تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ایران خواستار آزادی مجید کاکاوند شد

وزارت خارجه ایران، بازداشت مجید کاکاوند، شهروند ایرانی زندانی در فرانسه را اقدامی سیاسی دانست و خواستار آزادی وی شد.

مجید کاکاوند، مارس سال ۲۰۰۹ در فرودگاه شارل دوگل پاریس بازداشت شد و فرانسه تاکنون به درخواست‌ مقام‌های ایران مبنی بر آزادی وی اعتنا نکرده است.

دادستانی فدرال آمریکا اعلام کرده اسناد و مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد کاکاوند تحت پوشش شرکتی در مالزی، اقدام به تهیه تجهیزات الکترونیکی حساس از آمریکا و اروپا برای ایران کرده است.


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای مهمانپرست با رد این اتهامات، گفته که بازداشت کاکاوند، «غیرحقوقی و غیرقانونی» است و تهران از پاریس می‌خواهد که هرچه زودتر وی را آزاد کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهار داشت: «موارد زیادی داریم که نشان‌دهنده بی‌گناهی آقای کاکاوند است و جعل اسناد نسبت به آقای کاکاوند در دادگاه افشا شده است.»

ایران در شرایطی خواستار آزادی کاکاوند است که دادگاهی در پاریس، ۱۷ فوریه (ماه آینده میلادی) درباره تحویل وی به مقام‌های آمریکایی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

دادستانی فدرال آمریکا اعلام کرده اسناد و مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد کاکاوند تحت پوشش شرکتی در مالزی، اقدام به تهیه تجهیزات الکترونیکی حساس از آمریکا و اروپا برای ایران کرده است

مجید کاکاوند به درخواست آمریکا و با حکم پلیس بین‌الملل بازداشت شده است.

براساس قوانین آمریکا، صدور هرگونه تجهیزات مرتبط و یا نزدیک به برنامه‌های هسته‌ای به ایران ممنوع است.

گروهی از کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که با غنی‌سازی اورانیوم، قصد دست یافتن به سلاح‌های خطرناک اتمی را دارد؛ تهران این اتهام را رد می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز جمهوری اسلامی را به خاطر ادامه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم با تحریم‌هایی روبه‌رو کرده ‌است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)