تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

همکاری ایران و ترکیه توسعه می یابد

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در اولین روز سفر خود به تهران، با محمود احمدی‌نژاد دیدار کرد.

نخست وزیر ترکیه شامگاه دوشنبه در راس یک هیات ۲۰۰ نفره سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد. در ترکیب این هیات، وزرای خارجه، بازرگانی و انرژی ترکیه و ۱۸ نفر از نمایندگان مجلس این کشور حضور دارند.

احمدی‌نژاد در این دیدار به «منافع و تهدیدات مشترک» ایران و ترکیه اشاره کرد و خواستار همکاری بیشتر برای غلبه بر تهدیدات شد.

وی گفت که ایران و ترکیه می‌توانند «بن‌بست کنونی جهان که ناشی از عملکرد شکست‌خورده غرب است را رفع و خلاء موجود را پر کنند.»

مذاکرات و قراردادهای اقتصادی، موضوع محوری این دیدارها است و به همین دلیل، بیش از یکصد نفر از نمایندگان شرکت‌ها و بخش خصوصی ترکیه همراه این هیات هستند.


دیدار احمدی‌نژاد و اردوغان(فارس)

ترکیه قصد دارد مبادلات اقتصادی و بازرگانی خود با ایران را به دو برابر برساند. در حال حاضر حجم این مبادلات بیش از ۱۰ میلیارد دلار در سال است.

با این حال مسائل سیاسی و منطقه‌ای نیز بخشی از دیدارهای رجب طیب اردوغان در تهران را تشکیل می‌دهد. او قرار است با رهبر جمهوری اسلامی و علی لاریجانی رئیس مجلس و برخی مقام‌های دیگر جمهوری اسلامی نیز دیدارهایی داشته باشد.

نخست وزیر ترکیه در آستانه سفر خود به تهران با اشاره به مناقشه هسته‌ای ایران گفته بود که رفتار غرب با تهران منصفانه نیست. او هرگونه حمله نظامی به ایران را «ابلهانه» نامید و تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را «شایعه» دانست.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)