تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مخالفت با برپایی مراسم یادبود قربانیان

وزارت کشور با درخواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای صدور مجوز مراسم یادبود چهلمین روز درگذشت جان‌باختگان حوادث اخیر در مصلای تهران مخالفت کرد.

این دو نامزد معترض به ‌نتیجه انتخابات، هفته جاری در نامه‌ای مشترک از وزارت کشور برای برگزاری این مراسم درخواست مجوز کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمود عباس‌زاده‌ مشکینی، مدیرکل دفتر سیاسی وزارت کشور گفت که برای هیچ گروه و جریان سیاسی در روز پنجشنبه مجوزی برای برگزاری مراسم و تجمع صادر نشده است.


عکس از AFP

به گفته آقای عباس‌زاده، وزارت کشور با توجه به «حقوق مردم و نیاز کشور به آرامش و آسایش شهروندان» از صدورر مجوز برگزاری مراسم در این روز خودداری کرده است.

این مقام وزارت کشور اظهار داشت که درخواست برگزاری مراسم روز پنجشنبه از سوی دو «شخصیت حقوقی که با اقبال اکثریت رای‌دهندگان مواجه نشده‌اند» صورت گرفته که براساس قانون باید این درخواست از سوی یک «حزب رسمی و یاگروه قانونی» ارائه می‌شد.

آقای عباس‌زاده افزوده است: «در عرف ملت ایران، مجلس ترحیم توسط بستگان متوفی در مساجد محل و منطقه برگزار می‌شود و تاکنون سابقه نداشته است کسی برای برگزاری مجلس ترحیم از وزارت کشور مجوز تقاضا کند. مگر این که متقاضی، مقاصد خاص سیاسی دیگری به جز ترحیم و یادبود را دنبال کند.»

«در عرف ملت ایران، مجلس ترحیم توسط بستگان متوفی در مساجد محل و منطقه برگزار می‌شود و تاکنون سابقه نداشته است کسی برای برگزاری مجلس ترحیم از وزارت کشور مجوز تقاضا کند. مگر این که متقاضی، مقاصد خاص سیاسی دیگری به جز ترحیم و یادبود را دنبال کند»

مدیرکل دفتر سیاسی وزارت کشور همچنین بدون اشاره به نام فرد یا جریانی، خواستار پاسخگویی «عاملان، محرکان و دعوت‌کنندگان به رفتار‌ها و تجمعات غیرقانونی، قانون‌شکنانه و تجهیزکنندگان اغتشاشگران» به «شکایت خانواده‌های جان‌باختگان و افکار عمومی‌» شد.

وی گفت: «مقاصد و انگیزه برخی از فرافکنی‌ها و رفتارهای پیش‌دستانه برای مردم ایران قابل درک است.»

در جریان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ایران که با دخالت پلیس و لباس شخصی‌ها به خشونت کشیده شد، ده‌ها تن جان خود را از دست دادند و صد‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر و رسانه‌های مستقل خبری گزارش کرده‌اند که در جریان این اعتراض‌ها نیرو‌های پلیس و لباس شخصی با ضرب و شتم معترضان، تعداد قابل‌توجهی را بازداشت و به زندان منتقل کرده‌اند.

این در حالی است که فرماندهان نظامی می‌گویند که در این ناآرامی‌ها نیرو‌های نظامی سلاح حمل نمی‌کرده‌اند و «اغتشاشگران نیز لباس بسیج» پوشیده‌ بودند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)