تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
شیرین عبادی هشدار داد:

«سرکوب‌ها ادامه یابد، فاجعه به بار می‌آید»

شیرین عبادی هشدار داد در صورت تکرار حوادث چند ماه گذشته و ادامه «سياست‌های سرکوب‌گرانه و کشتار مردم بی‌دفاع» در ایران، «فاجعه» به بار می‌آيد.

خانم عبادی در گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، که برای کميسر عالی‌ حقوق بشر و اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارسال کرده، افزوده است که این «فاجعه»، نه تنها آرامش ايران، بلکه آرامش منطقه را بر هم می‌زند.


بدنبال اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۲۲ خرداد ماه سال جاری و اعتراض‌های گسترده به دولت برآمده از این انتخابات، بسیاری از معترضان در خیابان‌ها و یا بازداشتگاه‌ها جان باخته‌اند. تازه‌ترین تجمع اعتراضی مخالفان دولت در روز عاشورا برگزار شد که شمار نامعلومی از معترضان از جمله خواهرزاده میرحسین موسوی در این روز کشته شدند.

رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، با اشاره به جان باختن تعدادی از معترضان در حوادث پس از انتخابات ایران آورده است: «متاسفانه هيچ اقدامی در جهت دستگيری قاتلين و حتی کاهش خشونت‌ها از سوی قوه قضائيه و ساير مسئولين حکومتی انجام نگرفته است.»

«متاسفانه هيچ اقدامی در جهت دستگيری قاتلين و حتی کاهش خشونت‌ها از سوی قوه قضائيه و ساير مسئولين حکومتی انجام نگرفته است»

قرار است ۲۶ بهمن ماه، برای رسيدگی به وضعيت حقوق بشر در ايران، نشستی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، مستقر در ژنو، برگزار شود. گزارش عبادی در آستانه این نشست و نیز روز ۲۲ بهمن که مخالفان اعلام کرده‌اند برای طرح دوباره اعتراض‌های خود به خیابان‌ها می‌آیند، تهیه شده است.

برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، در این گزارش، همچنین از ناوی پيلای، کميسر عالی‌ حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست کرده به «هر شيوه ممکن، دولت جمهوری اسلامی ايران را وادار سازيد» قطعنامه‌های مجمع عمومی‌ سازمان ملل متحد را که در مورد نقض حقوق بشر در ايران صادر شده، اجرا کند.

«مسئولين حکومتی تحت هيچ شرايطی مايل نيستند اخبار نقض حقوق بشر به خارج از ايران درز کند و به همين دليل است که اکثر مدافعين حقوق بشر شناخته شده ايران يا در زندان هستند يا ممنوع‌الخروج شده يا مجبور شده‌اند به طريق مخفی‌ و زيرزمينی‌ زندگی کنند»

وی همچنین خواستار شده که برای بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران، گزارشگر ويژه‌ای‌ تعيين شود و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شود «گزارشگران حقوق بشر به ويژه در زمينه بازداشت‌های خودسرانه، آزادی بيان، آزادی اديان و حقوق زن را به ايران راه داده و با آنان همکاری کنند.»

بخشی از گزارش شیرین عبادی به وضعیت زندانیان سیاسی در ایران اختصاص دارد که در آن نوشته شده است: «با زندانيان سياسی بسيار بد رفتاری می‌‌شود تا حدی که چند نفر از آنان نيز در زندان و زير شکنجه جان سپرده‌اند.»

وی در گزارش خود به وضعیت روزنامه‌نگاران، دانشجويان، زنان، معلمان، کارگران، دراویش و اقلیت‌های دینی در ایران نیز اشاره کرده است.

به نوشته این فعال حقوق بشر، در ایران، «نه تنها با غير مسلمانان بدرفتاری می‌‌شود، بلکه حتی پيروان تشيع که مذهب رسمی‌ ايران است، نيز از خشونت‌های دولتی در امان نيستند.»

به نوشته این فعال حقوق بشر، در ایران، «نه تنها با غير مسلمانان بدرفتاری می‌‌شود، بلکه حتی پيروان تشيع که مذهب رسمی‌ ايران است، نيز از خشونت‌های دولتی در امان نيستند»

وی «دردناک‌ترین» بخش گزارش خود را به تحت فشار قرار دادن فعالان سياسی و اجتماعی، از طریق «گروگان‌گیری» يک يا چند تن‌ از بستگان آنها اختصاص داده و افزوده است که سعی می‌کنند «با ايجاد فشار روانی‌ بر فعالين، به اهداف غير قانونی خود دست يابند.»

عبادی، وضعيت مدافعان حقوق بشر در ایران را «از همه بدتر» دانسته و افزوده است: «مسئولين حکومتی تحت هيچ شرايطی مايل نيستند اخبار نقض حقوق بشر به خارج از ايران درز کند و به همين دليل است که اکثر مدافعين حقوق بشر شناخته شده ايران يا در زندان هستند يا ممنوع‌الخروج شده يا مجبور شده‌اند به طريق مخفی‌ و زيرزمينی‌ زندگی کنند.»

گزارش‌ها از ایران حاکی است که برای چند نفر از فعالان حقوق بشر نيز به اتهام «محاربه»، کيفر خواست صادر شده است که جزای چنين جرمی‌ اعدام است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اگر جایزه ای هم برای نقاشی و طراحی با «حنا های بیرنگ» در کار بود خانم عبادی آن را قطعا نصیب خود می نمود.

-- بدون نام ، Feb 8, 2010

چه حنا های پررنگی بفرما اقای بدون نام چرا که خوشبختانه حالا کسی هست که در د واقعی مردم ایران را به گوش جهانیان میرساند و رنگ دیگرش اینکه حالا همه این اسناد در سازمان حقوق بشر و تاریخ به ثبت میرسد. ما هیچگاه جنایتهای دیکتاتوری را نباید فراموش کنیم

-- فریاد ، Feb 8, 2010

بي نام جون عقلت انقدر قد داد كه محتواي حرفو ول كردي به حنا و رنگ حنا چسبيدي ؟! متاسفم برات ...

-- يكي ، Feb 8, 2010

فاجعه ٨-٩ ماه است که به بار آمده و شما خوابید! تجاوز به زندانیان و کشتار بی رحمانه و خرد کردن باطوم به سر پیر و جوان اگر فاجعه نیست چیست؟؟‌

-- بدون نام ، Feb 8, 2010

احمتالاً منظور خانم عبادی از فاجعه، هشداری است به جمهوری اسلامی و عاقبتی شوم (و صد البته برحق!) که در انتظار آن است اگر به خواسته های مردم اهمیتی ندهد.

-- نامدار ، Feb 9, 2010

خوشبختانه سرکوب بکنند یا نکنند، این اره ای از دو سو برنده است، برود یا بیاید این حکومت را بر باد خواهد داد! سرکوب کنند یا نکنند فرقی نخواهد کرد! حتا اگر سرکوب کنند در نهایت و در دراز مدت به نفع ملت و به نفع ایران تمام شود. زیرا دیگر آنوقت حتا موسوی و امثالهم هم هیچ کاره خواهند بود. آنروز نه تنها این هشتاد و نود درصد مردم بلکه صد در صد مردم از این اسلام و این تشیع و این روحانیت که نانش را در خون جوانان تلیت می کند و شربش خون است، و ورد زباش خون، در مشامش بوی خون، برای همیشه بریده خواهد شد. برای ایران و ما راه یکی ست و آن ایرانیت است!
زنده باد جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Feb 9, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)