تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

امتیاز ایران در رابطه با چین چیست؟
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «ارزان فروشی نکنیم!‌» در خصوص رابطه ایران و چین و سکوت دولت جمهوری اسلامی در مورد حوادث اخیر این کشور است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «سرکوب شدید معترضان چینی موجب واکنش‌های شدید در جهان اسلام و سایر کشورها گردید. اما بعضی سیاستمداران ایرانی ترجیح داده‌اند که از کنار این حادثه بزرگ بگذرند. دقیقاً در همین شرایط، اخبار عجیبی در خصوص گسترش روابط تجاری ایران با چین منتشر شد.»


به نوشته روزنامه آفتاب یزد، «ظاهراً عده‌ای صلاح مملکت خویش را در ایـن دیده‌اند که بدون توجه به ابراز نگرانی‌های داخلی، دست به اقدامی بزنند که می‌تواند در میان سایر ملت‌ها به ویژه مسلمانان، چهره نامطلوبی از کشـورمـان تـرسیـم کنـد. پـس لابد این همراهی بـا چینـی‌هـا با هدف بزرگتری صورت می‌گیرد که مسئولان دولتی بایستی به نحو مقتضی به اقناع افکار عمومی بپردازند.»

سرمقاله نویس این روزنامه افزوده است: «اگر انتخاب چین به عنوان شریک استراتژیک در بزرگترین قراردادهای نفتی، ناشی از ضرورت‌های سیاسی است، بایستی به این پرسش اساسی پاسخ داده شود که چین چه توقعی از ایران دارد و در برابر آن، چه امتیازی نصیب ایران خواهد شد؟»

متن کامل سرمقاله

تعریف و تمجید پر از سئوال
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «ما به این وضع صدا و سیما عادت کرده‌ایم» به انتقاد از «طرفداری» صداوسیما از دولت احمدی‌نژاد پرداخته است.

سرمقاله نویس مردمسالاری نوشته است: «صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در خدمت یک گروه سیاسی قرار گرفته و چه پیش از آغاز تبلیغات انتخاباتی، چه در زمان تبلیغات و چه پس از پایان برگزاری انتخابات، هرآنچه توانسته در تبلیغ یک کاندیدا و نفی سایر کاندیداها- به ویژه کاندیداهای اصلاح‌طلب- انجام داده است.»

به نوشته این روزنامه، «واقعیت آن است که پوشش خبری فعالیت‌های دولت در هفته‌های منتهی به انتخابات، نه تنها کاهش نیافت، بلکه بسیار افزایش داشت و این پوشش هم صرفا مربوط به فعالیت‌های معمول دولت نبود.»

مردمسالاری در ادامه افزوده است: «ما به وضع این رسانه به اصطلا ح ملی عادت کرده‌ایم. اما این انتظار وجود دارد که رئیس سازمان صداوسیما حداقل یک طرفه به قاضی نرود و به تعریف و تمجید از عملکرد پر از سئوال و تناقض سازمان تحت امر خود نپردازد.»

متن کامل سرمقاله

انکار شکاف میان دولت و نظام
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «در دفاع از واقعیت» به انتقاد از شیوه برخورد غرب با انتخابات ایران و حوادث پس از آن پرداخته است.

سرمقاله نویس کیهان نوشته است: «یکی دو گزارش منتشر شده وجود دارد که نشان می‌دهد سرویس‌های اطلاعاتی غربی، از قبل، می‌دانستند که احمدی‌نژاد انتخابات ریاست جمهوری در ایران را خواهد برد. لااقل در مورد سازمان سیا، روزنامه واشینگتن پست جزئیاتی از تحلیل داخلی آن در مورد قطعی بودن پیروزی احمدی‌نژاد را هم منتشر کرد.»

به نوشته این روزنامه، «در روزهای اخیر، لب لباب قریب به اتفاق تحلیل‌های رسانه‌های غربی درباره ایران این است که نتیجه انتخابات ۲۲ خرداد، یک شکاف عمیق درون نظام ایران از یک طرف و در متن جامعه ایرانی از سوی دیگر پدید آورده که به هیچ شکلی قابل رفوکاری نیست.‌»

کیهان در ادامه افزوده است: «اعتبار و مشروعیت دولت به رایی است که مردم ایران «واقعا» در صندوق ریخته‌اند و آنها هم خود خوب می‌دانند به چه کسی رای داده‌اند. این اعتبار اجتماعی به مثابه پشتوانه‌ای بی‌ماننند برای دولت در اتخاذ تصمیمات بزرگ عمل خواهد کرد.‌»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «افغانستان باتلاقی مخوف‌تر از عراق»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «قانون‌گرایی، سخت‌گیری نیست»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «آتش بازی فرزندان مائو»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «دکتر به درد ما نمی‌خورد»

سرمقاله روزنامه اعتماد ملی با عنوان «قربانیان خاموش نسل‌کشی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)