تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
نامه ۱۱۶ استاد دانشگاه به آیت‌الله خامنه‌ای:

«تهدید دانشگاهیان آثار ویرانگری دارد»

گروهی از استادان دانشگاه تربیت مدرس در نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای، هشدار دادند تداوم تهدید‌ها علیه دانشگاهیان و ایجاد فضای رعب و وحشت در دانشگاه‌ها، آثار «ویران کننده‌ای» به دنبال دارد.

به گزارش امروز چهارشنبه وب‌سایت کلمه، در این نامه که امضای ۱۱۶ استاد دانشگاه را دارد، از ادامه دستگیری و اخراج دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها ابراز نگرانی شده است.


آنها خطاب به آقای خامنه‌ای نوشته‌اند:‌ «امروز شاهد رفتارهایی نامتناسب با سنت‏‌های رایج دانشگاهی با دانشگاهیان هستیم که تا چندی پیش تصور آن دور از ذهن بود.»

این نامه در شرایطی منتشر می‌شود که ده‌ها دانشجو در ایران بازداشت و زندانی شده‌اند. گروه دیگری از این دانشجویان نیز با احضار به کمیته‌های انضباطی با محرومیت‌ از تحصیل مواجه شده‌اند.

از زمان آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در ایران (مهرماه) فشار‌ها بر دانشجویان و دانشگاهیان افزایش یافته است.

دو هفته پیش از این نیز دور جدید بازنشستگی «اجباری» استادان دانشگاه با اعلام بازنشستگی ۱۲ استاد دانشگاه علامه طباطبایی آغاز شده است.

به اعتقاد امضاکنندگان این نامه، «پدیده‏‌ای که باید نگران آن بود، چندصدایی دانشگاه‏‌ها نیست، بلکه باید از بی‏صدایی دانشگاه بیم داشت»

در این مدت نیروهای لباس شخصی نیز با حمله به تجمع اعتراضی دانشجویان، برخی از آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و تجمع آنها را به خشونت کشیده‌اند.

این استادان با انتقاد از وقوع چنین حوادثی در فضای دانشگاه‌ها نوشته‌اند: «باید از نقش‌‏آفرینی افراطیون که به نظر نمی‏رسد دلسوز اسلام و کشور باشند، جلوگیری به عمل آید و همه امور بر محور قانون اساسی تعریف گردد.»

به اعتقاد امضاکنندگان این نامه، «پدیده‏‌ای که باید نگران آن بود، چندصدایی دانشگاه‏ها نیست، بلکه باید از بی‏صدایی دانشگاه بیم داشت.»

در نامه همچنین آمده که با اتخاذ تدابیر «هوشمندانه و متعادل»، کشور می‌تواند به سمت ثبات و آرامش حرکت کند.

متن کامل نامه را بخوانید

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آنک قصابانند
بر گذرگاه‌ها مستقر
با کُنده و ساتوری خون‌آلود
و تبسم را بر لب‌ها جراحی می‌کنند
و ترانه را بر دهان.
( الف- بامداد )

-- کاوه ، Feb 10, 2010

دانشگاه تربیت مدرس (خودم ازین دانشگاه مدرک کارشناسی ارشد رو دریافت کردم) بسیار جو محافظه کار و خنثی از لحاظ سیاسی دارد. این اولین حرکت از سوی اساتید این دانشگاه میتواند گام مهمی در عوض کردن رویه این دانشگاه در رویکرد به مسائل روز جامعه باشد که امیدوارم سرآغاز سایر تحرکات بخصوص در میان دانشجویان این دانشگاه باشد.

-- baran ، Feb 10, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)