تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

احمدی‌نژاد مذاکرات جلیلی-برنز را مثبت خواند

محمود احمدی‌نژاد از مذاکره سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست ژنو حمایت کرد و آن را «سازنده و مثبت» خواند.

آقای احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت که مذاکره نمایندگان ایران و آمریکا دارای چارچوب «منطقی و روشنی» بود و «ما همان را قبول» داریم.

نمایندگان ایران و آمریکا اول اکتبر در حاشیه نشست ژنو پس از سال‌ها با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، احمدی‌نژاد افزود که این دیدار به درخواست طرف آمریکایی صورت گرفته است و ایران هم به غیر از اسرائیل، «برای تعامل با کشورهای مختلف، هیچ حد و مرزی» ندارد.


وی در عین حال گفت که «تعامل و سیاست‌های ما بر اساس منافع ملی است و قدرت انعطاف ما نیز بالاست.»

ایران و آمریکا بیش از ۳۰ سال است که با یکدیگر رابطه دیپلماتیک ندارند.

روز گذشته نیز علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گزارش‌ها درباره دیدار و گفتگوی نمایندگان ایران و آمریکا در حاشیه نشست ژنو را تائید کرده بود.

آقای بروجردی گفته که این دیدار «بردی» برای جمهوری اسلامی است.

حمایت از مذاکرات ژنو
احمدی‌نژاد همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود از مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژنو حمایت کرد.

او گفت که محور این مذاکرات «احترام، عدالت و پیگیری بحث‌های بسته پیشنهادی ایران، خلع سلاح جهانی و بهره‌مندی کشورها برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و همچنین گرفتن سوخت ۲۰ درصد برای نیروگاه تهران بوده است.»

به گفته احمدی‌نژاد، رفتار کشور‌های غربی در این دور از مذاکرات نسبت به گذشته «بهتر» بوده است و نتیجه مذاکرات «مثبت و امیدوار کننده» است.

او در عین حال اظهار داشت که جمهوری اسلامی حاضر به خرید سوخت مورد نیاز خود از آمریکا است.

احمدی‌نژاد افزود که این دیدار به درخواست طرف آمریکایی صورت گرفته است و ایران هم به غیر از اسرائیل، «برای تعامل با کشورهای مختلف، هیچ حد و مرزی» ندارد

وی همچنین از آغاز گفتگوی کارشناسان ایران با کارشناسان کشورهای فروشنده سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران تا چند روز دیگر خبر داد.

مقام‌های ایران پیش‌تر پیشنهادی مبنی بر تحویل سوخت با غنای پایین و دریافت سوخت با غنای نزدیک به ۲۰ درصد از کشوری ثالت را ارائه کرده‌اند.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز ۱۲ مهر ماه گفته که «قرار است اورانیوم ۳.۵ درصد بدهیم و اورانیوم ۲۰ درصد را تحویل بگیریم.»

مذاکرات درباره چگونگی دریافت این سوخت قرار است ۲۷ مهر ماه (۱۹ اکتبر) با حضور نمایدنگان ایران، روسیه، ایالات متحده و فرانسه در وین برگزار شود.

احمدی‌نژاد در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت که مذاکره نمایندگان ایران و آمریکا دارای چارچوب «منطقی و روشنی» بود و «ما همان را قبول» داریم

این در حالی است که احمدی‌نژاد باردیگر گفت که ایران، کار ساخت تاسیسات هسته‌ای را همچنان در دست اجرا دارد.

آمریکا و برخی کشور‌های غربی، ایران را به «پنهان‌کاری» در ساخت دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم متهم کرده‌اند، اما تهران این اتهام را رد کرده است.

مقام‌های غربی اعلام کرده‌اند که تائید وجود این مرکز غنی‌سازی از سوی ایران، به «نگرانی‌ها» درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران دامن زده است.

تاسیسات جدید غنی‌سازی ایران در ۱۰۰ کیلومتری جنوب تهران و نزدیک شهر قم واقع شده است که ۲۵ اکتبر بنابر اعلام مقام‌های جمهوری اسلامی، بازرسان آژانس از آن بازدید خواهند کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ایران و آمریکا بیش از ۳۰ سال است که با یکدیگر رابطه دیپلماتیک ندارند.

که این بیشتر به نفع کدامشان است؟

-- کنجکاوالسلطنه ، Oct 7, 2009

مشهدی چاوز یک کمونیست است۰ بسیاری از کمونیست‌های خودمون هم همینطور هستند۰ خالی بند و شارلاتان و نقابدار۰ حزب توده و فدایی مگر ریش نگذاشتند و مگر از ج ا سی سال حمایت نکردند محکمتر از حزب الله ؟ کی موسوی را کاندید کرد تا انقلاب خمینی را که نسل جدید اصلا تره برایش خرد نمی‌کند احیا کند؟ جلوی اوباما بایستد؟ همان مبارزه دروغین با امپریالیسم ؟ از شعار نه غزه نه لبنان و مرگ بر روسیه جلوگیری کند؟ حزب توده و فدایی ! چرا با اح... نژاد بدند؟ به خاطر اسلامی بودن او؟ نه ! چون می‌دانستند اح... میرود به سمت آمریکا تا بین روسیه و آمریکا بندبازی کند۰ شعار الله و اکبر و یاحسین را کی ارزش انقلابی داد؟
حزب توده و فدایی ۰ اینها در همه وبسایت‌ها و رادیوهای برون مرزی و روزنامه‌ها عنصر نفوذی دارند۰

-- rishu ، Oct 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)