روسها، هیچگونه حمایتی از مسوولین ناسالم با خوی حیوانی نیست.همانطور که حمایت برخی از جنبش سبز دلیل حمایت از رانتخواران و دیکتاتورانی چون رفسنجانی و کروبی و موسوی نیست.
یکی از خصوصیات بارز سیاسیون مردمی ایران این است که با هیچ دیکتاتوری سر سازگاری ندارند.دوم اینکه دشمن خارجی(استعارگران)را بدتر از دیکتاتوران حاکم و یا حد اقل به همان اندازه برای کشور و مردم مضر و خطرناک میشمارند.
اقایان و خانمهای سبز - جنبش کنونی ایران اصلاح طلب است،نگذارید انرا به دستور اجانب مصادره کنند و انرا تبدیل به یک حرکت براندازانه نمایند.
این اقدام به هیچ وجه به نفع مردم و کشور نیست.مبارزه به حق مردم ایران فقط با روش مسالمت امیز و اهداف اصلاحی می تواند موفق باشید.

-- mansour piry khanghah ، Feb 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)